Yamaha tar bort ÅF

Kapten Zoom

Medlem
11 jan 2017
7
0
1
Dalarna
Yamahavänner!
Vill uppmärksamma alla på att det pågår stora förändringar från det nordiska kontoret. Gamla återförsäljare slutar med Yamma från 2018. Flera av dessa är landets största handlare som byggt upp varumärket i 40 år. Idre/Särna som är det område jag bäst känner till blir helt utan Yamaharepresentation ex. Skälet tycks vara önskemål om att få sälja fler varumärken, Yammas svar på det är Yamaha eller inget. Not a way to treat a friend om man säger... Kompetens och varumärke som bara försvinner. Tycker ni som jag att detta inte är en ok hantering så låt gärna ansvarig på Yamaha få ta del av det. Bakom det här beslutet ligger den nordiska vd:n Niels Hansen. Har även uppmärksammat Europachefen Eric de Seynes på frågan. Från honom var det ett mycket vänligt bemötande med löfte om att själv skapa sig en bild av vad som pågår.


Jag vill ha min Yamahahandlare kvar!
niels.hansen@yamaha-motor.dk
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Yamaha har väl aldrig accepterat andra märken i hallarna?
Yamaha Center i Luleå, Hed's Motor när det låg i Boden sålde annat märke (Lynx tror jag) för många år sedan medan de höll till i Boden och det föll inte Yamaha i smaken så antigen fick han avsluta samarbetet med Lynx (?) eller så skulle Yamaha avsluta samarbetet med honom.
Iaf enligt gamla rykten.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kapten Zoom

Medlem
11 jan 2017
7
0
1
Dalarna
Jo, det kan säkert stämma det du säger. I dag är det ju dock nästan en förutsättning med multibrandbutiker för de flesta branscher och för att handlarna ska klara sig och ingen stor grej. Se på andra kapitalvaror som elektronik, vitvaror, sängar och till och med bilar (Bilia och Hedins ex), där samsas flera brands hos samma handlare.
Poängen är hur det görs, det är stora handlare som ryker = många kunder som blir av med sin åf och kompetens, som på sikt försvinner. Varför kan inte Yamaha möta dessa handlare, så blir det bra för dom och bra för mig som kund? Några av de största försvinner som Lingvalls i Gävle, Abris i Mora/Särna/Leksand ex. Tycker det visar på rejält dåligt omdöme och insikt om marknaden från Yamaha Norden, och inte minst en grov underskattning av oss slutkunder.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Säger absolut inte att du har fel, tvärtom. Utan det jag ville ha fram är att det tyvärr är en syn yamaha har haft länge. Vilket kan göra den svårare att påverka.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Det har väl pågått ganska länge att Yamaha vill att deras återförsäljare ska vara fullskaliga handlare (Yamaha center).
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
På gott och ont förstås. Det blir ju en helt annan kvalité på ett Yamaha center. Nu har jag ju iochförsig bara Hed's motor i luleå att referera till. Men det är då lätt den mest seriösa handlare som finns i norrbotten oavsett märke.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Yamaha verkar vara väldigt stora på sig...

Här i Dalarna så har man haft Yamaha Åf (snöskoter) i:
Ludvika, Leksand, Mora, Särna, Sälen. (som jag kommer på)

Nu är det bara Ludvika och Sälen kvar, samt ett Yamaha center i Falun som jag aldrig hört talas om.

Abris med sina 3 butiker har enligt uppgift varit bland dom största handlarna i Sverige.
Är helt övertygad att Yamaha kommer tappa kunder i detta område i och med detta.

Det finns ju olika typer av köpare.
En del är insnöade på ett märke och köper inget annat, dessa får söka upp nya handlare.
Andra har väldigt bra kontakt med sin lokala handlare, är nöjda med service och sånt.
Dessa byter troligen till det nya märket handlaren säljer, det handlar mer om relation till handlaren än om vad det står för märke på skotern.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Yamaha har väl aldrig accepterat andra märken i hallarna?
Yamaha Center i Luleå, Hed's Motor när det låg i Boden sålde annat märke (Lynx tror jag) för många år sedan medan de höll till i Boden och det föll inte Yamaha i smaken så antigen fick han avsluta samarbetet med Lynx (?) eller så skulle Yamaha avsluta samarbetet med honom.
Iaf enligt gamla rykten.
Heds har väl aldrig sålt Lynx i boden.

