Blev Dömda Att Betala Skoterledsavgift

  • Trådskapare Internetredaktionen
  • Startdatum
I

Internetredaktionen

PRESSMEDDELANDE FRÅN Funäsdalsfjällens Skoterled AB
------------------------------------------------------
Dom meddelad i tvist om skoterledavgift i Funäsdalsfjällen


Östersunds tingsrätt har 2005-03-16 meddelat dom i en tvist mellan Funäsdalsfjällens Skoterled AB och fyra skoteråkare, som åkt på skoterlederna i Funäsdalen utan att betala ledavgift. Funäsdalsfjällens Skoterled AB har yrkat att skoteråkarna ska vara skyldiga att betala ledavgift enligt föreskrivna villkor. Skoteråkarna har hävdat att bolaget inte har laglig rätt att ta avgift för färd på skoterlederna.

Tingsrätten fastställer att bolaget har laglig rätt att föreskriva om uttagande av ledavgifter för användande av skoterlederna. Dessutom har bolaget rätt att föreskriva om administrativ avgift i de fall ledavgift inte betalas.

”Det är bra att tingsrätten slagit fast att det är möjligt och lagligt att ta ut avgift för användande av skoterleder. Obligatorisk ledavgift ger bättre skoterleder och minskar konflikterna kring skoteråkningen, vilket är nödvändigt för en positiv utveckling av skoteråkningen i Sverige. I takt med att det blir fler avgiftsbelagda områden behövs en samordning av genomfartsleder” säger Sven Erik Hammar styrelseordförande i Funäsdalsfjällens Skoterled AB


Bakgrund
Som första område i Sverige har det i Funäsdalsfjällen genomförts en offensiv och lokalt förankrad lösning för att erbjuda skoteråkning i vacker och känslig natur. Lösningen innebär ett avgiftsfinansierat, naturanpassat 45 mil långt skoterledssystem, kombinerat med en kommunal reglering av åkningen vid sidan om lederna. Ledsystemet är planlagt så att störningen för flora och fauna, övriga näringar och skidåkande gäster i området skall bli så liten som möjligt. Skoterlederna är separerade från skidlederna överallt där det är möjligt.

Funäsdalsfjällens Skoterled AB ansvarar för drift och skötsel av ledsystemet och säljer de skoterledskort som krävs för att få åka på lederna. Bolaget är inne på sin femte säsong och konceptet med regleringsområde för snöskoterkörning i kombination med avgiftsbelagda allmänna skoterleder har gett många positiva reaktioner. Bolaget ägs av markägare och turistföretagare i området.
 
E

ejwbegysv

Ja vad tycker ni gott folk?

Jag undrar hur man kan ha 600 kr i administrativa kostnader för att skicka ut en räkning om man ej har pengar med sig.. Det var vad några bekanta fick höra vid en kontroll på leden.

Förstår inte heller hur ett Aktiebolag kan få denna rätt att ta ut avgifter.. Ekonomisk förening låter i mina öron bättre.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Är detta vägen till skoterförbud?

Detta verkar vara raka vägen mot ett totalt skoter förbud.
Råkar man köra fel blir det uppenbarligen mycket dyrt.
Tänk er 200 bolag som skall leva av oss skoteråkare.
En myckett orolig skoteråkare som kör 75 mil om år.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Avgifter.....

En fundering......

Dessa 45 mil leder det snackas om i texten ovan....

Vems är marken som dessa leder är dragna över ?????

Kronans ( Statens ) eller privata markägare ??

Oavsett vilket så låter det ju konstigt att ett företag kan ta ut betalning på andras marker än de själva möjligtvis äger.....

Vad säger lagen om det hära med "Allemansrätten" ????

Hoppas att någon överklagar detta !!!

Annars kommer alla möjliga och omöjliga att ta ut pengar för liknande saker.....

Skoteråkarna är ju MJÖLK kossor !! :mad:


Hur skall de kunna driva in de sk. böterna ??

