Ski-Doo 2017

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Tycker inte "inkapslat" styrsystem är optimalt på snöskoter eftersom styrlederna brukar vilja frysa fast i damaskerna. Men jävvlart allt annat är ett stort steg åt rätt håll!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Detta med hållbarhet på kolvar.
Påverkar inte att ringspåret är i stål och plasmacoatingen hållbarheten på något vis? Eller är det ren utmattning som knäcker kolvar?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Detta med hållbarhet på kolvar.
Påverkar inte att ringspåret är i stål och plasmacoatingen hållbarheten på något vis? Eller är det ren utmattning som knäcker kolvar?
Det går inte komma ifrån att det är en massa hål i cylindrarna kolvarna måste passera, detta sliter.
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Tycker inte "inkapslat" styrsystem är optimalt på snöskoter eftersom styrlederna brukar vilja frysa fast i damaskerna. Men jävvlart allt annat är ett stort steg åt rätt håll!

bara hoppas att dom har tänkt igenom det så det inte blir samma som på första reven
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Nu låter jag som en hater igen men att man har massa roterande massa på vänster sida av skotern gör att det alltid kommer vara lättare att ha vänster skida i snön. Sen är det ju alltid bra att centrera tyngden ändå!
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Såg en fin film imorse på när Tony Jenkins körde 850:n. Filmat med hjälmkamera. Den lät bra mycket mer responsiv och rivig än befintliga e-tecen. Kan dock inte hitta klippet... minns inte var jag var. Någon som har´länk?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Detta med hållbarhet på kolvar.
Påverkar inte att ringspåret är i stål och plasmacoatingen hållbarheten på något vis? Eller är det ren utmattning som knäcker kolvar?
Sprickrisk sätter bytesintervallen i första hand pga de stora portarna i cylindrarna.

Att de satt in stålkassett runt kolvringen va väldigt underligt ,kan de va så fräckt att de medvetet vill ha sämre värmeöverföring från kolv till kolvring för att minska ringutmattning vid långa pull? Jag menar stål leder värme sämre än alu.
De kan ev vara så bra uträknat att plasmacoatningen tar bort så mycket friktionsvärme från kolven att de kan sänka värmeöverföringen via kolvringen och då kan de fortfarande kör 1 kolvring utan lång pull utmattning som de haft problem med tidigare.

Om de kommer ut någ bild på kolven eller en förklaring till stålinkapslingen från BRP så är jag den första som vill veta hur de tänkt.
Hur som så lär kolvarna bli svindyra och de kommer stå att man inte får köra piratkolvar.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Vad händer vid ett haveri i cylindern. Köpa nytt? finns väl knappast nån "omplasmafiering" eller ?
Kan man köra syra på alurester ?
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Ski-doo släppte verkligen en fullträff! Kommer nog att vara mycket polaris/arctic fantaster som spakar summit nästa år!? Lär nog sälja som smör! Börjar ju tamigtusan tycka den är snygg!