Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Tänkte jag skulle prova med en projekttråd här då jag själv tycker om att sitta och läsa om andras projekt. Dessutom kanske man kan få lite input från er andra
om vad ni tycker och tips vad som ev. kan göras på bättre sätt :). Har sett att de blivit en del turbogubbar här på slutet vilket är grymt kul.

Köpte skotern för två veckor sedan som ett repobjekt av en kompis då han tröttnat, han köpte den själv som ett repobjekt för två år sen men inte haft tid eller möjlighet att skruva i den. Den gick att starta och varva upp till runt 5000 rpm, men inte mycket mer än så. Hostade och missade om vart annat.

Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag det är TurboMountain här på forumet som är upphovsman till detta bygge :)

Det som är gjort sen innan (som jag upptäckt) är:
Uppborrade/Omnikasilade cylindrar till 800cc.
85mm orginalkolvar från M8/CF8 (07-09).
Svarvad orginaltopp, kompförhållande vet jag inte men det är tagit ur rätt bra med en squishbredd på 12mm.
Boondocker Controlbox.
TD04HL-16T Turboagg - laddtryck okänt men min tanke är att ligga på 8 psi till en början.
Intercooler modell okänd.
Hemmabyggd "plenumlåda".
Racepak Avenger dual EGT.
GIK-turbo laddtrycksmätare.
Mekanisk oljepump med hemmabyggd oljetrycksregulator.
8" billet vändhjul med egen offsetaxel (tror jag)
A-arms skydd.
Ventkitt.
Styrhöjjare.
Lågruta.





Började felsöka ganska omgående så fort jag fick in den i garaget. Gick igenom hela elhärvan och mätte upp i princip alla kablar, alla givare, sensorer, tps, stator osv. Satte in en soppatrycksmätare och mätte trycket - 46psi stadigt. De enda egentliga felet jag hittade medan jag höll på med elen var statorn som bara visade 8,0 respektive 8,1 ohm på "charge coilsen". Dessa ska ligga mellan 13-20 ohm enligt servicehandboken och elschemat. Dock så mätte jag inte upp vad spänningen låg på vid tomgång vilket jag borde gjort innan jag började riva mer. Tänkte jag skulle kolla insugsgummin och reedsen så jag började plocka av allt eftersom. Både gummin och reeds var riktigt fina. Nu kunde jag titta in insugskanalen och inspektera kolvarna. Upptäckte ganska fort att en kolvring på magsidan bränt fast/spikat fast så de var lika bra att plocka toppen och lyfta cylindrarna på en gång. Sagt och gjort.


Fina på ovansidan i alla fall.



Vet inte om detta är orsaken till att den gick dåligt men oavsett så är det något som jag måste fixa. Övre ringen sitter fast längst in i spåret. Körde ett komptest på den innan jag rev den och den visade 9,1kg på bägge cylindrarna. Andra kolven såg helt ok ut.

Började inspektera cylindrarna lite noggrannare och det ser ut som nikasilet släppt längst upp i loppet i cylindern som den dåliga kolven satt i.


Inte snyggt!

Hur som helst så kommer jag skicka iväg båda cylindrarna för nytt holländskt nikasil och lägga en order på två nya orginalkolvar + packningssats från staterna. Blir troligtvis från http://www.countrycat.com eller http://www.arcticcatpartshouse.com om ingen annan har något tips på ett bättre ställe?

Sen tänkte jag även bygga ett nytt soppasystem för att slippa regulatorn i tanken som dessutom inte går att justera grundtrycket på. Det blir en extern regulator med en egen retur till tanken.

Skulle även vilja veta vart man kan köpa ett sånt där meshfilter till turbon, tänkte jag skulle sticka upp det genom huven så man får ner lite friskluft i rovan :)

Just det - Turbon måste jag också renovera med ett nytt "cartridge". Eller byta hela agget mot ett fräscht alternativt nytt kina-agg.

Vill också att någon säljer en 10:as M-dyna till mig!
 
Last edited:

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
kolla på Cycle-parts.com innan du beställer.

Har bättre priser än browns på det mesta och har mycket billigare frakt.

Browns ville ha 1400 i frakt för att styre medans cycle-parts ville ha 400kr.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se

Eftersom man gör bäst i att köpa några st, så kan de vara värt att leta lite.

Jag köpte i vintras från Locknersbilochmc.se (vilka verkar ha problem med hemsidan just nu) för 165:- styck. På skoterdelen går de på 199:- st.

Dessa passade perfekt på MCX-luftfiltertuben till Nytron.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Precis skickat dig ett pm :) ang filter så hade mcx mycket riktigt komplett filter (skelett + mesh) för 700:- tror ja de va, 60mm anslutning på den tror ja när jag hörde mig för ifjol. Gjorde ett eget iställe dock. Annars är ju mesh vanlig damklädsel så de handlar du lite överallt, kanske med lite skiftande kvalite dock :)
Köpte iaf ett stort ark från bengans motor för en hundring tror ja de va, å de räckte till både filter å luftintag m.m. Vattentätt var det också..
Genom huven är en bra lösning för kall luft, kan vara lite ivägen bland träd å grenar ibland bara..
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Får tacka för tipsen! Det verka som att det lutar åt att lägga ordern på countrycat.com ändå. Dom hade riktigt bra pris på kolvarna nu, och frakten var inte fasligt dyr. Ang luftfiltret så behöver jag både skelett med anslutning + strumpa. Synd att mcxpress har så groteskt dålig hemsida. Hade klickat hem ett kit nu på direkten om det hade gått. Får nog slå dom en signal.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Den har ju helt klart spikat och det är inte underligt med en sådan turbo. Köp kullagrad och större turbo så funkar det bet bättre. Tvåtaktare måste ha stooora turbos på både avgas och kompressordel + behöver kullagrat för att hinna spola upp i rimlig tid. Snabbare spolupp blir mer lättjusterat i bränslet. En segspolad större glidlagrad är också skitsvår att få till i bränslet men en liten 16t är i stort sett omöjlig.

Kolla in nya turboserien från GZ Racing här i svedala!! svensk/engels utveckling som ser lovande ut!! Där får du en kullagrad turbo i rätt storlek för 6800kr!!

Köp isåfall lika stor kullagrad turbo som motsvarar de fungerande turbokitten som finns.
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Tror inte man ska vara för snabb att slå ner på detta bygge boost. Han som byggde detta är inte helt korkad om jag får säga så.

Och maskinen har väll använts flitigt tills att den nöp.

Även boondockers kitt äter kolvar om man inte håller koll på prylarna.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Ska kolla närmre på det där med turbostorlek. Skotern har gått i detta utförande mellan 2006-2010, sedan bara stått. Men jag antar att det inte håller hur länge sen helst oavsett vilket kit man har. Nu måste ju ändå turbon renoveras alt. bytas (2500kr minst för renovering) så det kanske är läge att se sig omkring efter ett större kullagrat aggregat. Något med samma fläns på avgassidan hade ju underlättat lite isf.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Turbostorleken kan nog vara i minsta laget på den här maskinen, (jag vet att den är byggd av en kunnig mänska) men jag har testat 16t på min 600 och det va svårt att få till.. har även testat en 16t med 15t avgashus och det va ännu sämre. Så häng på en större turbo så blir allt bättre:)
 