Jag tycker det finns klara likheter med de sk. "Kameraskåpen" efter våra vägar !!

- - - - - - - - - - - - - - -


Personligen är jag INTE emot ledavgifter, men det måste styras upp hårt utav någon central myndighet så att alla får del av pengarna, och inte på dessa lösa boliner....



- - - - - - - - - - - - -
 

void

Medlem
20 jan 2005
34
0
1
2stroke skrev:
Oavsett vilket så låter det ju konstigt att ett företag kan ta ut betalning på andras marker än de själva möjligtvis äger.....
Internetredaktionen skrev:
Bolaget ägs av markägare och turistföretagare i området.
Se ovan...
 
G

GÄST, johan

jag själv var i funäsdalsfjällen i påskas ifjol och jag fick betalla för leden. Jag var där i 4 dagar och körde, men inte en enda dag var de nypistade leder. Hade jag vetat om de så hade jag aldrig betallt ledavgiften.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Hutlöst..

Tycker att det är hutlöst att man kan ta ut en massa pengar för något som man inte sköter...
Var i Tänndalen under sportlovet och man fixade till den delen av leden bara en gång på hela veckan!!!
Nä... nån jä... ordning får det lov att vara om man tar betalt
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Nu får ni ge er....

2stroke skrev:
Vems är marken som dessa leder är dragna över ?????

Kronans ( Statens ) eller privata markägare ??

Oavsett vilket så låter det ju konstigt att ett företag kan ta ut betalning på andras marker än de själva möjligtvis äger.....
Är väl inte konstigare än att liftbolag tar betalt för liftkort i skidbackar. Tror tex inte att hela Åreskutan ägs av liftbolaget som driver skidsystemet där.

Jag blir lite förb#¤%&# över detta tjafs om Funäs ledsystem. Bor i Härjedalen och vet hur viktig turistnäringen är för vår överlevnad häruppe. Uppe i västra Härjedalen finns MÅNGA andra intressen än skoteråkarna, tro mig, vi är en ganska lite grupp vad gäller att spendera stålar i regionen. Tex brukar det årligen ligga skidlandslag från hela världen uppe i Bruksvallarna på träningsläger. Anders Blomkvist som är sportchef för Funäsfjäll har med sina skidåkarkontakter fått igång en mkt fin verksamhet map detta.

För att det över huvudtaget skall fungera med skoteråkning ihop med skidturism var man tvungen att hitta en lösning. Utan denna lösning hade det blivit totalt skoterförbud i området eftersom kommunen har gjort hela området till naturreservat (starka krafter bakom skidturismen som jag sade tidigare).

Jag känner personligen folk som jobbar som ledvärdar i systemet. Det pistas dagligen kan jag säga, men hela systemet hinns ej med samma dag. Det körs ju också ganska friskt i systemet, många skotrar och ibland i snudd på crossbanestuk på framfarten, blev själv bla påkörd av nån dåre på väg hem från att ha tittat på skotercross på Walles på en Viper som kom på bredställ i en kurva över ett krön och sedan bara drog (smitning alltså :-(. Detta gör att lederna körs sönder fort! Med tanke på belastningen tycker jag ledpreparerarna i Funäs gör ett jättejobb.

Valet är enkelt som jag ser det. Sverige är stort....det finns massor av områden som inte är naturreservat odyl. Där gäller terrängkörningslagen, läs den. Gillar man inte Funäs-modellen tycker jag man gör sig själv en otjänst om man åker dit. Åk nån annastans då!!! Själv betalar jag gärna för att ha möjlighet att åka i detta fina område!

mvh / Matti (kassör Hedevikens Snöskoterklubb)
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Personligen så är jag för ledavgifter,men då får det ju som sagt inte vara rena vilda västern med avgifter till höger och vänster hur mycket som helst,till vilka som helst!

