Arctic cat XF 800 -12

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Diablo v-kit = bra grejor, kört 70 mil i varierande fören och har inget att klaga på, sen får man dessutom möjlighet att justera toppvarv utifrån, perfekt när msn åker till fjälls.

Kör utan krängaren och ligger på 75-80 i framdämparna, tycker det funkar bra i kombination med slp skidor, var 110 i fram och krängare/std skidor, jävulskt vinglig och nervös då!
Är lätt att skråa med trots 42" framvagn tycker jag.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Stötdämpar trycket är ju helt beroende på vikt och körstil så det är svårt säga nått exakt tryck, jag skulle inte åka med 40" framvagn utan att korta dämparna. Har för mig att det tog i eller var väldigt nära då jag monterade ihop det på min.
Kostade 1700 att göra hos åf inkl material i dämparen, mycke billigare göra på annat håll men jag valde göra de på åf för kvittot och garantin
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nästa fråga, om än dum, men varför montera gps på styret?
Sitter väldigt oskyddad där och måste ju vara typ omöjligt att kika på den när man kör ändå?
Skulle nog sätta den bredvid mätaren eller offra googlväskan och sätta den på plåten där under om jag monterar en för att skydda vid skogskörning och eventuella rullningar/ofrivilliga dykningar över styret.. ;)
 

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Tack! Antar att du inte har några problem med vibrationer som jag skrev om tidigare.

Men hur upplever du positionen med tanke på avståndet? Får du luta dig över den? Jag har iofs inte haft någon säsong med GPS än så jag vet inte om det spelar någon större roll då man förmodligen ändå stannar till när man ska orientera sig.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Man får slå av skärmrotationen annars kan det bli att den står å skiftar mellan liggande å stående.
Avståndet har jag inget problem med. Jag kör oftast efter en uppgjord rutt å tar man en tydlig färg på rutten så ser man den bra.
Jag står för det mesta på min maskin å det blir ju sämre om man sitter ner.
 

Ämel

Välkänd medlem
3 feb 2005
108
0
6
Umeå/Solberg
Stötdämpar trycket är ju helt beroende på vikt och körstil så det är svårt säga nått exakt tryck, jag skulle inte åka med 40" framvagn utan att korta dämparna. Har för mig att det tog i eller var väldigt nära då jag monterade ihop det på min.
Kostade 1700 att göra hos åf inkl material i dämparen, mycke billigare göra på annat håll men jag valde göra de på åf för kvittot och garantin
Jo absolut är det det men då jag har Macke78 inställningar att utgå ifrån kan det ju bli lite lättare.
Så tack för svaret Macke! :)

Ang. 40 tummaren och framdämparna, är det inte samma längd på M och XF-dämparna original? då borde det ju inte vara några problem att de tar i?
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Sv: Re: Arctic cat XF 800 -12

Den här bilden kommer från ett amerikanskt forum men jag har monterat min på samma sätt, ihop lindad och med buntband nertill som håller ihop den. Återstår att se hur bra den sittar kvar då hållaren bara är popnitad i plasten..
 

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Har remmen i dynan, bara skära ut så pass att den går att stoppa dit. Kanske lite bökigare att byta men annars sitter den bra
 

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Den här frågan har väl körts ungefär två miljoner gånger i olika varianter men here goes:
Vågar man plöja i den här --->

oljan i XFen?

Vore så jävla skönt att slippa beställa hem arctic cats APV olja och istället kunna svänga in vid den lokala skoterbutiken vid behov.