Arctic F7 turbo 144" edition

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
inte för att vara em besservisser men paralelkopplar man kondensatorer tappar man kapacitans. tex en 10mf och en 5 mf då får man 7,5 mf =/ övrigt ser de ruggigt ut! :D
Inge besserwisst över de, kan ärligt säga att jag e lite kass på el :) fick tips av en att använda en 1000mf och en mindre på 250mf, den mindre för att ta upp de snabba svängarna.. Kan de stämma tro? Eller stämmer gör de säkert men ja kanske borde seriekopplat dom iställe..
Va även lite osäker ett tag om ja behövde göra nån chassiejord till detta dc uttag, men de kändes lite fel.. :) funkar gör de iaf, har belastat utgångarna med ca 4amp vardera när jag testkörde det..
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Det kommer bli omkring 0,5 - 0,6 bar om de går enligt plan. Kan man hitta en balans där med piptryck å kompa så kommer de nog bli rätt skoj :) testtryckte wg:n med tryckluft och den står på 0,6 bar fjäderteyck nu.. Med mottrycket som hjälper å lyfta tallriken så lär det vara lite lägre "in action" just nu.. Får snart se förhoppningsvis.. :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Blir väldigt impad om du ror iland detta. Min m8 turbo fick jag tillslut ta bort wastegaten på och laddade konstans 0,5. Nå mer än så vågade jag inte.

Kämpa på:)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Inge besserwisst över de, kan ärligt säga att jag e lite kass på el :) fick tips av en att använda en 1000mf och en mindre på 250mf, den mindre för att ta upp de snabba svängarna.. Kan de stämma tro? Eller stämmer gör de säkert men ja kanske borde seriekopplat dom iställe..
Va även lite osäker ett tag om ja behövde göra nån chassiejord till detta dc uttag, men de kändes lite fel.. :) funkar gör de iaf, har belastat utgångarna med ca 4amp vardera när jag testkörde det..
Nu har ni fått det lite fel.
Parallella kondensatorer = Summera kapacitansen.
Resistorer eller induktanser blir detta annat med.

Ja det är bra att använda olika typer av kondensatorer i filter för att filtrera bättre. Det är väl inget monsterfilter det där men det ger väl vad det ger. Finns andra typer av kondesatorer som är bättre när man har stora rippelströmmar. Men börja sådär det är bara en pump du ska driva och inget som kräver finare spänning.

Ett tips varför inte sätta in en liten indikatorlampa på spänningen till pumpen så du ser om den skulle försvinna.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
K-len, blir som sagt lite impad jag med isf, ska bli kul att få testa å se vad som händer.. :)
Ang laddet så får jag som sagt låta det hamna där det känns bäst å tryggast i maskin, så jag får väl återkomma med det :)

Aha, där ser man, då va de hyffsat rätt då iaf.. Men du johanL kanske har huvet på skaft när de gäller el, vad kan vara lämpliga kondensatorer om man kör ex 2st, när jag nu har 2st strömutgångar ifrån dessa, en är ju som sagt till oljepump, å den misstänker jag inte är så känslig, som du säger.. Andra utgången är till en Innovate brebandslambda, å den kanske kan vara lite kinkigare, därför jag tänkte på kondensatorer från första början :)
Hur räknar man på lämplig kondensatorer, när det blir totalt 12v å ca 70w dom ska jobba med?
Ang dioden så va det ett bra tips, må installera en sådan..
 

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Återigen riktigt fränt projekt, skulle hemskt gärna vilja se bilder på hela turbo installationen OM du är helt klar med den? Och givetvis en film efter provkörning :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Tackar, jo ja ska prova lägga upp lite bättre bilder, å får ta lite nya fräsha när allting sitter ihop igen.. Står halvt nerplockad just nu, dels för svarvning av förbränningsrummen, samt att det ska svetsas in en oljeretur från turbon i oljetanken bara.. :)
En bild från hur den står just nu, mer eller mindre


Och en från förarsätet (när allt var provminterat)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Tackar för de positiva kommentarerna :)
Jo de va tur elbiten där vart utredd iaf, de visade ju sig att det var ok endå da :)

Har slafsat ihop lite mer på släden iaf, har åter igen satt i org krysskil till tändningen istället för offsetkilen. Tänkte att standard tändning lär duga.. Annars vore boondockers eldosa med tändningsretarder kanske varit intressant, men antar den gör sig bättre vid högre ladd.

Iaf en bild på grenröret å dom nya fjäderfästena.. Blir 6st fjädrar istället för tre.. Grenröret är även ett speedwerx om ja minns rätt, lite större volym å lite trevligare flödesmässigt :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Säger som alla andra.,,DET HÄR SER BRA OCH LOVANDE UT!! Du har läst på ordentligt om turbomatning så jag tror du får den funka klockrent.

Det är smart av dig att ha lite grövre stinger så turbon får bestämma mottrycket helt o hållet till att börja med. Om inte turbon ger rätt mottryck i pipan blir det lätt att strypa tillbaka stingern.

Det enda jag kan kan bidra med är tips ang toppen. Jag skulle bara svarva squisbandet "lite" smalare för att få lägre kompförhållande . Inte både branta till lutningen & smalna av bandet för det sunkar ner flamfarten för mycket så toppen blir totalt ineffektiv.

Ta endast 1-1,5 mm på bredden av squishbandet och gräv ur resten i hela pottan för att nå rätt komp-f och hyfsad flamfart kvar.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Tack så mycke.. Jo nog har man fått läst en del, men har hängt lite för lite nästan på forumen endån, va först nu när man hittat hit som jag sett att folk pratar om stingerstorlekar och piptryck, å med facit i hand hade jag ju på ett ungefär tänkt rätt gällande den biten, iaf än sålänge :)
Sen kan jag erkänna att jag inte direkt har nån erfarenhet av 2taktsturbo, men de kommer förhoppningsvis snart de å :)
Ang toppen, som du säger så är jag ännu lite osäker på vad som funkar bäst, så tipset är helt klart välkommet, och det kan med stor sannolikhet bli som du säger, bara korta bandet å karva ur pottan lite. Jag vill ju fortfarande ha en användbar motor, med hyffsat komp å gensvar, samtidigt som den inte får vara så spikkänslig.. Den kommer ju köras på 98oktan också som sagt :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Tack för de :) jo nog är de trevliga maskiner a-c speciellt med detta chassie, (f, xf, m)
Är inte så fruktansvärt märkesbunden, då det finns mycke fina maskiner av alla olika märken där ute.. Men absolut så är dom en favorit :) nya proclimb chassiet är också jäkligt intressant, så de kanske få bli en sån i framtiden :)
Ja numera lyser ju den lilla snö som fanns med sin frånvaro, så det dröjer nog nån vecka med provkörning iaf, menmen då har man väl lite mer tid å koppla lite diod, snygga till lite el å efterjustera lite smågrejer istället :)
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
hahah gryyyymt bygge :p Hoppas det lirar, det borde det göra då du verkar ha koll påt =)