Yamaha tar bort ÅF

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
https://www.atvhuset.se/media/wysiwyg/CF_MOTO.jpg

Ja verkar skilja några procent till Polaris fördel för ett år sedan iaf.
Att Suzuki och Honda säljer lika mycket var lite oväntat... Men nu är jag duktigt OT.
Det där är året nyare än det jag hittade från SCB tidigare... litet övertag Polaris där. Nu har ju även Yamaha vaknat till och börjat regga som traktor, så kanske pendeln slår tillbaka lite. Summan är att de ligger rätt så jämnt Polaris/Yamaha på fyrhjuling! Så det som föranledde diskussionen att Abris skulle höja försäljningssiffrorna med att byta till Polaris är jag ändå tveksam till. Inte nån hiskelig mängd iallafall.

Tror ändå att det är någon annan anledning att de byter. Kan inte vara nån slump att Lingvalls byter samtidigt. Måste vara något krav från endera part som ej gått att komma överens om.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Nä där kan jag hålla med. Jag tror inte försäljningsvolymerna är en anledning till byte. Jag argumenterade mest för att man kanske inte tappar fullt så mycket som man kan tro.
Sen sålde kanske Abris mer Vattenskotrar och MC än vad jag uppfattar.

Men nog kan det vara något annat. Det kan ju handla om något så enkelt som att det kanske är friare under Polaris? Yamahacenter är nog mer styrda. Eller så enkelt som att det är något personligt. Svårt att spekulera kring.
Det är ju inne med team riders etc. inom freeride nu och inte för att vara sån, men det kanske är enklare att "knyta till sig" åkare med Polaris än med Yamaha. Än om Yamaha faktiskt lyckats på sina håll också.
Jaja lite mycket gissningslek nu från mig men.

För övrigt, att SM har lagt in reklam i inläggen kan man förstå som ett sätt att överleva. Men dom måste verkligen få till ett sätt att fixa så det inte fuckar upp läsbarheten i inläggen. Långa inlägg blir ju 100% drygare att läsa.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Tror mig ha hört att Yamaha krävde att man tog in mycket från övrigt utbud, båtmotorer och MC... Vet inte hur mycket som ligger i det men handlarna bröt med Yamaha om jag förstår det rätt... Dock jävligt skumt att de inte har avtal som hindrar dem att sälja konkurrerande märken samma år..
 

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Jag fick mig en chock när jag upptäckte att både Abris och Lingvalls går ifrån Yamaha.
Abris gör inte så mycket då personalen i Mora är bra skumma, dom andra Abris-butikerna har jag ingen erfarenhet av. Tycker lite synd om alla Polarisåkare som måste tampas med dom nu. Mina polare åker alla Polaris och dom var nöjda med Polaris i Mora.

Har alltid fått bra service på Lingvalls så det är mycket tråkigt :(

Bor i Stockholm och åker mycket i Dalarna så Gävle och Mora var ju bra ställen att slinka in på, på vägen upp. Men ryktet säjer ju att det ska öppna en ny butik i Gävle så det kanske löser sig.