Arctic cat XF 800 -12

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag har snickrat om dynan och satt en ficka längst bak så den är kortare och lägre än en M dyna och dessutom har man en bagage nu som rymmer en rem, verktygslåda, en pucko och ett par torra handskar
 

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Har kört 2ggr nu på min XF - 12 och är överlag väldigt nöjd. Hade dock ganska stora problem med styrradien, den tar ut svängarna betydligt mot polarna som körde RMK gjorde. Det orsakade en hel del fastkörningar kan jag säga!

En av dem påstår att det har med styrutslaget att göra, d v s byta skidor enbart hjälper inte. Det ska tydligen vara fixat på -13. Han trodde det var bulletin på det men vad jag kan se är det inte det.

Är det styrutslaget man ska ge sig på alltså eller är det fler faktorer med i bilden?
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Tjenare, just införskaffat en XF800-12 och tänkte dra iväg en beställning med lite grejer från staterna.
Funderade lite på att dreva om och hittade det här kittet till en bra peng
http://countrycat.com/ccstore/index.php/checkout/cart/configure/id/834743/

Behöver jag byta kedja i samma veva? Läst mycket och googlat om 13W och 15W men måste tyvärr erkänna att jag inte riktigt fått grepp på vad som gäller. Fast sen kanske jag är helt fel ute och borde lägga mina pengar på ett variatorkit istället? Åsikter mottages gärna
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Länken fungerar inte... men om du har en HC (vilket jag är 99% säker på) så sitter det ju M drevning i dom från fabrik.. lägg pengarna på ett v-kitt istället tycker jag :)
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Yepp är en HC. Jasså, trodde det var 22:48 drevning original på dom?
Kitet jag länkade var 1702-335, 19T och 50T drev

Hehe, ja kanske ska börja med att provköra den först men tänker lite "när man ändå håller på att beställa".
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Hade en Pro RMK -12 med VMC RTR-kit(drevning och variatorkit) innan, men den blev en V70 när lillgrabben kom till världen :) Ajja kanske blir att sitta lugnt i båten ett tag då och bara beställa det nödvändiga.. men det kliar i fingrarna när det "bara" är 500kr, speciellt då frakten går på 500kr totalt
 
Last edited:

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Jag gissar din XF kommer gå hårdare orginal än RMK'n... Annars, satsa på ett variatorkit efter du vant dig :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Gillar inte 19/50, på tok för lågt, dom varvar ju ut std drevningen så satsa på ett bra v-kit, där finns det att hämta. Sen kan du ju bli medlem på dynotech och se vad du behöver för att plocka ut +10hp till för några tusingar...
 

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
om ja ska köpa ett variator kitt till en xf800-12
viket rekommenderar ni ?
svara gärna med länk på det
Med vänlig hälsning johan
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Monterade just mitt speedwerx v-kit(fjädrar, vikter &helix) och jivlar va den skickar. Inte kört maskinen så mycket än men runt 10-13 mil med kittet monterat.
Dock tycker jag det är lite väl mycket rem-damm som samlats sen jag satte dit kittet och remmen gnisslar lite vid backshift(just innan stillastående)
Ändrade inte shimsningen och har ingen aning om hur långt remmen gått innan jag satte på kitet.
Som jag förstått det ska jag inte behöva linjera om så jag hoppas att det bara är remmen som är slut och varit nött konstigt.
Vad tror ni som har erfarenhet inom det här?
Bara sätta på en ny rem och testa?