A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Det är nog tyvärr så, Den är klar. Och helt ärligt så märker jag ingen större skillnad på foxarna och dämparna som sitter på nu. Dom ska renoveras det är det enda som är kvar.
Men man jag ju lite dåligt omdöme ibland så det kan när som helst hända något :)
Jag kommer inte ha så mycket tid i garaget en tid framöver då jag ska bygga nytt "garage".
Håller med dom andra, den blev riktigt trevlig i sin nya kostum. Måste även hålla med dom andra att man kommer sakna dina finurliga lösningar på alla dina projekt framöver. Dock så lät det juh trevligt med garagebygge, hoppas vi får hänga med på det projektet också.
Lycka till i alla fall.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Det är nog tyvärr så, Den är klar. Och helt ärligt så märker jag ingen större skillnad på foxarna och dämparna som sitter på nu. Dom ska renoveras det är det enda som är kvar.
Men man jag ju lite dåligt omdöme ibland så det kan när som helst hända något :)
Jag kommer inte ha så mycket tid i garaget en tid framöver då jag ska bygga nytt "garage".
Du tycker inte det går att få Foxarna mer progressiva? Nu hade jag orginal PRO-RMK dämpare och inte assaultdämpare först men tycker man fick Fox Evol R dämparna att kännas initialt mjukare men att dom även dämpade "bättre" när det kom till kritan.

Tycker skotern blev mer hanterbar med foxdämparna (har orginalframvagn fortfarande). Men jag är inte världsbäst på att köra skoter heller och har inte skitmycket i armarna att bryta med heller. =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Du tycker inte det går att få Foxarna mer progressiva? Nu hade jag orginal PRO-RMK dämpare och inte assaultdämpare först men tycker man fick Fox Evol R dämparna att kännas initialt mjukare men att dom även dämpade "bättre" när det kom till kritan.

Tycker skotern blev mer hanterbar med foxdämparna (har orginalframvagn fortfarande). Men jag är inte världsbäst på att köra skoter heller och har inte skitmycket i armarna att bryta med heller. =)
Jämför man men dom vanliga enklare pro rmk dämparna så är fox evol ett klart lyft. Men jämfört med dom värre pro rmk dämparna så tycker inte jag skillnaden är värt priset. Men det gäller att man ser till att servar walker dämparna tidigt då det verkar vara olja av sämre kvalitet i dom eller fel mängd.
Sen har walker dämparna en nål som gör att dämpningen blir betydligt hårdare i slutet. Så där får man ungefär samma effekt som med fox evol dämparna, även om vägen dit inte är samma.
 
Reactions: trixa

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Hur vet man vilka "pro-dämpare" man har? Fanns det tillval att uppgradera dämparna till pro rmk -15?
har du någon aning om vilka som sitter på Scandinavian Beast?

Det enda jag sett om mina dämpare är: "Walker Evans Piggyback justerbar kompression" och att det är samma dämpare som i pro-rmk.

Och När vi är inne på dämpare, finns det nån bra guide till inställning av dämparna på en pro rmk?

typ:
om du upplever den si: öka förspänning främre bogiedämpare..
om du upplever så: minska kompression framdämpare.
osv.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Hur vet man vilka "pro-dämpare" man har? Fanns det tillval att uppgradera dämparna till pro rmk -15?
har du någon aning om vilka som sitter på Scandinavian Beast?

Det enda jag sett om mina dämpare är: "Walker Evans Piggyback justerbar kompression" och att det är samma dämpare som i pro-rmk.

Och När vi är inne på dämpare, finns det nån bra guide till inställning av dämparna på en pro rmk?

typ:
om du upplever den si: öka förspänning främre bogiedämpare..
om du upplever så: minska kompression framdämpare.
osv.
Har du dom med behållare så är det dom värre.. Annars är det dom vanliga cykelpumparna.
Vet inte om någon guide tyvärr.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Du Asker, såg att du jämförde lite i A-C tråden.

En intressant jämförelse vore ju din 137 mot en Switchback Assault, med iaf 51mm kammar såklart.
Du lär väl provat en sån kanske iofs? Hur mkt skiljer det?
Tänker mest på lyfta upp sig på snön å så. Att fotsteg är bredare å kan ställa till det är ju rätt givet.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Du Asker, såg att du jämförde lite i A-C tråden.

En intressant jämförelse vore ju din 137 mot en Switchback Assault, med iaf 51mm kammar såklart.
Du lär väl provat en sån kanske iofs? Hur mkt skiljer det?
Tänker mest på lyfta upp sig på snön å så. Att fotsteg är bredare å kan ställa till det är ju rätt givet.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Har inte kört någon switchback i rätt före än. Så jag kan inte säga hur den är, stöter inte på många såna maskiner heller. Dock har ju switchbacken fel vinkel på styrstången och fläskbred framvagn. Det frånre boggiehålet siter dock på exakt samma ställe som pro rmk/assault (valbart) men det är en helt annan boggie så det behöver inte innebära så mycket. Det bakre fästet är doch bra mycket längre bak (eller om det var fram) mot pro rmk.
Kan verkligen inte förstå att den finns med som pro-ride modell 2016.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jo tänkte mest på ren framkomlighet dock. Typ hur den kliver upp på snön :)
Än om körbarhet är en faktor också såklart.

