Bästa skotern i skogen

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Ha Ha kul tråd ! Gillar såna exesser :) Höga kammar och anständiga motorer har tagit steget in i renskötar världen sedan många år tebaks. Jag håller väl inte riktigt med om att Foxar är en rackel produkt då många kört rätt långt med dom.Där emot håller jag med om att de är ett fynd för självplågare jämfört med en Summit tex.

Många verkar ha åsikten att Elan Karibo osv är bättre än dagens maskiner. Svaret enligt mig är nej verkligen inte.

Rundvikarn

Välkänd medlem
Visst är dagens maskiner bekvämare och bättre på det mesta än "gammskotrar" ,
MEN de är också bredare och i många fall tyngre .

Jag tycker det gör stor skillnad om skotern är 30-50 cm bredare då det är trångt ,
visst kan man göra som vissa säger och köra runt men då försvinner ju lite av
tjusningen med skogskörningen .

Det är ju JAG som ska bestämma var i skogen jag vill köra , inte var skotern ryms..

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Visst är dagens maskiner bekvämare och bättre på det mesta än "gammskotrar" ,
MEN de är också bredare och i många fall tyngre .

Jag tycker det gör stor skillnad om skotern är 30-50 cm bredare då det är trångt ,
visst kan man göra som vissa säger och köra runt men då försvinner ju lite av
tjusningen med skogskörningen .

Det är ju JAG som ska bestämma var i skogen jag vill köra , inte var skotern ryms..
Du kan inte åka precis vart du vill heller med en gammal skoter heller.
Det finns många träd som står tätare än ca70 cm som du menar en gammal skoter har som bredd...

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
Det har du helt rätt i , men mina chanser ökar om skotern är en halvmeter smalare .
Sedan finns det alltid ställen dit man inte kommer oavsett vad man kör .
[video=youtube;U1iDGSvhsh8]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=U1iDGSvhsh8#t=85[/video]
säg inte de utan att ha provat ;D

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det har du helt rätt i , men mina chanser ökar om skotern är en halvmeter smalare .
Sedan finns det alltid ställen dit man inte kommer oavsett vad man kör .
En modern maskin avsedd för skogen kan omöjligt vara en halvmeter bredare än en gammal maskin.
Tundra extreme har spårvidd på knappt 82cm. Total bredd 1002mm enligt BRP.
Skulle en gammal maskin vara 50cm smalare, tror inte det...

En sportmaskin kan absolut vara en halvmeter bredare än en gammal skogssmygare, men man kan inte jämföra äpplen mot päron...

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
En modern maskin avsedd för skogen kan omöjligt vara en halvmeter bredare än en gammal maskin.

En sportmaskin kan absolut vara en halvmeter bredare än en gammal skogssmygare, men man kan inte jämföra äpplen mot päron...
Larven. =);)

Rundvikarn

Välkänd medlem

Du har helt rätt , Tundran fungerar fint i skogen .

Det jag vänder mig emot är att många verkar tro att värstingmatta och mycket motor får vilken skoter som helst att funka i skogen .

Ta Nytro TTX som exempel , enligt uppgifter på detta forum väger den 280 kilo fulltankad och den är 1205mm bred , ändå marknadsförs den som någon sorts allroundskoter för puder , led och skog .

280 kilo tycker jag är TUUUNGT även om det är en fantastisk skoter
med lite andningshjälp.....

Ska man ta sig fram riktigt bra i snår så är nog en stor fyrtaktscross med bandtillsats det optimala men räknas det som skoter bara för att den har en matta ?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg

Det jag vänder mig emot är att många verkar tro att värstingmatta och mycket motor får vilken skoter som helst att funka i skogen .

Ta Nytro TTX som exempel , enligt uppgifter på detta forum väger den 280 kilo fulltankad och den är 1205mm bred , ändå marknadsförs den som någon sorts allroundskoter för puder , led och skog .

Ska man ta sig fram riktigt bra i snår så är nog en stor fyrtaktscross med bandtillsats det optimala men räknas det som skoter bara för att den har en matta ?
Okej, men då är vi nog rätt överens...
Mycket matta och motor behövs vid klättring.
Man kan utföra underverk vid klättring med tunga maskiner bara man har nog med effekt.
Alla amerikanska klätterfilmer är bevis på detta.

Vid smygning i skogen är det lågt marktryck som gör att man kan flyta fram ovanpå snön.
Alltså stor, bred matta tillsammans med låg vikt.

Båda har sina fördelar men ingen är bäst på båda sakerna.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik

Att ta Yamaha (då inte blåsinstrumentet) som exempel är väl lite orättvist.. strax över 200kg ligger dom MODERNA maskinerna på :)

Rundvikarn

Välkänd medlem
Att ta Yamaha (då inte blåsinstrumentet) som exempel är väl lite orättvist.. strax över 200kg ligger dom MODERNA maskinerna på :)
Jag tog Yamaha eftersom jag kör en gammal sådan .
Vet ej vad den väger men den går bra att bära mellan sig om man är två .

Finns det några moderna lättviktsskotrar med låg effekt och lång matta ?
Har aldrig sett någon (som ej är rysk) men det borde ju finnas tycker man .

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Ja det är då ingen Nytro du har inte om du bär den på två...

Som skrivet, tundra är väl det närmaste "lappmoppe" man kommer idag.

Eller ska vara dom här fula jäkla adventure eller vad dom hette. Fanns väl som 380 har jag för mig. Och tillverkad av kartong typ.

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jag är ju smittad av Ockelbosjukan då jag har sambons bror boende i Bålforsen (för dom som inte vet så kolla in www.bodegan.nu)

En ockelbo 600 tar sig väldigt bra i snön och flyter bra på snön......... så länge det inte är klabbsnö för då är den totalt jävla värdelös. Det är kul att purra runt på 600:an i skogen och snirkla sig fram, det jag upplever som den klara fördelen med en sån skoter är att man kan backa hur långt som helst då skidorna sitter innanför chassiet och inte kan häkta fast i nåt. Men inte vill jag påstå att den är superjättebäst bara för det, jag kunde köra lika sakta med M-serien jag hade, eller ja tills den gick varm iaf.

Svärfar tyckte sin Grizzly (aldrig öppnad motor sen -85 och gått som ved dragare i nästan 20år) var bäst i världen tills han köpte en -08 Yeti där han slipper bryta sönder kroppen bara för att åka ut och kolla på skogen.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Enligt det heliga internet väger en kort BR 138 kilo torr , en lång 151 kilo .

En halv Nytro ungefär.....
Exemplet du tog var en Nytro TTX vilket jag tyckte var olämpligt att jämföra med äldre skogsmygare.

En i skoterklubben våran gick från en 1200 yeti till rs viking.. en vecka sen hade han fått nog :bigsmile: tillbaka på nyare yeti nu om jag inte minns fel.
Då jag avgudar skoterklubbens Lynx 650 -85 så skulle jag vilja pröva nyare Lynx 69 yeti i skogarna, smal skidvidd, 60x396x32 matta som bär hur mycket som helst och fullt tillräckligt med motor vilken man ofta saknar då man kör 650, 5900 mm som har 503.

Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
en av dom bästa skogssmygar skotrarna måste vara jag 4000 lång, dom går så grymt bra där det är trångt, högt växlade och smala. men den har ju självklart inte en julle där det blir brant och mycket lössnö. då krävs de motor och matta