Arctic Cat ProClimb M 800 Sno Pro 2012

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Inte hänt så mycket på ett tag men jag har städat och pimpat garaget så nu kan ja även få in hjulingen här.
Några låsöglor blev monterade för att vara på säkra sidan.



Här en som vill åka skoter verkar det som


Har vart ut å testat max 3km å det första som slog mig var hur tyst den gick.
Och att man fick gasa lite för att den skulle komma iväg,
Så efter provturen gjorde jag ren remmen och variatorerna för det verkade vara nått kladd på dessa.
Mellan skivorna verkade det rätt rent men på utsidan var dom kladdiga. Så ja gjorde rent allt i hop.

Var ut ikväll och började med radiomontering.
Det första som kom dit var PTT'n


Sen ska resten dit också. Radion är en Icom V8, Ska testa med en Blåtandsadapter i vinter få se hur det går. Ska även fixa till den där 12v adapter till radion. Å radion ska ju på någonstans.
Väntar fortfarande på en högra ruta och hoppas att den ger lite mera plats för radion.
 

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Hej!Har ni med pumpen till foxarna med på m8an?i väska?Monterat på variatorskyddet?eller nåt annat
finurligt ställe.Pga tids brist samt xfen stående i annan kommun så kan man ej sitta å spåna på placering.Kanske använda overlanders skit fina spad fäste?på v-skyddet.vill ej sätta i övrig packning.
Tar gärna i emot tips.
Annars intressanta mod nim gjort..
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har jag också funderat på, har iofs en M8 med förra chassit. Men en annan sak jag tänkt på, hur pass känslig är manometern mot stötar? Om man måste bädda in den mjukt också kanske. En skoter skakar och skumpar ju rätt mycket..
 

Nickname

Medlem
22 jan 2008
22
1
1
Hej!Har ni med pumpen till foxarna med på m8an?i väska?Monterat på variatorskyddet?eller nåt annat
finurligt ställe.Pga tids brist samt xfen stående i annan kommun så kan man ej sitta å spåna på placering.Kanske använda overlanders skit fina spad fäste?på v-skyddet.vill ej sätta i övrig packning.
Tar gärna i emot tips.
Annars intressanta mod nim gjort..
Jag gröpte ur dynan på undersidan, så den ligger mellan skummgummit och plasten undertill.
 

Nickname

Medlem
22 jan 2008
22
1
1
Tjena Thullen. Först vill jag tacka för en mycke intreseant och spännande tråd. Ser fram imot fortsättningen och slutresultatet! En fråga, vart ifrån tar du dina Ac orginal delar? Trodde först efter jag läst tråden du köpte ifrån Arctic cat online store, men de funkade ju inte visade de sig, (only USA). Jag har alltid vart införstådd med att man måste gå via en Svensk åf (KGK) för att få tag på delar i Svergie. Men så pratade jag med Hans i Rättvik idag som jag köpte min XF 800 HC utav. Iaf så kom vi in på ditt projekt och den här tråden, och att du köpte maskinen av honom men inga Ac orginal delar. Så min fråga är, vet du nån sida man kan beställa utav? har du känningar på andra sidan vattnet? lr bara en annan Svensk Åf? Blev ju sugen på mer delar nu efter man läst din tråd, men de vore skönt att slippa KGK som mellanhand. En tunnelväska blire iaf, Procross rack'en ser så ensam ut där bak, så de blir en snygg övergång till den. Väntar även jag på bukskydden, och ett kromat lyktskydd. Nån Startmotor vart de ju inte tal om i år, jävla tsunami. >_<
www.countrycat.net brukar jag beställa ifrån, dom har även en e-bay store med bra priser. Snabba leveranser.
 
Reactions: harne

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Oj här har det skrivits en del sedan sist ser jag.
Allmänna frågor som inte rör just mitt projekt och min skoter får ni gärna ta i allmänna Arcticdelen.
Jag tror man når flera (mera svar) och kanske kan min tråd hållas renare.
Ja menar så klart inte att ni ska sluta skriva men tänk lite innan ni frågar.

CeDeR: Ok du har också handlat av Hans. Jag har köpt mina sista 4 skotrar nya av honom.
Ibland har det hänt att jag köpt någon reservdel här hemma om det vart extra bråttom eller att det bara är den delen jag ska ha för tillfället.

Man får ju räkna på vad man tjänar genom att köpa delarna från staterna.
Att köpa bara en del eller ett tillbehör kan ibland bli dyrare än här hemma om man räknar med frakt, tull å moms.
Men jag har oftast köpt en hel hög med prylar och då blir frakten en liten del av kostnaden.
Jag köper det mesta från Dan som driver www.theoutdoorshopinc.com
Kan bli lite rörigt om man mailar över en order på 30 artiklar å nån är restad å sådär men för det mesta har det löst sig bra.
Jag beställde det mesta till min maskin redan i början av April så jag fick med det på hans förorder.
Men sen dök det upp nya prylar i usa shopen som ja ville ha så det var bara att beställa igen.

Just nu väntar jag på 2 uppsättningar Bukskydd, Rem, färgad lågruta, lyktskydd, sportbumper, mellanhög ruta å några dekaler.

Jag bruka kolla lite i usa shopen för att se om prylarna finns för leverans eller inte.
Tidigare stod det på bukskydden: avalible from fall 2011 men det är borta nu.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ja det har inte blivit någon uppdatering här eftersom ja inte gjort fått hem det jag väntar på.
Har ett paket på väg hem som ja vet innehåller bakre bukplasten så den kan ja nog montera nästa vecka.
Har inte fått helt klart för mig vad det är i paketet ännu men det visar sig när det kommer.

Finns ju bild på http://store.arcticcat.com/ annars



Men jag har ju vart ute å kört första turen med den å det gick bra fast de va lite klent me snö.






Ikväll har jag vart ute å kollat spänningen på mattan då ja tyckte den rappla lite väl mycket efter ett tag.
Spände den lite granna men ändå inte så spänt som rekommenderat
Ska köra lite till först i helgen å sen är det väl dax för 25mila service.
 

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Jo den bakre har jag sett på bild men jag hade velat se främre också och hur det blir när man har sport bumpern tsm med den.
förresten, ser att du har monterat mountain addiction dunkarna så jag tänkte passa på å fråga om din tunnel är helt plan? På min hcr så blir det en glipa mellan trackracksen och tunneln.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Nää tunneln är inte plan.
Å jag har de gamla skenorna så ja monrerade dessa påtunnelns förhöjning.
Ja mailade å frågade Mountain addiction vad skillnaden var å de sa att det var bara skenorna som var kortare då tunneln är smalare på dessa maskiner.
Monterar man i yttre hålen får man lägga en eller två brickor mellan skenan å tunneln sa dom.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Äntligen har jag fått hem bukskyddet.


35mil å jag har redan lyckats bula till utbåset


Nått sånt här kommer det att bli, I framkant ska bitarna in under plasten


Främre bukskyddet passar nog inte om man har sportbumpern monterad.
Dock kan ja tänka mig att bukskyddet skyddar nedre delen av huven bättre än sportbumpern då huven verkar ska gå innanför huven. Eventuellt får ja ett grönt å ett orange över som kan säljas


Meckning.
Har plockat undan lite för att byta olja i kedjehuset.
Bökigt att det inte satt en plugg med magnet på som på vissa tidigare arcticar.
Nu får man lov att lossa locket med tillhörande oljebehållare
Här ligger också verktygsatsen


Å för att få bort det så fick ljuddämparen lov att plockas undan å det var då lite trångt det med.


Oljan var inte alldeles svart men ska den bytas så ska den.
Rengjort å klart för montering


Här tänkte ja byta o-ring då det fuktade lite tidigare.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Meckat på lite till då.

Monterat Bukplasten.






Testmonterade en högre ruta men den meckades av igen


Går detta att polera?


Ja det gör det
 

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Verkar vara ett riktigt bra bukskydd det där, gick det bra att montera?
Har du bestämt dig hur du ska göra med främre skyddet? Jag har både det och sport bumpern på restorder så jag kan ju egentligen välja vilken väg jag ska gå eftersom dom inte funkar ilag. Har du nå tips?