Senaste material av Michael

  1. M

    Blev Dömda Att Betala Skoterledsavgift

    Att jämföra ett arbetsfordon med en personbil tycker jag är att ta i. Mina jordbrukstraktorer betalar jag ingen vägskatt för och dom får jag använda hur mycket som helst på mina marker. Men enligt ditt tyckande så ska mitt andra arbetsfordon som används på samma marker beläggas med någon typ av...
  2. M

    Bygga om avgassytem

    Om du ska bygga själv så måste du se till att röret inte blir för klent. Jag byggde ett eget till min supertrack av 30x70 profilrör en gång men det funkade inget vidare skotern gick mycket sämre och surade ner sig. Troligen så blev det alldeles för stort motstånd, så det enklaste är ju att...
  3. M

    Variatorjustering SXR700

    Har plockat bort brickorna så att remmen är rätt spänd, men den vill gnälla ändå ibland. Men ändå så är väl inte gnället ett stort problem utan att jag tycker att den har börjat växla lite konstigt. Om man lägger sig på ca: 6000rpm så vill den ej ligga kvar där utan den vill tappa varvtalet, så...
  4. M

    Variatorjustering SXR700

    Körde sönder min variator-rem häromdagen och efter att jag bytt rem så har skotern börjat växla lite konstigt och remmen gnäller på tomgång trots att det är rätt rem och rätt remspänning. Kan det tänka sig att motorn flyttat på sig? Jag kan ej se något fel på motorfästena. Hur justerar man...
  5. M

    Blev Dömda Att Betala Skoterledsavgift

    Håller inte riktig med dig att alla skotrar som är inregade ska betala en ledavgift. Det där funkar ju säkert på turistställen och dyl. men jag tycker det blir orättvist att alla skotrar ska betala. Jag har en Ockelbo 6000 som jag använder enbart på min egen mark och på mina egna leder för att...
  6. M

    Ljuddämparen!?

    Tyvärr så kanske en del skoterägare har stannat i den åldern då man skulle ha en papp-bit och klädnypa på framhjulet för att det skulle låta så mycket som möjligt när man cyklade. Att sitta uppe på fjället och höra en skoter som lever f.... när den kommer förbi är då rakt ingen njutning och då...
  7. M

    Förarbevis skotersafari

    I Sverige har vi en lag som säger att man ska ha förarbevis för att köra snöskoter. Gäller det inte s.k. snöskotersafaris eller vid uthyrning. Man ser ju en hel hop utlänningar som far fram i naturen och dom har väl knappast svenskt förarbevis.
  8. M

    Ljuddämparen!?

    Varför ska du ha skotern att låta högre dom lever ju om nog mycket ändå. Jag för min del skulle satsa på att få den att låta mindre än den gör idag, det gör den mycket trevligare att köra. Om det hade varit så att du ville sätta på pipor för att få den att gå bättre har väl varit en annan sak...
  9. M

    Batteri polaris rxl 650

    Spänningen ska vara 12v sedan kan du ju mäta batterihållaren och se vilket batteri som kan passa. Billigast köper du nog hos Biltema
  10. M

    Tändnings problem.

    Det första jag skulle prova var att byta cdi-boxen. Har haft liknande problem på min Ockelbo och vid bägge tillfällena var det cdi-boxen som var väck.
  11. M

    Vatten i en cylinder Hjälp!

    Det är troligen så att det är topp-packningen som har farit. Då skotern blir varm ökar trycket på kylvattnet och packningen läcker igenom. När du byter packningen måste du kolla så att toppen inte är skev för är den det så kommer den nya packningen att gå sönder.
  12. M

    Vända matta??

    Vad jag har för mig så blir den sämre i lössnö eftersom att den där profilen är till för att packa snön.
  13. M

    SRV och bensinförbrukning..

    SRV'n är väl inte känd för att vara en skoter som är bränslesnål, men 3-4 liter låter lite väl häftigt på en skoter som är på 60hk. Får den för mycket bränsle(är stiften svarta?) så kanske du kan bestycka ner den.
  14. M

    Hur spänner man fast en skoter bäst vid transport?

    Med spännbågen som du enkelt bränner ihop själv står skotern still på släpet. Plåtbitarna som du fäster i mattan kanske håller fast skotern baktill men knappast framtill.
  15. M

    kontroll före tripp =)

    Lager, bultar, rem, variator,kedjespänning, slides. Det är ju bara att börja från en ände och gå igenom skotern till andra änden. Annars så går det ju att reparera uppe i fjällen också, fast det kan ju bli lite besvärligare att få tag i reservdelar.