A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har jobbat vidare på kylarna, så nu sitter den i chassiet.

2st bitar som ska sammanfogas till en.


Precis innan svetsning.


Svetsat:




Trycktest Ok på första försöket så så långt gick det bra :)


Sen för att komma åt att sätta dit kylaren så var man tvungen att kolla under maskinen lite och då märkte jag att ena mattan låg väldigt tight emot ena tunnelsidan. Sen längst fram vid drivaxeln så satt drivaxeln ca 10mm snett. Så man började misstänka drivaxelras..


Har nog gått så ett bra tag då axeln har nötts av och sedan haft lager hållaren som stöd.
Så ur med drivaxeln, så såg jag att den ena drivaxeln hade vridit sig, den andra sidan var lite vriden den också men inte lika mycket.


Så planen nu är att byta ut hela drivlinan till lite nyare doningar, det blir hyvo drev i kedjehuset och nya drivaxlar och drivhjul. Så då kommer jag att skippa växlarna i kedjehuset och skaffa en cdi box med elback istället så man har back. back är viktigt på en dubbelbandare då man inte alltid hamnar där man tänkt sig :)

Lite trist bara då han jag köpte skotern av sa att den var i mycket gott skick :) och sen är hela drivlinan helt slut.
Men pga av detta så efterlyser jag lite grejor nu, behöver polaris drivaxlar och en hyvokedja, antingen sekundäraxel eller drivaxel, någon trasig pro rmk aluminiumaxel duger också då jag egentligen bara är ute efter splines. Men en sekundäraxel skulle behövas till kedjehuset. Så har någon en sådan som något lager ätit lite på så tar jag gärna en sådan mot ev fraktkostnad. Sen kedjan behöver inte vara i gott skick då jag bara behöver en liten stump att skarva på den kedja som jag har men som är lite kort.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har nu fixat en cdi box med back. Men då åker jag på att fixa knacksensor och tps :(
TPS har jag, men en knacksensor behövs och jag har kollat upp och det sitter samma knacksensor på alla polarisar med knacksensor mellan 2003-2016 så har någon en sådan över så köper jag gärna den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Har nu fixat en cdi box med back. Men då åker jag på att fixa knacksensor och tps :(
TPS har jag, men en knacksensor behövs och jag har kollat upp och det sitter samma knacksensor på alla polarisar med knacksensor mellan 2003-2016 så har någon en sådan över så köper jag gärna den.
Jag tror inte de kommer funka med elback när du sågat av motor (enstånka) den kommer tvärstanna när du trycker på backen. Men de är värt prova för man vet aldrig rätt vad de är funkar det. Om de inte funkar kan man prova sätta dit svänghjulsvikt eller flytta pickuppspolen några mm fram eller bak.
 
Reactions: trixa

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Kalla mig dum, men varför skulle inte det funka? På en twin är det ju alltid en cylinder som är "först up", och den ska ju drass med en cylinder till.

Eller tänker jag galet...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Kan inte heller se att det ska vara något problem det blir mindre massa att bromsa och accelerera. Har också funnits på ski-doo stånkor sedan 97 och dessa stånkor har ingen skillnad i designen vad jag vet om.
Men det återstår att se :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
tror du inte det hade vart bra med växellådan ändå, tänkte på hög och låg mest då det kommer gå tungt i snön, eftersom det inte kastar ur särskilt mycket snö ur boggien på dom där. men din kanske inte hade H/L utan bara back
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
tror du inte det hade vart bra med växellådan ändå, tänkte på hög och låg mest då det kommer gå tungt i snön, eftersom det inte kastar ur särskilt mycket snö ur boggien på dom där. men din kanske inte hade H/L utan bara back
Har funderat lite fram och tillbaka om detta, men jag tror inte det blir några direkta nackdelar att köra utan växellådan, den hade H/L och back. Sen hoppas jag att en värre motor ska göra att det sprutar mer snö bakåt, originalmotorn har ju som inbyggt antispinn.

Sen eftersom det blir en ren tävlingsmaskin så måste man tydligen ha öhlins runt om och det kommer även denna maskin ha :)
Liten renovering av denna och bort med fjädern så ska det nog passa bra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Ja det kanske är dags igen..
Har dock inte hänt så jättemycket, har fixat lite med drivaxlarna och drev.
Håller på att riktar in axeln innan svetsning.


Svetsat:


Axeln slår som en ny polarisvevaxel.. om det är bra eller inte vet jag inte :)

Sen har jag hört ryktas att toppen nu är på g, så snart är motorn komplett.
Dock saknar jag kontaktstycke till cdi-boxen så har någon en sådan från en 03-05 6-800 polaris, passar säkert från nyare med förgasare också så skicka gärna et PM eller skriv det här.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Nu har jag fått toppen gjord.









Sen köpte jag även ett par förgasare igår.


Topp och förgasare monterat.


Som man ser så har jag delat på dubbelförgasarna, tänkte först köra med en annan förgasare jag hade liggande, men denna har tps och är från en 800, så bestyckningen blir busenkel då jag redan har en perfekt bestyckning för 800ves med slp pipor.
Passformen på toppen var riktigt jäkla bra!
Behövde inte svarva något i förbränningsrummet jag hade för att det skulle passa i toppen, och då fick han som fräste inte änns med förbränningsrummet...
Sen är kvarvarande eldetaljer på väg med posten så snart är allt komplett.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har fixat en ny sekundäraxel nu.

En början:


Efter en del svarvande, så måste det vara splines för drevet här..


Då jag inte har någon fräs så blev det en väldigt primitiv metod att göra splines.
Blev att rista ut delningen på axeln och sedan lite vinkelslipande, och till slut pressade jag drevet i skårorna så blev det finfin passsform på splinsen.


Gängad:


Monterat i kedjehuset.


Och såhär blev det:


Kvar att göra är en täckplatta på bromsskive sidan för att täcka hål från den andra axeln som satt där förut och även en kombinerat fäste för ett bromsok och en ny kedjesträckare. Tror faktisk det får bli en hydraulisk broms till denna nu :)