Ski-Doo 2017

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
nu gissar jag: 850 motorn kommer i den korta MXzan som X modell, precis som 2013. Ingen i renegade familjen. Kommer i Summit X 154'' och 165''. That's it. Kommentarer önskas!


nog kommer det en renegade alltid.. men gissar på den oranga till sverige
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Borde inte marknaden vara större för en renegade 850 än en mxz 850 i Sverige?

Skulle vara riktigt roligt om BRP Scandinavia kittade en renegade x med värre dämpare för att passa våra lite guppigare leder bättre. Typ ett mellanting mellan renegade x och en renegade xrs, dootalks gnällkör skulle ju gå i taket.
Köp en xrs bara?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nya Summiten ser riktigt fin ut.
Verkar som att Skidoo gjort sin hemläxa och börjat förstå hur en mountainmaskin ska se ut och fungera...

Nya motorn är spännande, lite lustigt kan jag tycka att dom går "ett steg tillbaka" ch sätter in vanliga spridare i insuget. Men det kanske behövdes för att få upp rappheten. "Trycksmorda" vevstakslager och smidda vevhalvor verkar helrätt. Och att dom till slut gått ifrån fettsmord vev är ju bra, även om jag själv aldrig haft problem.
Motorn flyttad in mot centrum av chassit, bra.

Primären, pDrive ser riktigt bra ut, äntligen gör dom sig av med TRA:n som aldrig funkat riktigt bra. Nu är funktionen med vikter lika som på övriga tillverkares primärer. Men med lite smartare funktioner, klickjusteringen finns kvar, nållagrade rullar etc, rullar istället för glidknappar mm.
Nya primären bör göra att remproblemen minskar.
Underhållsfri genom skoterns livslängd säger Skidoo själva...
Nja, det tror jag på först när jag ser det...

Chassimässigt. Bra med ny gjuten bulkhead, kommer inte vika sig som dagens chassi ifall man kör i nånting.
Styret ser dock ut att passa 14-åringar, känns som det är 5-10 cm för högt för att funka i skogen.
Dom talar om smalare sidopaneler.
Synd att dom glömde göra fotstegen smalare. Vad spelar det för roll om sidopanelerna är smalare, om fotstegen ändå tar i marken/snön när man lutar omkull den?
Dom snackar om att fotstegen med sina hål ska skära igenom snön och motverka att det bromsar.
Måste väl ändå bromsa mindre med smalare fotsteg.
Synd att dom inte vågade ta bort T-motion boggin och köra med normal 15" bredd på mattan...
Ser inga som helst fördelar med ledad boggi och bred flexmatta.

Känns som dom sneglat rätt mycket på Polaris, med all rätt då de har haft de bästa lössnömaskinerna de senaste åren. Sakerna jag tänker på är:
Rappare motor.
Gjuten bulkhead.
Primär variator med "flyweight-design"
Smalare sidokåpor mm.


169 var tydligen list priset på nya summiten.
Stämmer detta så är det bara att gratulera Polaris och de andra tillverkarna.
Axys tex. kommer sälja som smör om den fortfarande är 20.000 billigare.
169.000 lät svettigt, speciellt med tanke på att nya Skidoon är billigare i staterna än en 174" som har gamla Xm-chassit...
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Om priset 169 stämmer , då blir det absolut inget byte för mig. Sen ska man till med Elstart , bukskydd, dragkrok och någon tunnelväska . är ju kring 180k då. Men visst diskuterar man ju bort några tusenlappar men tyckte utgångspriset lät ruskigt högt.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Personligen har jag redan förbokat, priset får vi se till veckan.
Tillgången verkar vara begränsad så brp i Sverige har två alternativ ang priset:
Antigen följer man den prissättning som finns från andra sidan och lägger sig under 174:an och Freeriden eller så utnyttjar man situationen och tar upp priset ett snäpp.

På andra sidan pölen får de välja mellan två färgsättningar och mellan 2,5 eller 3 tums kammar.
Kommer vi bara att få ett alternativ som vanlig här i Svedala?
Personligen vill jag ha den svarta färgsättningen eftersom jag vet hur skitig den vit/orangea kommer att bli.

Vi borde veta på tisdag eller vad är det som gäller?

Mer ögongodis:
[video=youtube;zaFsRTaMffs]http://www.youtube.com/watch?v=zaFsRTaMffs[/video]

[video=youtube;xmOJ5NguAPc]http://www.youtube.com/watch?v=xmOJ5NguAPc[/video]

[video=youtube;uQ658gYyTgQ]http://www.youtube.com/watch?v=uQ658gYyTgQ[/video]
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
169' var både hårt å hårigt. Men dom utnyttjar nog situationen. De är ju ändå företag som ska tjäna pengar vi snackar om. Dom driver ingen välgörenhet ;)

A.Holm håller med dig på dom flesta punkter. Ska bli spännande å se hur denna maskin går. Är dock lite rädd för barnsjukdommar. Primären t.ex. där de sitter nållager på rullarna å kombinera in remdam så kan bli ett recept för fiasko. Men kanske funkar vad vet jag :)

Släpper dom en fast boggi(ej t-motion) med 2.5" matta då börjar vi snacka lukrativt!
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ski-Doo Gen 4 850 Turbo!! There are many things about the 850 we love for boost, Pistons, Case volume, Booster injectors, Pipe, Stroke, Rods, Crank, and Calibration. Thank you BRP for giving us everything we wanted in a motor package. At this point the limited production is the only problem we see. Everybody get out there and spring check you sled and Aerocharger.






 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Tycker det är lite underhållande när de skriver att något ska hålla skoterns livslängd. Hur lång är då livslängden? 1år? 12år? 27år?, första eller andra kolvbytet? o.s.v. det måste ju finnas en tanke med vad de anser att livslängden är (får de gärna berätta i sådana fall). Blir lite som "hur långt är ett snöre?"
Men bortsett från den egentliga icke frågan, så ser maskinerna klart spännande ut. Men 169000:-, det lät mycket. Får väl se om det bekräftas.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är dock lite rädd för barnsjukdommar. Primären t.ex. där de sitter nållager på rullarna å kombinera in remdam så kan bli ett recept för fiasko. Men kanske funkar vad vet jag :)

Släpper dom en fast boggi(ej t-motion) med 2.5" matta då börjar vi snacka lukrativt!
Primären körs på årets racemaskiner. Så den är ju inte helt ny för nästa år.
Håller med lite, ett torrt nållager har inte hur lång livslängd som helst. Har svårt att tro att dom ska kunna vara fettsmorda, och att fettet håller sig kvar.
Att hålla kvar fett i lager är ju inte BRP:s starka sida liksom.... Hehe...

Jänkarna verkar kunna välja 2.5" eller 3" matta, återstår att se vilka som vi får här i Sverige.