Trimma 800 HO

m@rke

Aktiv medlem
30 okt 2009
92
0
6
luleå
mappen du lagt i är den avsedd för sverige (höjd) lät speedtech lägga i en mapp för stock maskin vet inte riktigt hur den är gjord. ska prova lite i vinter å se

Monterade pc5 i helgen, får se om det blir någon skillnad. kommer prova köra med speedwerx stock 800 mapp som verkar mest feta på i mellan registret. Sen dra ner lite lite grann på toppen som jag fick tips att göra av jim på dynotech
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
mappen du lagt i är den avsedd för sverige (höjd) lät speedtech lägga i en mapp för stock maskin vet inte riktigt hur den är gjord. ska prova lite i vinter å se
0-5000 feet står det att mappen är till för, skulle tro att den är lite för hög höjd.
Den är ändrad mest vid 2750-6000 rpm och 0-20% gas
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Då har man testat några mil i fjällterräng med Spi helsystemet monterat, jobbat lite på mappningen och justerat på vikterna för att få till varven, och varv vill den ha!
84-8500 helst för att vara exakt, då sjunger det bra i maskinen och skidorna har ingen vidare lust att nudda backen.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tja, har Hc 2-speed armar men skulle säga ca 3-4 gram lättare än std, typ, åker med annat sluttryck och har justerat om på vikten gör att passa ihop med karaktären på motorn. Gjorde sista justeringarna på pcv och vikter i dag och tror att jag ligger rätt nu, ett sjukt gassvar i motorn och har fått till variatorn så den känns väldigt lätt och aggressiv, ligger klockrent i varv 8400 direkt sen drar den upp till 8500. Är jävligt nöjd med hur aggressiv setup jag lyckats få till och ändå få maskinen att trycka på ordentligt, brukar vara trixigt att få till.
 
Reactions: hcrsweden

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Monterade i dag ett diablo kit på en std m800 och kan varmt rekommendera!
Blev som en ny maskin, förutom primärfjäder samma grejor som på min med pipa, väcker verkligen maskinen till liv och som sagt lätt att bygga om när man trimmar.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Vad kostade det och vad ingår?
Har försökt leta efter detta diablo-kit alla pratar om utan lycka :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Det kostar 4195:- och säljas av Knr sledtech i Boden. Det ingår primärfjäder, justerbara vikter och helix. Det är utvecklat i Norden för våra förhållanden.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Folke, vilken stock mapp? Du har väl 13 mappen i din eller? Har bara sett stock mapp för 12ans std mapp.

jag är då inte alls nöjd med 13ns std mapp! Galet fet på botten! Sabbar fullständigt vid bökande runt fjällbjörken. har DD yrör 2graders kil och Pc5 nu. utgick från SW helsystem mapp och snålat den rejält i botten, lite i mellan och lite på topp(4%) Bra respons nu! Men snöbristen gör att jag har testat minimalt och mest justerat på känsla och gehör.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Lugnt i den här tråden?
Hur som så har jag åkt 30 mil med Spi helsystemet och tycker det funkar bra, som vanligt med pipa så ändras karaktären något och med det krävs en hel del variatorjustering för att utmyttja det nya registret.

Tyvärr, eller som tur är?! så blev det haveri förra helgen. Tips till alla med småbarn, kolla luftburken innan du skruvar dit huven.....
Hur som blir det portning av cylindrar/ block nu när jag liks måste riva motorn, även riktning av vev och nya kolvar ska dit, ska bli riktigt skoj att få skruva ihop den igen och känna hur det blir.... :)
 
Reactions: hcrsweden

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Kolla luftburken?
Vad menar du, att den sitter som den ska eller att inte någon avundsjuk BRP-nisse placerat gamla Rotaxrester där...?

Aha, nu såg jag - SMÅBARN!
Det låg alltså en HotWheels bil där inne :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hittade en skruv instansad i motorblocket, kommer kolla in i luftburken innan jag sätter på huven hädan efter.....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Hittade en skruv instansad i motorblocket, kommer kolla in i luftburken innan jag sätter på huven hädan efter.....
Om det var någon annans barn som stoppade i skruvarna så kan du ge dem Tallium för det syns inte i första taget på obduktionen av dem. Jag såg en massmördare använda det på någ kriminal tv kanal funkar utmärkt :madgrin:

Ps sjukaste raset på snomobile snacka om oväntat :wacko:
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Haha, ja bra sjukt!
Pratade med min kompis idag, han sa att det var riktigt mkt att ta i vevhuset då cylinderkjolen låg nära reedsen så där var det bara 1,5cm frigång för allt att passera på så nu blir det rejält gjort iaf!
Får förhoppningsvis igen underdelén med nyrikas vev på onsdag. Kolvarna kom i dag, köpte spi kolvar, dom var coatade vilket inte std kolvarna är och det lär ju inte vara nån nackdel.
Håller även på att montera en 38" framvagn så nu är det inte många delar som sitter på plats... ;)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
sa kompisen vad det ger att porta vevhuset ? mätbar effekt , gassvar eller både och ?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Han sa att det kommer göra en del på gasresponsen (och nån hk bör det väl ge med ett bättre flöde?), sen blir det taget på boosterporten och sido avgaskanaler bl.a., han tyckte att cylindrarna såg fina ut i gjutningen och kanaler för att vara std. Ska bli mkt intressant att se hur mkt skillnad man märker. Bör ju finnas tillräckligt med effekt i den nu med portning, helsystem, tänkil och pcv, finns ju inte så mkt mer att göra förutom bigbore eller turbo kvar. Tanken är ju inte att race porta, är ju en lössnömaskin trots allt!
Vore intressant att bromsa den mest för att se hur registret blir men även för finjusteringar av pcvn och visst, nog vore det intressant att se effekten oxå, bör ju iaf pumpa ur sig åtminstone en 15hk över std, annars är det nästan illa.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
alla susuki laydown motorer är riktigt fina i gjutningarna , och vevhuset är enligt mig otroligt bra ! finns aldrig någon missmatchning heller mot cyl som hos andra tillverkare (ingen nämnd) , bättre flöde ger ju effekt om det behövs bättre flöde just där , annars hart man bara ett vevhus som är större med andra vinklar , jag rör tex aldrig det på mina egna maskiner trots att dom är isär nuförtiden , för en med vinstdrivande verksamahet kan det kanske vara frestande att föreslå , är ett enkelt jobb och timtaxan blir runt 3000 kr timmen , då aldrig vevhuset görs enbart märks heller inte ev uteblivet resultat , men jag har inte doktorerat på just 800ho än ....
 
Last edited: