A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Galet att det ens ska vara möjligt att fastna.
Men, du! Även fast det verkar vara i minsta laget så meckas det en del fortfarande(!) i det gamla. Hade förhoppning om ett nybyggt i lösvirke i helt i egen regi i där man fick se Askers problemlösar snille gå lös som en virvelvind, dock tyglad av ordning och reda, var sak på var plats. Så släng upp lite bilder nu!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Galet att det ens ska vara möjligt att fastna.
Men, du! Även fast det verkar vara i minsta laget så meckas det en del fortfarande(!) i det gamla. Hade förhoppning om ett nybyggt i lösvirke i helt i egen regi i där man fick se Askers problemlösar snille gå lös som en virvelvind, dock tyglad av ordning och reda, var sak på var plats. Så släng upp lite bilder nu!
Ny garaget har byggstart till våren, har köpt en grävmaskin men just nu finns inte så mycket att se förutom en stor grop där garaget ska stå i och en liten väg upp till garaget :) Men när det börjas på allvar så kommer det bilder, och självklart så kommer jag att göra så mycket det bara går själv.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har haft en ganska liknande situation -hoppandet. Suttit å klurat lite på göra något form av stopp platta istället för att bygga om höja som du gör.
Brukar väldigt sällan stå med fötterna i holkarna å gör jag det så försöker man ställa sig bara så skorna nuddar röret lite. Men det är ju inte alla gånger man placerar den rätt i stridens hetta! Därav någon typ av block-off lösning som jag hade tänkt mig.

Typ något liknande detta: http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=403154
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Har idag fixat lite med race motorn, fick hem tändsystem och magnapull till den i dagarna här.

Så kolv och tändning monterat:


Cylinder på:


Är egentligen bara locket till toppen kvar nu, nu har motorn gnista :)


Får se vilken förgasare jag väljer, har antingen den på bilden som är från en iq440 eller en pwk39 från någon polaris 700, pwk39an är ju lite större men då måste den modifieras lite då dom knappt tål gupp.
Ska fixa ihop en variator till den imorgon och se om jag har något team sekundär liggande, sen får nog objekten motorn ska in i komma in i garaget, så man kan börja mäta ut hur grejorna ska sitta och bygga pipa.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
vilka sida i tråden kan man hitta info om enstånkan? Tänkte, vad ska den sitta i och vad äre för motor du utgått ifrån
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
vilka sida i tråden kan man hitta info om enstånkan? Tänkte, vad ska den sitta i och vad äre för motor du utgått ifrån
Har själv försökt leta rätt på detta, det fanns en bild på en vevaxel på sidan 122, sen verkar jag inte ha laddat upp några fler bilder, fast det känns som jag har gjort det..

Men det är iallafall en helt vanlig Polaris 400ves, alltså en 800ves kapad på mitten. Ska ha den i min veteranracer snotric sc20 :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Har fixat i ordning en variator till motorn också.


Sen kapat och svetsat igen vatten inloppet som ska sitta nedanför avgasporten mellan vattenpumpen och blocket.


Har även släpat in racemaskinen i garaget, så jag har börjat passa in motorn och monterat ny sekundärvariator.

Finskotern:


Lite saker som ska bytas ut.


Självklart ska det vara teamvariator i en racemaskin :)


Ska ta och byta kedjan i kedjehuset då den var lite sliten. Annars så det ut att kunna hålla grejorna i kedjehuset så länge man bara kör på 2:an. Även sekundären passade rätt bra blev kanske lite kort kilspår men det bör nog hålla. Sen har jag gjort adaptrar så originalaxeln passar mot variatorn. Håller det inte så får det bli en ny sekundäraxel och drev monterade direkt på axeln och skippar det övriga innehållet i växellådan, går ju enkelt att fixa elback till den här motorn så då behövs ingen växellåda och någon ved lär inte denna här maskinen behöva dra något mer :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nu måste du byta rubrik på tråden...
Det behövs inte, det kommer att sitta en del pro-ride delar och skidoo delar i snotric:en :)

Har rengjort chassite lite och börjat fixat motorfästena, upptäckte dock att jag har varit jättedålig på att ta bilder på detta, kommer nog imorgon då jag ska köpa nytt plattjärn till motorfästet. Rätt skönt att jobba i ett stålchassie som dessutom är helt platt.
Har funderat ut lite hur jag ska göra kylningen och det blir nog dels hederliga tunnelkylare (från pro-ride) samt en luftkylare med fläkt så man klarar sig hyfsat om det är väldigt lite snö.
Sen var tanken att återvinna en pipa från ett par gamla blade twinpipes till 800an men passformen var så dålig och konstig för detta chassie så jag bygger nog en ny "slp" pipa till motorn då det blir både bättre och mycket snyggare. Sen bänkade blade twinsen bara 140hk och slp 150hk så blade piporna ger egentligen inget mot en vanlig singelpipa på 800ves. Nu är inte effekt det viktigaste i detta bygge då det lär räcka och bli över även om den ger bara 40hk... men det är bra om man vill ha möjligheten att plocka ut det som går :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Har jobbat vidare lite ikväll.

Här kommer en bild på motorfästen, med spår så man kan justera sidoförskjutningen på motorn väldigt enkelt. Dom bakre motorkuddarna kommer från en skidoo rev och de främre är troligen original eller något.


En motorplatta i sin enkelhet, av 120x10mm plattjärn.


Motorn på plats.


Kom på en rolig sak när jag monterade remmen, fan den här remmen kostar ju mer än hela skotern :)
Kommer att köra på Polaris 1115 remmen då dom används flitigt så det finns alltid någon fräsch rem att tillgå, sen borde en sådan rem hålla i evigheter på en sådanhär maskin.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nu blir det lite mer pro-ride jobb..
Ett chassie.


En liten stund senare, lösa kylare.


Hade 2st kortare kylarbitar också, men kom idag på hur jag skulle lägga kylarna i tunneln så då vill jag ha dom så länga som möjligt. Kommer även att skippa luftkylaren så länge då jag tror dessa kylare kommer att räcka, då motorn borde utveckla ungefär halva värmen som en 800. Annars så är det inte så jobbigt att lägga till luftkylare senare.
Kommer att bli en hel del svetsjobb på kylarna innan dom ska monteras.