Arctic F7 turbo 144" edition

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Tack för all positiv respons, kul att det gillas, hoppas det kan inspirera nån till att ta fram kapen å sätta i sin egen släde :)

Är det någon som har ett gammalt kasst insugsgummi eller dylikt att skänka bort till f7 efin?
Tänkte börja rita ut ett eget och svetsa på rör istället (typ boysen rage cage) ifall insugsgummina skulle få för sig att spricka..
Hör gärna av er om ni har nåt gammalt gummi liggandes :)
om du har ytliga sprickor i dom så kan jag laga dom åt dig innan dom går igenom som hjälp till ett rolig projekt!
även sprickor som har gått igenom kan lagas men då lovar jag inte hur hållbarheten blir ; )
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Tackar för erbjudandet, jorå har ytliga krackeleringar nu, därför det skulle kännas bäst med en armerad slang iställe för org gummit, även för framtiden :)
Så i första hand provar jag göra en vanlig platta med slanganslutning.. Som sagt har någon ett gummi så hojta gärna till.. :)
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
de é ju förjävoula märkligt att det aldrig ska komma någon provkörningsrapport härifrån....
mötte ju några raska gossar förra helgen på önrun i åkersjön som var ute på skotertur,
varför inte vagna dit och se om det blir succé eller om du lackerar snön med smälta kolvar..:hahaha:
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Haha jo nog har väl tanken slagit en, men nu är det snart dags på hemmaplan istället, kortare att gå hem ifall de skulle vilja sig illa.. Hähä.. Nämen bara de seglar ner lite puder från himlen så ska det ut å varmköras.. Kliar lite i tummen nu :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Tackar :) jo nu börjar det dra ihop sig, ska väl snöa på lite frammåt helgen, så då är det inte omöjligt de blir en provtur. Lär dröja ett tag till innan man kan göra ett seriösare test med lite belastning och variator bestyckning.. Men har på ett ungefärligt klart för mig vad jag bör prova för grejer :)
 

Hannes

Medlem
26 jan 2012
6
0
1
Tjena!

Har lite funderingar på din förlängning.

Sitter och tittar på F7:eek:r och är sugen att skaffa en. Råkar ha en fin matta 38*365*44 dessutom.

Var har du fått tag i förlängningskit? Hur kapades mattan ner till 34,5cm? Var det enkelt?

Några andra erfarenheter du har som jag borde tänka på? Du verkar ju ha koll på läget!

Tacksam för lite hjälp på vägen. :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Hej du hannes! De gör du rätt i, f7an är ju en mångsidig maskin till hyffsat pris idag, så leta rätt på en välvårdad isf :)
Ang förlängningen så finns det ju lite olika vägar man kan gå. Jag valde att använda org kylaren till å börja med. Och förlängningen till skenorna är billetx, så jag fick förlänga allt ca 20cm för att snöstrålen inte skulle hamna i nacken. Då kylarn är en bärande del där bak så vart det 2st plåtar att klippa bocka och nita (från varje sida) råkade som sagt radera många byggbilder på just detta, så det är lite svårt att förklara bra.
Lite knepig bockning vid kylaren också på org tunneln, men man kan göra det snyggt endån med enkla medel :)
Ang mattan så var det inte så värst knivigt, men tog lite tid bara.
Sj använde jag ett vinkeljärn 20x20mm ca 1m som mothåll att skära mot. (Använde el-vinkelslip med tunn skiva, sen va det som att skära i smör, som ryker :))

När väl mattan satt på plats finputsade jag den med slipskiva på vinkelslipen (sandpapper typ 80korn) så fick den mjuk å fin kant hela vägen.

Ajja kanske kan ordna nå bättre bilder på allt å skicka ifall du handlar en kisse å vill förlänga :)
 
Last edited:

Hannes

Medlem
26 jan 2012
6
0
1
Okej! Det låter ju bra! :)

Var det bara bredden du behövde modifiera? Boggien och drivaxeln/hjulen passar direkt på en standard matta med 2,52 delning? Eller är det annan delning på F7orna?

Du behövde bara kapa bredden och montera så passade det mot mattans hål o.s.v...?

Tacksam för tips! Har några objekt på g nu!

/Hannes
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Mattan behöver bara kapas ja. Kylaren går värma och vika upp så den blir rak, troligt behöver den tigas vid mittbalken då den riskerar att spricka där. Sedan behöver du inte mycket förlängning av tunneln bakom kylaren(beroende på mattlängd då...)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Som adrenalinejunky_ skriver har du även där en variant på förlängning, finns som sagt flera vägar att gå :) jopp, ta ner bredden bara, som jag gjorde ca 20mm per sida, då mattan jag köpte var cirkus 385mm bred gjorde det sig fint att fimpa 40mm, då vare bara att montera sen, så går det att göra ev finjustering på plats sen, med skotern upplyft i bakkant så man kan snurra mattan för hand.. :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Ja då har man fått gjort första testrepan.. Blev dock ingen större succe..
Hann bara åka en bit väg å gena över nån lägda innan, hör och häpna, huvudvärken satt stopp för det hela.. Fick lägga ner å åka hem till varma soffan igen.. :)
Och dessutom så fick jag inget liv i lambdamätarn, hmm ville inte alls va me, så det måste jag kika på under veckan.. Har funkat klockrent dom gånger innan man startat å varmkört, men icke på dagen D.. Så innan den körs nå mer vill ja ha till den, och kalibrera om då de finns risk att sonden kanske fått beläggning på sig nu..

I övrigt må jag säga att han varken känns bogga eller ha det jobbigt alls i låg och mellanregistret iaf trots alla nya luftvägar och det lägre kompet, så de vaju iaf positivt..
Men som sagt får prova igen när lamban är okey, å huvudvärken är väck. :)
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Grett ändå då allt är tätt å de verkar fungera är ju inte fel. Sen att du är en vekling kan du ju inte lasta skotern för. Nä fixa lamdan nu, bara hoppas att de inte är sensorn som är veck.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Haha nä inte skojterns fel som sagt att man klappa ihop.. Men man bliju lite sugen att fortsätta testen nu, fränt när de viner under huven när man ligger å smådrar :) men knappast nån mening att hålla på sålänge lambdan e dö..
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Hej.
Hur går det med bygget?
Förstår att det tar tid att få allt att lira, helst med så många egna lösningar.
Byggde nått liknande för 7 år sen, på en M7.
Lycka till, ser snyggt å bra ut.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Jorå de börjar på gå åt rätt håll iaf. Nu har jag mest troligt fått lite bättre koll på elen till DC utgången..
Det som hände sist var att strömmen verkar ha skenat lite väl och stekt lambdamätarn, oturligt nog. :(
Men nu sitter en egen voltregulator med likriktare ifrån en nytro på plats och nu ser det bättre ut på multimetern när man varvar lite..
Så nu är en ny mätare påväg att monteras, sen får man ut å köra en repa igen.. Ska snygga till lite kabeldragning först bara sen ska det nog vara lugnt :)
Som du säger så är det ju lite grejer man vill hålla koll på nu i början så allt e grett, då man har varit å fingrat å byggt lite både här å där.

Ditt m7 projekt lät ju intressant, blev det nån framgång?