Inte då under dom 20 år jag bodde där och dom försvann helt till Luleå.
Sixten Nilsson har väl sålt Polaris/Lynx så länge jag kan minnas
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Satte "?" eftersom jag inte var säker på vilket märke, var en tidigare arbetskollega som pratade om det för något år sedan.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Abris i mora kommer sälja Polaris nu 2018, snacka om helomvändning
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Nu är jag ingen yammaköpare. Men jag gillar handlare som faktiskt är öppen för att leverera det kunden vill ha. Och I.om vi kunder har så otroligt olika smak å krav på det bi använder. Så är de ju otroligt smart å kunna erbjuda kanske 2-3 olika märken.
Dels blir den handlaren mindre benägen å skryta upp sina produkter å klanka ner på andras. Då han har något å erbjuda till alla smak å tycken.
För de är nått som är en röd tråd genom alla säljare som säljer ett märke. De ska skrytas om de ena å de andra, å klankas ner på konkurrenterna... Sjukt irriterande om jag ska vara ärlig!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nu är jag ingen yammaköpare. Men jag gillar handlare som faktiskt är öppen för att leverera det kunden vill ha. Och I.om vi kunder har så otroligt olika smak å krav på det bi använder. Så är de ju otroligt smart å kunna erbjuda kanske 2-3 olika märken.
Visst, och många handlare vill också ha det så...
Problemet är att Yamaha centralt inte tillåter en handlare att sälja nåt annat märke än Yamaha.

Abris i det här fallet ville ha både Yamaha och Polaris, men Yamaha sa nej, så då blev det endast Polaris för deras del.
 

Jesperhellman

Medlem
7 nov 2016
41
5
8
Östervåla
Samma gäller väl för Lingvalls i Gävle.

De ville ha Arctic Cat också men då sa Yamaha nej, tror även de sa att de kunde endast ha Yamaha i en egen byggnad mitt emot men sa ifrån de också..

Nu innan skoterns dag så fick vi hem papper på att Yamaha Store i Falun skulle öppna snett mitt emot Lingvalls..
Har köpt 3st nya Yamaha från Lingvalls och är sjukt nöjd med servicen så jag byter hellre märke än handlare som de är nu.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Undrar om Yamaha själva ser det "roliga" i att Lingvalls inte får ha A/C i sina hallar :bigsmile:
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Det måste ju vara nånting annat som ligger bakom lingvalls byte av märke.... om du är väl inarbetad på ett märke och sedan byter till ett annat märke som ligger absolut toksist i försäljnings-statistiken så kan de ju knappast räkna med nåt stort uppsving i deras egen verksamhet. Jag är inne på att Yamaha har nån sorts intention att alla deras handlare skall vara klassat som "Yamaha center" med allt vad det innebär.

Det är ju samma sak med Abris. Polaris sålde ju endast marginellt fler skotrar än Yamaha i fjol. Däremot så tappar de ju många andra discipliner t.ex båtmotorer och vattenskotrar mm.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Kan det inte vara så att man inte bara kan leva på att sälja skotrar utan man måste ha jobb i verkstan också, och stämmer ryktet att yamaha aldrig går sönder så är det inte så svårt att räkna ut varför man byter märke... :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det är ju samma sak med Abris. Polaris sålde ju endast marginellt fler skotrar än Yamaha i fjol. Däremot så tappar de ju många andra discipliner t.ex båtmotorer och vattenskotrar mm.
Samtidigt får man ju in en rätt stor ATV leverantör. Vattenskotrar kan ju inte Yamaha sälja mängder av? Båtmotorer finns det ju rätt många märken av som är mer fristående än Yamaha. Det är väl om man säljer en del MC som man inte kan ersätta så lätt. Indian säljs nog inte många per år...

Jag tror att den stora hemligheten är ATV jag. Vet inte hur marknaden ser ut, men känslan är ju att det exploderat med försäljning på den sidan?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Samtidigt får man ju in en rätt stor ATV leverantör. Vattenskotrar kan ju inte Yamaha sälja mängder av? Båtmotorer finns det ju rätt många märken av som är mer fristående än Yamaha. Det är väl om man säljer en del MC som man inte kan ersätta så lätt. Indian säljs nog inte många per år...

Jag tror att den stora hemligheten är ATV jag. Vet inte hur marknaden ser ut, men känslan är ju att det exploderat med försäljning på den sidan?
mmm... nu är det nåt år gammal statistik jag ser på över hela landet, utan att veta lokala skillnader där vissa märken förstås lokalt kan vara mer populära än andra. Men Yamaha säljer faktiskt fler fyrhjulingar än Polaris. Inte stor skillnad (1 procentenhet sett till marknadsandel). Tror jag sett nånstans att i världen är Polaris störst, dock inte i Sverige. Kan ju förstås ha hänt saker till nu, men det var det senaste jag hittade från SCB som var läsbart.

Båtmotorer kan ju förstås också vara lokala skillnader, men nog är det mycket båtar som är motoriserade av Yamaha. Vattenskotrar verkar Yamaha fått ett stort uppsving med de här nya instegsmodellerna sport eller vad de nu heter. Såna såg jag då mycket av efter norrbottenskusten i somras. Jag kör inte vattenskoter, däremot många timmar med båt.

Hojar har ju tappat en hel del i total försäljning sett över tid. Fortfarande så säljs det mycket nya Yamaha motorcyklar.