Arctic cat XF 800 -12

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Dom SKA köras på 98... 95 kommer ge dig OCTN-varning hela tiden, typ. Dom är rätt känsliga på 98 till och med. 12-orna är betydligt känsligare än 10:eek:rna har jag en känsla av. Min 10:a hade jag OCTN-varning på en/två gånger och polarens 12:a har fått massor med gånger den gångna vintern.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om den ger mig OCTN varning stryper den motorn på nått sett då ? Och hur är det ur garanti vinkeln då?
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Ja, den har redan justerat tändningen och ökat bränslemängden flera gånger innan du får OCTN. Då du får OCTN är den i "limp mode". Då måste man slå av skotern för att den ska lämna det läget.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
öhm det sög ju, Aja inte värre än att man får ta med sig typ 10 dunkar och fara å tankar dom då... :/
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Min tia gick då inte köra på 95 och polarens 11 och en annan polares 12:a vill ha 98... Men visst, testa. Dock så står det i manual att den ska tankas med 98 och ÅFare brukar vara noga med att berätta samma sak.
Pratade nyss med ÅF och han sa att det gör ingenting om man kör med 95oktan, dock så har han hört både att det har funkat och inte funkat för vissa, så för vissa har det funkat galant och inga bekymmer , vissa får varningen hela tiden. Samt att dom som har kört med 95 och försökt med oktanbooster så har det inte hjälpt nånting, så problemet borde vara i etanolen. Men han sa att det var bara att testa och se om det funkar, sen så skulle det komma en uppdatering i oktober så vi fick 13 års mod programvara och det skulle hjälpa yttligare lät det som.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Hmm. polarn min som har en 11:a pratade med ÅF förra året. Det den ÅF:an sa var att man kunde uppdatera till 12:ans progvara och då skulle det gå fin fint at åka på 95 hahaha verkar vara bra koll=O)

Polarn har aldrig fått OCt vad jag vet iaf, kör dock alltid på 98, en sväng för 2 år sedan som han tankade i 95 så det var 60/40 med fördel på 98 och det funkade.

Vilken är din ÅF mongoloid?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Hmm. polarn min som har en 11:a pratade med ÅF förra året. Det den ÅF:an sa var att man kunde uppdatera till 12:ans progvara och då skulle det gå fin fint at åka på 95 hahaha verkar vara bra koll=O)

Polarn har aldrig fått OCt vad jag vet iaf, kör dock alltid på 98, en sväng för 2 år sedan som han tankade i 95 så det var 60/40 med fördel på 98 och det funkade.

Vilken är din ÅF mongoloid?
Jo han sa att 11orna fick 12ans programvara och det vart bättre för dom då.
Men dock så var det vissa som kunde få samma varning även fast dom körde på 98 (12orna).

Jag köpte skotern beggad hos privatperson och Lindgrens Lantbruksmaskiner i orrliden är närmaste ÅF för mig så det är dom jag har kontakt med.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Okej, tror polarn snackade med Lindgrens med. Hans maskin köpte hos MKP eller vad det hette i Norsjö.

Han har icke uppdaterat till 12:eek:rnas programvara om jag minns rätt.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
MPK :) Fast dom har ju gått i konkurs så :)

aha okey kanske är dax att göra det? fast funkar det bra för han så är det väl bara att köra :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
En dum fråga , men måste man lös med hela huven för att fylla på kylarvätska? Samt undrar jag hur fan man kan se när man ska fylla på?
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Kör väl i denna tråd.

Någon som testat denna dragkroks modell http://www.chillyoptions.com/sv/snoskoter/drag/chilly-options-dragfaste-arctic-cat.html ?

Funderar på den varianten till min.

En annan sak, vars sitter dom medföljande verktygen nånstans på skotern?
Skumläste instrboken och hittade på sida 166 att det skulle finnas några orginal verktyg, men har rivit båda sidokåpor samt lyft av dynan 1 gång, men hittar dem inte?
 
Last edited:

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Sitter väl inklämda under tankplasten på variatorsidan tror jag. Tar man inte ut dom så ramlar dom oftast ner runt fotholken och försvinner. La mina under dynan de första jag gjorde.