Ljuddämparen!?

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Hejsan funderar på att rensar ljuddämparen så den låter lite högre, har någon erfarenhet eller vet om det blir sämre effekt då?

Tack för seriösa svar :D
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
En sugmotor behöver ett visst mostånd i avgaset för att gå som det är tänkt. Man vet väl egentligen inte ifall den kommer gå sämre innan man testat, kan ju bli mer optimalt motstånd ifall du rensar dämparen.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Varför ska du ha skotern att låta högre dom lever ju om nog mycket ändå.

Jag för min del skulle satsa på att få den att låta mindre än den gör idag, det gör den mycket trevligare att köra.

Om det hade varit så att du ville sätta på pipor för att få den att gå bättre har väl varit en annan sak.

Nej ju tystare vi far fram i naturen desto mindre retar vi folk, det borde alla tänka på.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Michael skrev:
Varför ska du ha skotern att låta högre dom lever ju om nog mycket ändå.

Nej ju tystare vi far fram i naturen desto mindre retar vi folk, det borde alla tänka på.
Håller fullständigt med, om du inte är ute efter mer effekt så varför???:eek:
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Peggan skrev:
Håller fullständigt med, om du inte är ute efter mer effekt så varför???:eek:
Tyvärr så kanske en del skoterägare har stannat i den åldern då man skulle ha en papp-bit och klädnypa på framhjulet för att det skulle låta så mycket som möjligt när man cyklade.

Att sitta uppe på fjället och höra en skoter som lever f.... när den kommer förbi är då rakt ingen njutning och då är man ju trots allt skoterägare själv.
Hur reagerar då dom som inte har någon skoter, jo mycket irriterat.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Ej medlem/Inloggad skrev:
Hejsan funderar på att rensar ljuddämparen så den låter lite högre, har någon erfarenhet eller vet om det blir sämre effekt då?

Tack för seriösa svar :D
Avgassystemet på en tvåtaktare måste vara noga avstämt med rätt mottryck för att motorn ska ge rätt effekt, vridmoment och varvtal om du rensar dämparen sabbar du avstämningen och du tappar effekt detta gäller oftast även fabrikstillverkade lättvikts/effekt burkar monterade med originalpipor (bevisat vid ett flertal tester i bromsbänk)
 
E

Ej medlem/Inloggad

Michael skrev:
Tyvärr så kanske en del skoterägare har stannat i den åldern då man skulle ha en papp-bit och klädnypa på framhjulet för att det skulle låta så mycket som möjligt när man cyklade.

Att sitta uppe på fjället och höra en skoter som lever f.... när den kommer förbi är då rakt ingen njutning och då är man ju trots allt skoterägare själv.
Hur reagerar då dom som inte har någon skoter, jo mycket irriterat.

Varför bry dig om att svara i tråden?
Jag frågade inte vad ni tyckte om att skotern lät högt, frågade om det gick att rensa ljuddämparen, ok?
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Även om hans inlägg inte var svar på din fråga så tycker jag att det var vettigt. Ljudnivån är något som många stör sig på och därmed ökar skoterhatet. Därför tycker iaf jag att det borde vara allas intresse att tysta ner sina maskiner, därmed också öka människors syn på skotrar som annat än högljudda illaluktanda naturförstörare.
Tänk på din egen hörsel också, dumt att skada den.
 
L

Liiinke

Jag har borrat två hål i´min ljuddämpare å han låter som en ond geting;)..
du förlorar ingen effekt!
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Liiinke skrev:
Jag har borrat två hål i´min ljuddämpare å han låter som en ond geting;)..
du förlorar ingen effekt!
Hur vet du att du inte tappat effekt?
Har du bromsat den för och efter, om inte så gissar du ju bara.
Många kan ta gift på att deras skoter går bättre med effektburken och iom att det låter mer/häftigare så luras man lätt att tro det men bromsbänken visar den dystra sanningen att det oftast är tvärt om.
 
L

Linke

MrGreen skrev:
Hur vet du att du inte tappat effekt?
Har du bromsat den för och efter, om inte så gissar du ju bara.
Många kan ta gift på att deras skoter går bättre med effektburken och iom att det låter mer/häftigare så luras man lätt att tro det men bromsbänken visar den dystra sanningen att det oftast är tvärt om.



int fan har jag då förlora mer än 2-3 hästar isfl. för jag märke då ingen skillnad