Reactions: Basse92

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Ja det ligger nog något i det ni säger, den kan vara i allra minsta laget. Såg att boondocker levererar sina kit i grundutförande med en GT2860 (glidlagrad?). lägger man på $549 så får man välja mellan GTX2860, GTX2863 eller GTX2867 som är kullagrade aggregat. Dessa är väl likadana förutom kompressorhjulets storlek. Men det står ingenting om avgashusets storlek? A/R .64 eller .86? Hmm, blir lite mer penki om man ska ha en kullagrad. Frågan är om det är värt det :eyebrows:
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ja det ligger nog något i det ni säger, den kan vara i allra minsta laget. Såg att boondocker levererar sina kit i grundutförande med en GT2860 (glidlagrad?). lägger man på $549 så får man välja mellan GTX2860, GTX2863 eller GTX2867 som är kullagrade aggregat. Dessa är väl likadana förutom kompressorhjulets storlek. Men det står ingenting om avgashusets storlek? A/R .64 eller .86? Hmm, blir lite mer penki om man ska ha en kullagrad. Frågan är om det är värt det :eyebrows:
Jag kommer nog att köpa ett kullagrat 2860 till min, tror det är värt varenda krona.. fast t3/t4an jag har nu funkar faktiskt riktigt bra den åh.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
All heder åt motorbyggaren han har säkert gjort allt rätt som går med 16T, men man kan inte trolla med knäna. Större rullagrad inom tvåtakt är bevisat vägen att gå. Jag har läst på för att kunna bygga en fungerande Turbo Tc 1000 och då krävs så stor turbo som flödar 600hk i bilmotorer. Stora turbiner bygger upp spoltiden med flöde och stort vridmoment som blir med större propeller, istället för tryck o värme som en liten snurra behöver och som inte finns på en tvåtaktare. Flöde är viktigare med andra ord på tvåtakt.

Till en 800a twin "bör" snurran ge ca 400hk i flöde på avgas och kompressordelen får gärna vara våldsam. Det är tydligen bara bra med så stor kompressordel som möjligt mot ett avgashus som kan flöda ca 400hk. Piptrycket får man strypa sig till lämpligt tryck i stinger istället.

Jag vet att det går få det funka med lite mindre än 400hk snurror men enligt de USA Turbogurus som jag valt att tro på har grymma väl fungerande maskiner förordar dem större snurror is better.

Kolla in denna Svenska Turbo som man får 1 år garanti på och kostar inte ens hälften av en Garret.

http://gzracing.se/motordelar-och-kringutrustning/gz-1835r.html
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Kan absolut rek en kullagrad variant, som boost säger så verkar dom trivas bra med lite stora avgashus å lite mastigare kompressors.. Använder själv garretts gt2871 i min arctic å dom är grymt lättspoolad.
Kan tänka mig att när den här skotern byggdes kostade dessa agg runt 13-14k och var heller inte så solklart att de va dom man skulle ha.. Fanns långt ifrån lika många 2t turbos som idag med mer beprövade grejer, så de må man säga att han va tidig i gemet :)

http://www.gikturbo.se/performance/turboladdare/r-serien/t28rs-garrett.html

Verkar vara ett sjysst agg som du boost länkade till, att det kostar hälften av garretts får du dock tänka om på.. Marknaden sista åren har gjort att garret tvingats pressa ner sina priser också, ta en titt på gt2860 :)

Bygger jag turbo igen blir det uteslutande garretts agg..
Ang avgashus är det 0,86 som gäller på alla 6-800cc
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Ja det lutar åt en större turbo. Men vet inte om jag är så sugen på att punga ut 7-8k på ett aggregat i nuläget. Ligger en GT2860RS på blocket.se nu som är helt ny för 5500kr. Dock så hade ju den självfallet de lilla avgashuset. Ni får gärna hålla utkik efter en lätt begagnad 2860 eller 2871 med stora avgassidan. Gärna med kullager även om jag inte tror att det är nödvändigt. Oljepumpen jag har levererar 3bar stadigt tryck så en glidlagrad känns inte som ett jätteproblem att köra med.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Om du inte ser ett glidlagrat agg som ett problem så tycker jag du ska testa ett t3/t4 är rätt storlek och kostar inte mycket nytt.. begagnat på blocket typ 1500:-