Jag är tveksam till att ledbolag ska ta avgifter för lederna. Då är det bättre att skoterklubben får ta betalt tycker jag,och då ska man givetvis ha fina leder att åka på för dom pengar man betalar! Vi har vägskatt som alla betalar för att ha bra vägar att köra på,varför ska vi då inte också betala för att ha bra leder att skotra på?
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Nästa duvning får ni här....

Håkan K. skrev:
Personligen så är jag för ledavgifter,men då får det ju som sagt inte vara rena vilda västern med avgifter till höger och vänster hur mycket som helst,till vilka som helst!

Jag är tveksam till att ledbolag ska ta avgifter för lederna. Då är det bättre att skoterklubben får ta betalt tycker jag,och då ska man givetvis ha fina leder att åka på för dom pengar man betalar! Vi har vägskatt som alla betalar för att ha bra vägar att köra på,varför ska vi då inte också betala för att ha bra leder att skotra på?
Håller med dig om att avgifterna inte får bli orimliga. Min åsikt är dock att det måste vara någon form av obligatorium för ledavgift, det funkar inte annars. Jag är kassör i Hedevikens Snöskoterklubb och vi klarar vår verksamhet nätt och jämnt med hjälp av en hel drös bidrag från kommun, AMS odyl och det faktum att vi inte har så många ledmil att hålla reda på (ca 14mil). Skulle vi förlita oss på medlemsavgifter (som ändå är en liten plussumma tack vare folk från byn som betalar) eller den frivilliga ledavgift vi har för turister (där det nästan inte kommer in en enda krona :-((() skulle vi inte ha en chans att klara verksamheten.

Vår närmsta ideella klubb Hede Snöskoterklubb har ett stort system med nästan 50 mil leder (dvs nästan samma som i Funäs) och dom ha MYCKET SVÅRT att få sin verksamhet att gå runt. Dom har inte kunnat sladda alls så mycket som dom velat i år. Dom har också en frivillig ledavgift för turister som betalas av en försvinnande litet antal åkare......och runt Hede är det mycket turister som åker.

Så innan ni börjar babbla kan ni väl motbevisa mig om att det kan funka med avgifter till skoterklubbarna genom att DE FACTO BÖRJA BETALA!!!! Som kassör har i varje fall inte jag sett mycket "turistpengar" komma in till vår klubb. Kom nu inte med pratet att det skall tas ut någon statlig avgift som sedan skall fördelas ut till klubbarna. Varför denna extra administration som bara krånglar till det!!! Det är väl bara helt enkelt att ta reda på vilka klubbars leder man åker på och betala medlems- och/eller ledavgifter till dem....svårare är det inte!!! Jag får känslan av att gnället mot Funäs mest är snåltarmen som tittar fram när ni är tvingade att betala. Vore alla så villiga att bidra som dom påstår borde vi väl ändå se lite pengar komma in till oss ideella klubbar via medlemsavgifter från "utsocknes" odyl, men icke!!!

/Matti
 
G

gäst, johan

Jag gillar också att åka runt där i funäsdalsfjällen, därför jag drar dit, men blir ltie besviken när man betalar några hundra åsså är de för lite snö. och de att dom blir snabbt sönder körd, jag var ute kl 8 varje morgon och de såg lika dant ut..
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Medan vi träter så regerar någon annan

har kört på en del statligt/kommun/eu finansierade leder i norrbotten och kan konstatera att
man tydligt märker skillnad mellan ansvarsområdena på samma led,både mäkning å sladdning.
Med beröm godkänt får polcirkelleden.
Arctic trail finns inte om man inte lagt in den i gps en och spårar,vi httade skyltarna INGEN
hadde kört där före oss sen så upphörde leden (skyltar/kryss) att existera nåra mil ovan överkalix!?stabilt!

så uppenbarligen så skiljer sig uppfattningen om led underhålls ansvaret rätt markant mellan klubbar/föreningar en del har bra med deg till annat lull lull andra har inte en spänn för att de har gjort det de ska med bidragen.

