Arctic F7 turbo 144" edition

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Intressant där med m7an, hoppas på få höra mer om den :)
Testkörning har det iaf blivit av denna söndag 4:e advent..
Men nu blir det att montera litet gelbatteri nånstans då nya lambdan verkar ha svårt med strömmen från skojtern.. Då likriktning och voltregulering redan är gjord till strömutgången så verkar batteri vara driftsäkraste lösningen..
Så teståkat blev av med ett mcbatteri på fotsteget som lambdan var kopplad till :)

Riktig varmkörning blev det, och nån kortare repa med lite last..
Pyser å viner ordentligt nu, men har inte hunnit se varken ladd, piptryck eller lambda riktigt än då teståkat vart på en gammalskogsväg i mörkret.. Än sålänge ser det bra ut, de lilla jag sett av lambda så gick den rätt fett på fullgas änsålänge, men då justeringarna är i tidigt stadie så får jag låta det vara osagt än sålänge egentligen :)

Men nog vaknar han till på ladd alltid, så nu känns det riktigt kul att testa vidare ihopp om att hitta rätt nivå på ladd, piptryck å lambda..

Fast först får det bli nån dags juluppehåll innan man kastar sig ut i hetluften igen :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Haha tackar.. :) svar nej, använder inte den pluggen du menar till lambdan.. Tror inte att min downpipe och ljuddämpare blir så varm att nån sån behövs.. Går ju relativt kallt tvåtaktaren, har kört med likadan placering på lambdan i några år i min bmw turbo utan några bekymmer, dock så har bmwn ingen tvåtaktsolja i sina avgaser, är lite mer bekymmrad över det isf. :) den som lever får se helt enkelt.

Kommer några fler bilder i helgen, taget utanför garaget som omväxling :) nu när den är klar utvändigt iaf..
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
I väntan på att batteri ska dyka upp så man kan fortsätta ordentligt, har det blivit lite mindre förberedelser.. Dags att lägga locket på huven, vart en skrytig ram med mesh limmat och nitat för att förhindra att fylla huven med kallpuder då det vart ett rätt stort hål för ICn.
Sen var stecka här på forat å vrålfyndade lite gotta till vrakpris :)
En uppsättning super tip vikter som snart ska få ta plats.
Inviktad till 88g nu, på ett ungefär där vi tror dom kan göra nytta.
Ska prova först med primärfjädern som sitter i, samt helix 44-40 och den liite strävare sekundärfjädern som sitter i redan.. Kan ju komma att behöva justeras, både viktning, helix och fjädrar.. Men tror det kan vara nånstans i samma kommun iaf med dessa grejer :)
Så till veckan ska grejerna i och göras iordning, ilag med justerbricka till wastegate så man kan vrida på lite ladd när det behövs :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Hehe jo vi va in å regga steckas skotervagn.. Så den va tom på allt va skoters heter denna gång :)
I övrigt så håller maskin på få sig en mindre uppdate å service. Supertip vikterna och ny fjäder med lite hårdare inspänningstryck har tagit plats i variatorn, tändstiften har knackats ihop lite i gapet för att klara sig lite bättre nu under inkörningsprocessen mot fetgång å gnistsläckn. Har även lurat i en justerbricka i wgn, då laddet just nu låg på 0,3 bar.. Batteri håller på finner sin väg in också, samt att buksidan måste göras om för att bli lite mer servicevänlig på turbosidan..
Så snart får man ut i hetluften än en gång :)
Kommer en bildupdate efter helgen, för den som vill se :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Ja de vart lite service och uppgradering helgen som va iaf..
Först å främst har nu ett gelbatteri från biltema tagit plats fram i snoken.
Sen fick de bli en voltreg/likriktare 230w från duells, och använder tillbehörs utgången bakanför apv motorerna till laddning te batteriet. Har då 14,5 volt stadigt på tomgång och varv, samt att oljepump och bredbandslambda startas med separat brytare från batteriet.. Verkar fungera kanon.. :)

Sen fick sågen titta fram, tog upp en ordentlig servicelucka i buksidan, så nu gick det bra att fixa den läckande oljereturen :) 3 skruvar och 4 nitar så är den tillbaka, vart kanon, och skulle ha gjort det för länge sen..

Lite lek med variatorn blev det me, rosa polarisfjäder och supertipsen på 88gr sitter nu på plats..
Även en smärre justering av wgn, såg ett ladd på 0,5 bar nu men går ännu lite fett.. Så till helgen får kaffetermosen följa med så blir det att labba lite soppa och ev justera laddet en smula :)
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Denna maskin är ju bara för underbar! Jäklar vad du kapa kåpan "grovhugget" hur är den när den är stängd? Behöver inte turbon vatten till o från sig?
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Ang kåpan så är det ju en smal glipa som sagt, men den sitter bra och rör sig inte.. Skulle inte göra så på variatorsidan iaf, då det säkerligen kommer in lite puder, men som sagt, på heta sidan är det inga problem :)
Joo man kan ju koppla in vattnet också, men spelar nog ingen större roll.. Tvåtaktaren går ju såpass kallt, plus att den knappast lär leva 20 tusen mil i vilket fall.. :)