A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Rondellsplines!! De va första gången jag ser asker använder bondsmide helt underbart bra :thumb:
Ja man tager det man haver... Då man inte har så stor maskinpark så får det bli lite bonsmide och speciella lösningar ibland, fast hade man gjort det på riktigt bonsätt så hade man bara tagit pinnsvesten och svetsat fast drevet på axeln :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har hänt en del sedan sist, har lagt hela helgen och kvällen på att få maskinen klar.

Tillock med något litet filmklipp har det blivit!
Elbacken funkar!
[video]https://www.youtube.com/watch?v=uA7n4RFsYlE[/video]

En liten provtur i mörkret.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Bm_Vg9Bbuv0[/video]

Bild när jag höll på med avgassystemet.


Klart!


Lite småfix kvar, ska dit med en digatron mätare som jag hade liggande, den kan visa temperatur och varvtal, vilket är bra när man ska justera in variatorerna. Och något variator skydd kan vara bra också.
Sen måste jag modifiera gashandtaget för nu går det bra gasa 2/3 gas... :(
Men trots det så går den jäckligt hårt :) Det bli dock inte längre perfekta mattavtryck i snön längre :) Men löjligt kul att köra en sådanhär maskin med ställ.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag blev förvånad att backen funkade jag trodde motorn skulle tvärstanna pga lite svängmassa. Fränt med lång ljuddämpare magstinger och sidepipes!!
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Snyggt jobbat! Den låter verkligen som en tvåcylindrig som bara tänder på 1. Vansinnigt häftigt
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
googlade efter projekt ideer(för att se om någon gjort något liknande jag hade i tanken) och kom in på denna fantastiska tråd!

Din 400ves påminner om den jag gjorde tidigare och din och min är de enda jag sett som är kapade på detta sätt för att behålla alla hål för motorfästet samt så många skruvar till blocket som möjligt :)
https://www.youtube.com/watch?v=Vmll8qZamh4

Har min motor liggandes i en låda för framtida projekt, när jag börjat jobba igen efter studierna.

Hade varit kul att se bilder på hur du gjorde med förgasaren för att behålla TPSen, jag vill minnas att jag inte kunde komma på något vettigt sätt att lösa detta...?

Vem svetsade blocket? Detta var största problemet att få fixat då jag byggde min motor.
Du körde inte med någon "låsning/styrning" på vevlagren? Indy Dan rekomenderade att använda det...Men kanske håller ihop ändå :)


Riktigt kul att se dina projekt. Keep up the good work!
 
Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det finns någon bild på förgasaren några sidor bak, jag har behållit den förgasaren som tps:en satt på och gjorde ett nytt fäste för wiren. Kan försöka leta rätt på någon bättre om du vill.
Jag har svetsat allt själv, pressade och riktade även veven själv.
Blocket finns nästan bara ett sätt att kapa om man vill behålla så alla fästen och hål.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Otroligt länge sen jag såg något nytt projekt från det här garaget nu -är det en direkt följd av livet som sambo, klimatförändringarna eller garagbygge?
Blev det något rejs med enstånkan förresten? :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Otroligt länge sen jag såg något nytt projekt från det här garaget nu -är det en direkt följd av livet som sambo, klimatförändringarna eller garagbygge?
Blev det något rejs med enstånkan förresten? :)
Jo det var ett tag sedan det gjordes något garageprojekt nu. Men "garagebygget" fortsätter, blev kanske lite mer än ett garage om jag ska vara helt ärlig :)
Jodå enstånkan har fått köra ett race, den höll utan problem även efter något omotiverat lång fullgasrepa när jag nästan höll på att köra fast :)
Hade även med den till blåsjön en sväng i våras och det var intressant, tror många snurrade på huvudet en extra gång...
Gick hyffsat dock måste jag fixa ett roder till maskinen då den styr lite dåligt :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Inte råkar du sitta på lite 137" prylar till övers? Typ en matta? Äntligen fått lite tid å plats över i garaget så nu åker kapen i gamla bettan!
Vintrarna är ju oavsett körda för långa maskiner så jag passar på å kopiera ditt vinnande koncept! Hoppas du inte har något emot det :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Inte råkar du sitta på lite 137" prylar till övers? Typ en matta? Äntligen fått lite tid å plats över i garaget så nu åker kapen i gamla bettan!
Vintrarna är ju oavsett körda för långa maskiner så jag passar på å kopiera ditt vinnande koncept! Hoppas du inte har något emot det :)
Det är bara kul att fler inser fakta.. :)
Har dock inga delar liggande.
Ett tips är att montera den främre kylaren alternativt någon extra, då man gärna gasar mer med en 137".
Sen sätt även ett motstånd på tempsensorn till toppen så sänker man temperaturen 2 grader till ecu:n så slipper man tappa effekt efter ca 15sekunders full mutter. Kan kolla om jag hittar hur många ohm motståndet ska vara.
Ska snart bygga en 146" av en beast till en kompis, dock vågade han inte ta steget fullt ut till 137" :) där blir det också motstånds modden då det är det bästa "trim" jag gjort på denna skoter.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag tänker köpa en 3 fots mtntk kylare. Dom funkar riktigt bra och får ännu mer volym och kylarea än frontkylarn.
Tror inte jag behöver motstånd dock. Har en terra alps bypass termostat som öppnar just över 33(om jag kom ihåg rätt) grader.

