Arctic F7 turbo 144" edition

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Å en tur runt ägorna fick de bli idag.. Lite småjusterande hann de bli.. Fick lite större helhetsbild hur de ligger till under huven nu.. Laddtryck 0,5bar och ett stadigt mottryck på 0,65bar.. Fetade på rätt bra på full plugg, lambda 0,78 å där spolas många ponnys bort.. När ja väl kunde åka ospårat för att få så mycke last som möjligt körde jag några repor så och provade finjustera ner soppan så noterade jag även maxvarv på 6900-7100rpm och som bäst 7400 på plogad väg..
Kommer osökt att tänka på apv motorn om den inte öppnar, då det e ganska stopp vid det varvet..
Innan jag hann dra ner på soppan så började lambdamätarn starta om sig å klattras..

Visar sig att batteriet inte får nog med laddning så de börjar dra ur..
Gör nytt försök med fulladdat batteri och lamporna urkopplad, då det verkar vara på håret att skotern orkar hålla laddningen när oljepump å lambda står å går :p

Så får dra ett titt först om apvn öppnar, sen ta ner soppan en del till och finjustera några punkter med bränsleboxen.. Orkar den inte varva ut fullt då har ja nog viktat lite tokigt eller nåt :)
I övrigt funkar det ju finfint, mycke pulver i mellanregister och övre mellanreg om man säger så.. Så hoppet finns väl än, nånstans..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Vad jag läst mig till av bra fungerande turbo säljkitt så ligger dem på samma laddtryck och piptryck.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Vill också minnas att jag hört talas om nåt dylikt.. Får se hur det ser ut när den är utsnålad och varvar dit den ska.. Läste om en rev turbo här på forumet, han hade 0,65 bar ladd och 0,86 mottryck (fast psi, räknade om till bar :) )
Ännu lite osäker ska erkännas när mottrycket börjar bli farligt, har hört nåt om att mottrycket kan ligga nåt enstaka hekto över laddtrycket.. Tror inte jag har för trång stinger eller turbo, eller avgas faktiskt..

Men som sagt, mer justering kvarstår..
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Har justerat lite vidare, och kört ännu ett otal repor. Fungerar fint, och batteriinstallationen verkar ha gjort susen då de är full sprutt i både lambdamätare och oljepump.. Efter ett missöde i början med en skjuten säkring till laddningen som fick batterie att dra ur.. Men visade sig att jag råkade sätta i en 5amp iställe för 15.. Så en 10amp fick räcka å nu funkar det bra :)
Har försiktigt viktat ner en smula då han inte orka nå maxvarv 7900rpm riktigt annat än vid lätt spinn.
Väl uppe i rätt varv drar det ordentligt fint, så nånting har det hänt iaf :)

Ännu lite experimenterande kvar med laddtryck, viktning och lite soppa finlir, å ev ta en titt på sekundären när man börjat hitta rätt..

Eftersöker ett stycken insugsgummi till f7an, ingen som har ett löst liggandes hemma som kan hjälpa mig måtta alla hål? Börjar dra ihop sig att tillverka nya nämligen.
Någon som har lust att hjälpa på den biten? :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Hmm jo misstänkte det.. Men jag föredrar nog att prova hålla det så enkelt som möjligt..
Har som sagt coatat pipan och sedan lindat den ordentligt, just för att pressa in värmen i röret, har inga problem att få upp laddtryck eller hålla ladd.
Jag tror att en bra stinger å en vettig turbo å ljuddämpare är de enda som behövs på avgassidan för att ha ett fungerande system. Däremot fick jag bekräftat av jared på boondocker hur dom hade testat avgashusen på dessa garret kullagrade. Finns ju både ar 0,64 och 0,86, själv har jag gt2871 0,64.

I deras tester med båda avgashusen hade dom lyckats få fram några spikningar pga skenande mottryck med 0,64 huset, detta på låång fullgas åka.
Med ar 0,86 försvann problemen och dom fick även bättre respons i maskin.

Vilket då medför att suget att prova det större avgashuset till nästa säsong växer en smula :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Nån gammal turbo-rider som har bakvänd helix passande min maskin att sälja?
Skulle va väldigt intressant att prova en typ 40/44 eller liknande..
Hojta till om ni har nån liggandes :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Å funkar fortfarande gör den lille krabaten..
Har hängt av ännu ett par timmar på turbopuffran och det fungerar ju långt över förväntan, rejält klipp i rovan men har dessvärre fått lidit lite ont i bottenregistret, pga lite lägre kompa högoktan och f7 org bränslekurva skulle jag vilja påstå :)
Fick prova en modell epoxylaminat till reedkorgen i plenium (tackar boost III för den) men det hjälpte litegrann.. Problemet är alltså lite blurr å bludder i de lägsta rpmn, upplever det som lite störigt vid långsamåka och vid korvgrillarturerna ibland.. Alltså samma fenomen som en f7 org fast lite förstorat.

Skulle nog utan problem gå att korrigera med en modernare bränslebox typ boondocker eller powercommander då man kan ta bort soppa, vilket jag inte kan tyvärr med denna..
Så överst på listan för att göra den ett steg mer optimal är såklart ny box, och stora avgashuset på turbon som kan hjälpa vid låga varv då det tydligen inte blir "fullt" lika fort..
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Film film film film film!

Ser ju riktigt bra ut måste jag säga =) Svart och rött blir nästan alltid riktigt brutalt på maskiner. Lite filmer på det här så ;)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Hehe tackar.. Jo jag håller på samla in lite filmmaterial då och då, så jag får återkomma när jag har några fina klipp jag kan bjuda på.. :) de är på g iaf..
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Ett steg i rätt riktning, har under förra veckan tagit tag i ett orosmoment som nu är ur världen iaf. Insugsgummina! Då mina piratgummin var sladdrig å småspruckna gick man ju bara å väntade på att dom skulle lämna in urträdesansökan..
Så då fick de bli en robustare modell i stål.
Så började lite krasst med att skära en fläns, tiggde lite hjälp att svarva en slanganslutning som bygger sålite som möjligt mot efi sidan, tigga den från baksidan (och plansvarva sen såklart) samt svetsa på slanganslutning för vackum och tryck, samt pressa i oljemunstyckena från piratgummit.
Sen dra ihop med armerad silikonslang, sitter kanon och ett bekymmer till ur världen :)

Sparade dock gummit in mot reedkorgen då det såg ut att bli fullkommligt flödeskaos utan dom, och det behövs verkligen inte just nu..
Fick även en chans att titta till reedkorgen och mina nya reedstopp. Hela å fina än.
Lägger upp en bildserie för den intresserade..
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund






Så efter en tur till fjälls igår med mycket lek å skoj står det ju helt klart att maskinen är i desperat behov av en vettig mappning.. 1/2gas till full plugg är mindre bekymmer, men allt innan det är bitvis en smärre katastrof..
Svårt att göra någe vettigt med attitude boxen, då den både går för fett och snålt i samma justermapp..
Just nu känns power commander som enda alternativet, annars kan man lika gärna plocka bort turbogrejerna.. Men de kommer en till säsong :)