Det finns säkerligen en massa olika aspekter på detta,men man kan ju i frågasätta hur det kan komma sig att 2 föreningar gränsande till varandra med samma ekonomiska stöd
kan ha så enormt bra leder och så enormt dåliga leder.

I finland har man led avgifter å de jag har kört på var riktigt bra.
Ska vi ha det så i sverge så är det väl upp till ledvärdarna att se till att lederna är bra
annars blir det nog ett ***** liv inbördes mellan skoter klubb/förening och skoteråkarna
å det vill bara miljöpartiet ,vi måste hållaihop
 
E

ejwbegysv

Har inte full insikt i Gördalens skoterklubb.. men våran klubb har absolut inga problem att finansiera sladdninga av våra leder.. Största problemet är att finna folk som har tid att sladda åt oss..

Vi har nyligen köpt in ny skoter (Alpine 4) + sladdar..

Vi har inga "tvingade" avgifter alls.. Klart det tar emot att betala om det är ett Aktiebolag som inkasserar dessa pengarna.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
matti skrev:
1. Min åsikt är dock att det måste vara någon form av obligatorium för ledavgift,
det funkar inte annars.

2. Kom nu inte med pratet att det skall tas ut någon statlig avgift som sedan skall fördelas ut till klubbarna.
Varför denna extra administration som bara krånglar till det!!!
Det är väl bara helt enkelt att ta reda på vilka klubbars leder man åker på och betala medlems- och/eller ledavgifter till dem....svårare är det inte!!!

/Matti
1. Helt riktigt , OM det överhuvudtaget skall införas någon allmän ledavgift så måste den bli obligatorisk för alla inreggade skotrar !

2. Varför inte göra så att vi skoterägare också får ett "Skattemärke" ( Glöm ordet SKATT ! :mad: ) att sätta på våran skoter varje år ( precis som på bilar ).
Detta skulle ju då tala om att den allmänna skoterledsavgiften var betald för det året....
osv osv ( Så här funkar det på många håll i USA / Canada !! )

Det är inte fråga om att skapa administration , Men någon måste hålla i detta centralt !!
Det bara är så !!
Annars blir det kaos.

- - - - - - - - - - - - -
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
2stroke skrev:
1. Helt riktigt , OM det överhuvudtaget skall införas någon allmän ledavgift så måste den bli obligatorisk för alla inreggade skotrar !

2. Varför inte göra så att vi skoterägare också får ett "Skattemärke" ( Glöm ordet SKATT ! :mad: ) att sätta på våran skoter varje år ( precis som på bilar ).
Detta skulle ju då tala om att den allmänna skoterledsavgiften var betald för det året....
osv osv ( Så här funkar det på många håll i USA / Canada !! )

Det är inte fråga om att skapa administration , Men någon måste hålla i detta centralt !!
Det bara är så !!
Annars blir det kaos.

- - - - - - - - - - - - -
Håller inte riktig med dig att alla skotrar som är inregade ska betala en ledavgift.
Det där funkar ju säkert på turistställen och dyl. men jag tycker det blir orättvist att alla skotrar ska betala.

Jag har en Ockelbo 6000 som jag använder enbart på min egen mark och på mina egna leder för att dra fram ved, ska jag då betala ledavgift för att köra på min egen mark?

Ska det tas ut almänna ledavgifter så måste man klassa skotrarna på nåt vis (arbetsmaskiner/nöjesmaskiner), ungefär som dom har gjort med jordbrukstraktorer. Där slopades vägskatten för att dom flesta dom flesta enbart körs på egen mark.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Citat av Michael:
"Håller inte riktig med dig att alla skotrar som är inregade ska betala en ledavgift.
Det där funkar ju säkert på turistställen och dyl. men jag tycker det blir orättvist att alla skotrar ska betala.

