Vända matta??

Pontan36

Välkänd medlem
7 feb 2005
110
0
6
33
Arvidsjaur
Jag undrar om man skulle vända mattan skulle man inte få bättre effekt då??
Om man sätter den så att den "vertikala" delen av kammarna används istället för dom lutande.
Kolla bilden
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag hade mattan "baklänges" på en tidigare skoter, tyckte det greppade bra men jag bytte samtidigt till högre kammar så jag kan ha varit det som gjorde största skillnaden.

Helt klart är ju att du får bättre fäste framåt och sämre när du bromsar, den längre bromssträckan blir man väl van efter ett tag (ta det lugnt under inlärningsperioden) men frågan är om det är värt att vända mattan om man inte har någon annan anledning att skruva lös den.
Skulle också kunna tänka mig att det är lättare att köra sönder kammarna när dom får bättre grepp på stenar, stubbar och liknande...

Det finns kanske nån som testat skillnaden mer ingående?
 

Pontan36

Välkänd medlem
7 feb 2005
110
0
6
33
Arvidsjaur
Ger de stor greppökning eller skiljer de sig bara litegran??

Försämras ledåkningen om man skulle vända mattan??
Blir den bättre i lössnön?
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Pontan36 skrev:
Ger de stor greppökning eller skiljer de sig bara litegran??

Försämras ledåkningen om man skulle vända mattan??
Blir den bättre i lössnön?
Vad jag har för mig så blir den sämre i lössnö eftersom att den där profilen är till för att packa snön.
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Dåligt!

Om du vänder mattan så rotationsriktiningen blir fel så kommer du få ett knappt märkbart bättre fäste, lite sämre bromsförmåga men mycke sämre bärighet i snön... Byt matta istället... De är inte värt allt jobb för att bara vända mattan och dessutom få mycke sämre bärighet i snön...!
 

yamaha-fan

Medlem
21 feb 2005
12
0
1
sverige
vänd matta

jo de blir ju bättre grepp men de blir ett helve**e att bromsa..och de beror ju lite på vad man harför matta åxå.:cool: