Yamaha och Arctic-cat går ihop.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja. Det har du nog. Eller tycker du att ZRT800 har ett bra hållbarhetsrykte? Pantera 800? Bearcaten är rätt fin men risar ihop betydligt fortare än en Viking (men är bekvämare och har bättre fjädring, starkare motor osv).

Det är skillnader mellan japanska och amerikanska bilar också, konstigare än så är det inte.

Jag gillar AC, jag menar bara att det finns uppenbara skillnader mellan olika märken beroende på filosofi och tradition.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Ja. Det har du nog. Eller tycker du att ZRT800 har ett bra hållbarhetsrykte? Pantera 800? Bearcaten är rätt fin men risar ihop betydligt fortare än en Viking (men är bekvämare och har bättre fjädring, starkare motor osv).

Det är skillnader mellan japanska och amerikanska bilar också, konstigare än så är det inte.

Jag gillar AC, jag menar bara att det finns uppenbara skillnader mellan olika märken beroende på filosofi och tradition.
Då tar jag det igen.
Det är oftast motorer eller motorrelaterade grejer som går sönder på en skoter.
Yamahas motorer håller bra och nu ska dom sitta i Arctic cats chassie.
Vad är sämre på Arctic cats chassie jämfört med Yamaha Nytro eller Apex?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Då tar jag det igen. :)

Jag har inte påstått att chassit är sämre, tvärtom brukar Arctic lyckas bra med dem rent egenskapsmässigt. Men de tycks ha otur med monteringen av kåpor, elsystem, bränslesystem, variatorer etc... dvs de är amerikanska.

Därav win-win och jag hoppas att det blir Yamahakvalitet på AC-skoter och inte tvärtom...

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
AC,är nog yamahas sista chans att vara kvar på marknaden(däremot som motorlev.kan dom nog bli långvarig i snöskoterbranchen,dock måste dom även komma med en modern 2-T,fortsätter dom med 4-T endast,så måste dom komma med något exceptionelllt,typ en 2cyl.lätt 4-T,motor med turbo),tror åxå på att vipern kommer att bli en ren besvikels,tyvärr(allt av att dömma av bilderna man sett,framförallt motorplaceringen)folk kommer att köpa en äkta ac istället,dom yamaha frälsta kommer att tycka att det är en bastard,å köpa i vanlig ordning ex.vis nytron,iallaf.2014,sen det där med yamahas kvalitets rykte,förstår inte vars det kommer ifrån?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Hjulboggie: vars tog den japanska filosofin vägen då de konstruerade bulkheaden till nytron?

Eller var var Mc-världens kvalitet när de konstruerade vevarna till sina 500/600 maskiner på -90 talet?

Min Pantera är inne på 1200 mil med original act kolvar, vet många 540 motorer OCH srx motorer som bytt kolvar innan det.

att du ens försöker att övertala oss att det är kvalitet det handlar om är korkat. Sköter man inte om prylarna så håller det inte. Arctic har haft problem med stator tidningen på sena 90 talare, resten kan härledas till skit bakom styret/verktygen.

Vad kvittar det att Yamaha har lyckats stoppa i "oförstörbara" motorer i sina skotrar, då de aldrig lyckats bygga ett chassie som fungerar från fabrik(period.... )

Förutom just 4t, vad sjutton hade Yamaha klarat av innan dess (och nu påstår jag inte att jag tycker deras 4t är något att hänga i julgran)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det finns inget företag som idkar välgörenhet, jag tror inte ett skvatt på någon "skotersjäl".
Ingen idkar välgörenhet och måste ju givetvis gå med vinst. Men ju större företag, ju större vinst krävs, för det är ju fler aktieägare som kräver vinster på sina aktieandelar. Det är då lätt att kraftsamla verksamheten till delar av företaget som har en potential att växa. Och då skoterfäörsäljningen world wide går ner, så minskar ju vinsterna för alla aktörer inom denna sektor.

Hittar inte klippet just nu, men det finns en intervju med Arctics vd, som beskriver just detta, med att han tycker det är viktigt att ha en själ med i det du jobbar med, och inte bara räkna allt i max vinst!

För några år sedan hade företaget Bombardier stora finansiella problem, efter att flygbranchen "Kraschlandat" efter 9/11 händelserna. Man hade planer på att helt lägga ner tillverkningen av rekreationsdelen (Snöskotrar, ATV mm.) av företaget, detta för att kraftsamla sina resurser på delar av företaget som i framtiden spåddes ha en växande marknad (flyg, tåg mm.), och som därigenom spådes generera mer kapital in i huvudkoncernen.

Men familjen Bombardier köpte istället tillbaka Rekreationsfordonsdelen från företaget Bombardier, och bildade ett fristående företag som döptes till BRP.
Hade inte familjen Bombardier, haft en "skoter- och fritidsfordonssjäl", utan bara en drivkraft, att göra maximal vinst, på sitt kapital- och aktieinnehav, så var det nog inte självklart att märket Ski-doo funnits kvar idag.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.637
105
63
Örnsköldsvik
Är väl ingen hemlighet att jänkare suger på finish.
En stor del är nog dock att man kört så hårt på tum.

Ni ska nog se att det kommer samarbetas både hit och dit av alla märken i framtiden. Är nog ett måste för utveckling och överlevnad. Istället för att hålla på stämma varandra nu och då.

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
jag har hört rykten att yamaha ligger på SJUKT många patent på 2T motorer, dessa kanske AC kan få ta del av när man ska göra motorer själv, sen skulle det inte vara fel om yama kunde hjälpa AC att höjja sin kvalite och finish. man får säga vad man vill om dess märken men yama vinner kampen kvalitet/finish med råge.

Ett samarbete där AC får skapa chassien och roliga maskiner och där yama står för kvalitet och spjutspetskompetens kan bli en riktig andelsslukare i skotervärlden. men jag tror inte man får räkna med stordåd till nästa år men om ngt år tror jag det kommer hänfa grejjer :)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
2t finns inte på kartan särskilt länge till, Yamaha lämnade det spåret för tio år sedan. Miljöregler, utvecklingskostnader osv betyder allt.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja vad har de för val? De har ju inga fyrtaktare...

Det blir intressant i vilket fall vad samarbetet AC-Yamaha ger i nästa skede, det är ju nästa generation som visar nåt.

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
2t finns inte på kartan särskilt länge till, Yamaha lämnade det spåret för tio år sedan. Miljöregler, utvecklingskostnader osv betyder allt.
Bara för att yamaha lämnade 2-takt så är väll inte det en utväckling snarare tvärtom! Men har du ett datum på 2-takts förlusten så jag vet när jag ska byta hobby?

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Just nu håller dom ju på förfullt och utveckla 6T så snart är 2T ett minne blott. Dom försöker ju för fullt och utveckla även till motorsågar 4T för att få bort 2T

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Käns som skotrar e liten miljöbov på det stora hela men vad vet jag. Kanske måste köpa en 14 m8000 å ställa på lo'n tills m8an e slut på om några tusen mil :(

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Någon myndighet skrev förra året att de tvåtaktsutombordare som finns kvar släpper ut mer gifter än den totala yrkessjöfarten. 4-takt är väl nästan alla nyare utombordare men ändå är problemet så stort. Vi kan tycka att dessa 10-tals stora färjor som dagligen trafikerar Östersjön släpper ut mycket. Lägg till övrig yrkessjöfart så inser man att 2-taktaren inte gillas av myndigheterna