Hur spänner man fast en skoter bäst vid transport?

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
daniels skrev:
du bogserar genom att ta bort remmen och fästa bogserlinan i en skida.
Vad har detta med bandning av skoter på släp att göra?

F.ö. så är ovanstående inget jag skulle rekommendera,då jag fruktar att framvagninställningen far åt skogen om man drar i en skida!?
 

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
ja förlåt jag länka lite fel det blev till företagets start sida.
jag åkte förbi företaget för nånn månad sen och då höll dom på att uppfinna
någon spänngrej till skidorna fram men det var till deras snow-rail system
och jag var snabb att tycka till att det skulle vara en variant som skulle passa
även om man inte hadde deras skenor nog för att dom är bra men det blir himmla dyrt om man måste köpa hela rasket bara för att spänna fast skotern
fram nä nu har jag svamla färdigt (kan man inte ge små barn nått piller så man får sov morron!!!!!)
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
fjollträskers skrev:
håll inte på att svetsa massa tjafs det fins ett bättre system.
jag tror dom heter imexfiber dom har en spännsystem som jag tycker är helt suvären den slår helt klart spännbågen (har haft och provat båda varianterna)
skotern sitter kannon bra bak plus att den går att använda även om man ska ha två skotrar på samma släp (då krävs två satser) den kan vara svår att att få dit på riktigt gammla skotrar tackvare att mattan är så långt inne i tunneln det är den enda nackdelen med dom vad jag vet men det finns många för delar till exempel:
man slipper märken på stegen efter spännbågen(det finns till och med dom som spännt så j--la hårt så att stegen har böjts har jag hört men då är det nog fel på användaren inte på produkten).
eftersom du spänner ner mattan så kan fjädringen på skotern röra sig hur den vill utan att några band slackar och släpper.
och sist men inte minst priset. dom kostar 150-160:- (spännbågen kostar ca 750:)och då orkar man inte hålla på att svetsa och jobba när dom är så billiga. alla minna kamrater som sett och provat har köpt en sats
http://www.imexfiber.se/ (scooter attachment system)
Med spännbågen som du enkelt bränner ihop själv står skotern still på släpet.

Plåtbitarna som du fäster i mattan kanske håller fast skotern baktill men knappast framtill.
 

Strigo

Välkänd medlem
18 aug 2004
118
0
6
Michael skrev:
Bågen är suverän om man ska frakta bara en skoter, har man två på släpet så funkar den inge vidare.
Den är ju också ganska så simpel att göra själv.
kan lasta 100 skotrar samtidigt inte alls svårta att ta 2..
 

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Strigo skrev:
kan lasta 100 skotrar samtidigt inte alls svårta att ta 2..
hur ????
du pressar ju ihop skotrarna om du använder samma band eller så ligger ju spännbandet och skaver eller?
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
fjollträskers skrev:
hur ????
du pressar ju ihop skotrarna om du använder samma band eller så ligger ju spännbandet och skaver eller?
Det enda jag kan tänka mej om man ska använda ett band,är att man har en ögla mitt på flaket,mellan skotrarna,som bandet löper genom.
Annars är det nog ganska svårt....?
 

Peter O

Aktiv medlem
17 jan 2005
86
0
6
Borlänge
Jag spänner fast min skoter med superclamp (net) fram och bak vilket är ett suveränt sätt att få fast skotern på vagnen.Importerat från Usa.