Jag har en Ockelbo 6000 som jag använder enbart på min egen mark och på mina egna leder för att dra fram ved, ska jag då betala ledavgift för att köra på min egen mark?

Ska det tas ut almänna ledavgifter så måste man klassa skotrarna på nåt vis (arbetsmaskiner/nöjesmaskiner), ungefär som dom har gjort med jordbrukstraktorer. Där slopades vägskatten för att dom flesta dom flesta enbart körs på egen mark."

Jag håller med dig Michael, och många av er andra oxå, men som sagt så betalar vi ju faktist vägskatt i bensinen som vi använder när vi tankar våra skotrar, men INGA av de pengarna på kommer ju tillbaka till oss i form av hjälp från staten för att underhålla våra ledsystem.
Jag vet att det är viktigt med vägskatten för reparation och underhåll av landets vägar, och man vill ju inte hålla på å vara en ***** gnällspik, jag respekterar de som älskar naturen och dess enslighet. Men det är inte så roligt längre att tanka skotern då priserna höjs och dessutom om man helt plödsligt åker på en ledavgift.. Det kostar att ha roligt visst, men lösningen är inte att massreggaregistrera och skatta varenda skoter, det är vansinne.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
"Håller inte riktig med dig att alla skotrar som är inregade ska betala en ledavgift.
Det där funkar ju säkert på turistställen och dyl. men jag tycker det blir orättvist att alla skotrar ska betala."

Jaha...jag tycker då det är fan så mycket orättvisare NU,när en promille av alla som kör lederna betalar medl.avgift till den lokala skoterklubben!
Jag lovar dej Michael,att det är betydligt FLER som kör åtskilliga mil led varje säsong,som aldrig betalar en KRONA,än dom som bara kör egna vedspår,och aldrig kör en kilometer led!
 

RWR

Medlem
1 aug 2004
42
0
1
Sundsvall
Billigt!!!!!!!!!!

Jag har varit en vecka i tänndalen kom hem i dag och jag vet inte vart ni får ifrån att dom aldrig fixar lederna skicka ett sms till 72299 och skriv SKOTER så får ni ett svar med var och när lederna är pistade dom uppdaterar varje morgon, Tycker ni sen att det är för dyrt så åk inte dit.
SLUTA GNÄLL vad är 400kr för en vecka åkte själv 70 mil och är supernöjd!!!!!!!!!!

MVH Robert Wermelin:)
 
E

Ej medlem/Inloggad

Vi är ett gäng på mellan 8-20 personer som brukar åka upp till Funäsdalen minst 3 ggr per år. O precis alla är överens, det har blivit MYCKET sämre än för några år sedan. Klart som fan man betalar om lederna är fina, men inte om dom ser ut som hell.
Självklart så är det ju mycket skotrar som åker på dom, men hur kan det alltid vara så att lederna blir sämre så fort man kommer in på Funäsdalslederna??? Vi brukar stödja klubbarna runt omkring istället, o åker mycket hellre på deras leder än Funäsdalen.
Vi var upp nu för 1 vecka sedan o lederna vid Lofsdalen helt kanon, lika så runt Hede Vålodalen Ottsjö. Men Funäsdalen ska vi inte snacka om.
Det är många skoterklubbar här i Dalarna som planrerar en resa varje år, som av naturliga själ alltid blivit Funäsdalen. Men som nu tittar på andra områden i regionen, då det oftast är samma sak i Funäsdalen.
O att några leder skulle pistas dagligen i Funäsdalen är ju skitsnack, möjligvis skidleder då.
O sen marknadsföra sig om att man har Europas bästa skoterledssystem, är ju falsk marknadsföring.
 

Peter O

Aktiv medlem
17 jan 2005
86
0
6
Borlänge
Största problemet är ju att det bara är en enda pistmaskin som ska klara av att pista hela betalledsystemet. Tyvärr är det en ekvation som inte går ihop under mars månad när alla är uppe och åker.