Tanken är att köra vipec och 858 motorn i denna skoter. Kanske dock börjar med den som std ecu å boondocker box. Är ju lite jobb å få till de med vipec.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Aha dock tappar man effekt också om tempen är för låg och det är där runt 35grader har jag för mig. Provade lite lösningar förut för att få en konstsnt effektleveranns, motståndet var den bästa lönsingen utan bieffekter. Antar att skillnaden blir större på en trimmad maskin också.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag är lite osäker vad tempen låg på. Men kan nog ligga i dom områdena du nämner. Tror han har koll på det han som gjort termostaten.
Vad ligger org termostaten på 49? Kanske var 35-39 däromkring då. Var så längesen man hade igång gamm maskin. Men nu ska den få plågas lite.

Har blivit tipsad om en talon 45 matta istället för CE. Vad tror du om den? Känns som man förlorar möjlighet för lössnö med en sån matta men vad vet jag!
 
Last edited:
Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag är lite osäker vad tempen låg på. Men kan nog ligga i dom områdena du nämner. Tror han har koll på det han som gjort termostaten.
Vad ligger org termostaten på 49? Kanske var 35-39 däromkring då. Var så längesen man hade igång gamm maskin. Men nu ska den få plågas lite.

Har blivit tipsad om en talon 45 matta istället för CE. Vad tror du om den? Känns som man förlorar möjlighet för lössnö med en sån matta men vad vet jag!
Känns inte som någon matta jag skulle ha köpt iallafall, om det inte är en ren ledmaskin man vill ha..
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Det är bara kul att fler inser fakta.. :)
Har dock inga delar liggande.
Ett tips är att montera den främre kylaren alternativt någon extra, då man gärna gasar mer med en 137".
Sen sätt även ett motstånd på tempsensorn till toppen så sänker man temperaturen 2 grader till ecu:n så slipper man tappa effekt efter ca 15sekunders full mutter. Kan kolla om jag hittar hur många ohm motståndet ska vara.
Ska snart bygga en 146" av en beast till en kompis, dock vågade han inte ta steget fullt ut till 137" :) där blir det också motstånds modden då det är det bästa "trim" jag gjort på denna skoter.
Hej låter intressant med motståndet,är det hona hane med motstånd imellan?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Vart för övrigt en freeride 137" matta med 59mm kammar. Väldigt lik challenger extreme mattan, men kanske snäppet hårdare kammar än CE.

Blir också en skidoo 850 bakbåge som jag kapar & svetsar ihop. Gillar att den har rätt långa å stadiga rör som går efter tunneln. I.om jag kapar en org tunnel så förlorar jag dom veckade kanterna och förstärker då upp lite med fyrkantsrören. Enkelt & billigt, samt är den väldigt rullevänlig då den är lite vinklad uppåt :)
 
Last edited:
Reactions: trixa

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Snart kommer 137an att vara till salu, det blir ett nytt projekt till sensommarn/hösten.
Kommer att lägga ut en annons snart men är man redan nu intresserad så skicka ett PM.
Den har gått ca 250mil och jag tänkte montera nya orginalkolvar införebyggande syfte innan jag säljer den så den är nyservad och problemfri för nästa ägare också.