Ja hade Switchbacken kommit i nytt chassie i år hade det nog vare bra nära å bli min första nya skoter någonsin.
Nu blir det ett barn i december istället... Nog så bra. Och dyrt.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Jo tänkte mest på ren framkomlighet dock. Typ hur den kliver upp på snön :)
Än om körbarhet är en faktor också såklart.

Ja hade Switchbacken kommit i nytt chassie i år hade det nog vare bra nära å bli min första nya skoter någonsin.
Nu blir det ett barn i december istället... Nog så bra. Och dyrt.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Somsagt inte kört switchback i megapow än, nästan inga som har sånna maskiner..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Länge sedan det hände något här nu men i helgen blir det lite grejor som ska fixas.
Har idag servat alla 4 dämparna och monterat en reedspacer.

12mm tjock, tjockare går inte dit :)
När man flyttar bak spjällhuset så behöver man justera oljepumpen också så den fick skruvas nästan i botten, så dels det och utrymmet mot drivaxeln gör att 12mm är max.






Imorgon ska jag korta av fotstegen hade jag tänkt, onödigt att ha dom så långa på en så kort maskin, blir ändå aldrig att man behöver stå längst bak.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Skulle vara kul att få veta vad spacern ger och gärna varför pumpen måste ändras då?
Räknar inte med några mirakel ang effekten men jag har hört att det ska ge något på denna motorn iallafall, men ingen verkar ha testat så då får man ta och testa. Sen verkar "fixkiten" med cylinder spacer (samma porttider) faktisk öka effekten någon hk, så lite mer vevhusvolym verkar inte skada på denna motor., verkar till och med vara för liten vevhus volym på 600r motorn också, då dessa också ska visa positiva resultat med spacer vad jag hört..
Att pumpen behöver justeras är för att när man flyttar bak spjällhuset så dras armen som reglerar oljepumpen bakåt och sträcker pumpen.
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Ok då förstår jag. Att det inte blir några drastiska skillnader hade jag inte trott heller. Bruka vara många många bäckar små som gäller.
Ahh, det förklara oljapumpen. Tack för infon.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nu har jag fixat fotstegen. kapat bort en lagom bit.. sen värmt för att få limmet att släppa.
Tur att det fanns lite glapp mellan fotsteget och fästet för det blir lite annan vinkel då fotstegen hela tiden blir bredare närmare fören.







Blev den viss skillnad :)


Klart:
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Ser bra ut, ser ut som du kortat bort ca.1dm?.blir det nå egna steg sen till den?
Det blev lite drygt 1dm, ganska precis 115mm.
Nej det blir inga egna fotsteg, finns ingen anledning egentligen.

Jo jag tog och provstartade motorn efter reedspacern och gassvaret blev väll inte direkt sämre...
Sjukt imponerad över gassvaret i denna spis. Får väll se om det gör någon större skillnad när man kör sen...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Liten vevhusvolym = hög sluteffekt samt sämre gassvar och bottendrag ,,de kan även ge orolig tomg om de är extremt liten volym.

Därför låter det konstigt att den har bra svar "utan reedspacer". Större vevhusvolym ger normalt jämnare tomg och bättre bottendrag/vrid så den bör då bli ännu mer rapp i botten med spacer men losa någon/några hk på toppvarv!

Asker lär prova med och utan reedspacer så vi lär få reda på vad han tycker är bäst.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Har i helgen äntligen tagit tag i att fixa ett riktigt säkerhetsproblem på dessa maskiner, det är fothålkarna som är lite väl trånga. Höll på att gå riktigt illa i vintras, det var i ett hopp och fick lite kast i upphoppet och jag lyckades få med mig riktigt bra med fart. Men flög både snett och för långt så det slutade men en sne plattlandning. Försökte lämna skotern i luften men fick inte ut ena foten så det blev en landning på ett ben.
Ja ni kan ju kanske förstå hur det kunnat gå, nu hade jag tur så det blev bara en rejäl stukning så kunde jag gå hyfsat igen efter 2 veckor.

Men nu har jag iallfall fixat det på denna maskin. Då körstilen med en lite kortare maskin blir mer "okontrollerad" så är det bra om man iallafall inte sitter fast med fötterna om man snabbt vill lämna maskinen.
Före:


Kapa:


Ena sidan klar:


Båda sidorna klart:


Monterat å klart på skotern.


Så får man hoppas att man klarar fotlederna bättre i vinter :)