Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
A/R 0,63 på det där agget. Känns som man vill gå på ett med stora avgashuset om man ändå ska köpa ett. Är inget stort fan av kinaagg heller. Lägger gärna på en slant och får en äkta garret istället. Är det detta agg du kör med på 600an?
Ja det är de, är ju lite laggigt ifrån tomgång men annars funkar det riktigt bra tycker jag. Släpper man bara gasen kortare stunder så upplevs det inte som laggigt, efter lite åkande så lär du dig att gasa två-tre sekunder tidigare;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Det var som F.. vad billig Garret rs modellerna blivit!?

Jag kan bara säga att glidlagrad turbo är helt överlägsen i snabb uppspol mot en glidlagrad. Minst 500-700v tidigare ladd på en 4takt och jag kan bara tänka mig hur mycket kullagren ger på en skoter som just har problem att få upp spolet snabbt. 2-taktaren har ju varken värme eller högt avgastryck till hjälp så jag gissar man tjänar uppimot 1500varv tidigare ladd med kullagrat.

Varje gång man tar om på gasen är det vikigt turbinen hinner med annars får man ett helsike att bestycka in/mappa motorn.

Jag håller koll på beg snurror åt dig (men inga glidlagrade :bigsmile:
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
gasa två-tre sekunder tidigare? :unsure: haha, nej det kommer jag nog aldrig att lära mig :)

Snällt att du håller ett öga öppet Boost!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Haft en liten tvättardag i garaget. Eller mer en saneringsdag kanske.

Före:






Och efter:






Troligtvis så har någon tidigare ägare lackat något med svart sprayfärg framför skotern så det lagt sig över hela huven. Gick inte bort oavsett var jag provade med, inte ens thinner. Slutade med att jag ställde mig och våtslipade hela huven med P2000 även över dekaler och lyktor. Blev rätt bra :tongue1:



Tog lite läderrengöring och körde på dynan med (i brist på annat göra)


Vändhjulen - som är nog stiliga som dom är :eyebrows:
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Kul projekt och roligt att se pedanta människor ta hand om sakerna från grunden, keep it up! =)
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Vad tvättade du plasten och motorrummet med för att få det så rent?
avfettning och tålamod? eller något vettigare medel?
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Vad tvättade du plasten och motorrummet med för att få det så rent?
avfettning och tålamod? eller något vettigare medel?
Jag blandade 4 liter 80 gradigt vatten med 1 liter vanlig avfettning från Jula. Sen körde jag med diskborste, tandborste och kökssvamp. och högtryckstvätt såklart.

Glömde att skriva att jag maskinpolerade upp huven efter slipningen med finrubbing och vax :)
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Nya regulatorn monterad på nya returledningen. Kommer köra med en vacuumslang på denna så trycket stiger linjärt med laddtrycket. Tycker det är lite märkligt att man kunnat köra den här maskinen med orörd orginalregulator tidigare. Alltså bara på grundtryck hela tiden.

 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
har du gjort ett uttag på fuelrail för retur? eller hur har du kopplat in BTRen när du säger att du kopplade in den på returledningen.

Ser mycket bra och seriöst ut! AN-kopplingar är ju porrigt:)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
det var nog smart. hade funderingar på att göra så jag med, men jag tänkte att orginal fungerar ju då btr sitter innan fuelrail så t-ade bara in min ställbara på slangen till fuelrail, efter att ha pluggat där org btr sitter.
men upplever lite tryckfall vid fullgas från tomgång. tydligen påverkar den där halvmetern fram ändå. det handlar inte alls om nå mycket fall, typ 2-3psi men stör mig på det så kommer göra som du nu.

ser fram emot fler uppdateringar sen :)