Yamaha och Arctic-cat går ihop.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Enligt de som kört den är det en besvikelse, både vad gäller finish som prestanda. Finns en avdelning på TYforum redan med rätt många provkörningsrapporter.
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Vipern verkar vara ett hastverk och kommer inte bli nån hit om man får tro de som provkört. Nästa chassie, som designats med utgångspunkt från yamahas motorer, tror jag nog blir riktigt intressant.
Frågan är när det kommer? Till 2016?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Alltså - Yamaha är en gigantisk koncern så resurserna finns. Däremot är det dyrt med utveckling av sådant som specifikt rör snöskoter, tex chassin. Detta är ett sätt för BÅDE AC och Yamaha att öka marknadsandelar och satsa på de områden de är bra på. Men finishmässigt går det inte att leverera AC när folk förväntar sig Yamaha.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Visst det finns resurser och kapital, så att det blir över hos Yamaha.
Problemet kan ju dock vara att Yamaha är ett för stort företag för skotermarknaden.
Till skillnad mot t.ex Arctic och Polaris som inte har lika mycket kapital och resurser, men å andra sidan så besitter dom något som är nog så viktigt, en riktig genuin skotersjäl i företagsledningen.

Yamaha bygger endast skotrar i ett enda syfte, att tjäna pengar till koncernen, och då företaget är så stort, så finns ju risken att man kanske tycker att man inte tjänar nog med pengar på snöskotersektorn i företaget. Enklast då att bara lägga ner den delen och istället kraftsamla där man tror sig kunna tjäna mer pengar.

Jämför gärna hur det ser ut i Formel 1, där biltillverkare kan pumpa in massor av pengar, då man kan sälja fler bilar på att synas på racingbanorna, men när man tycker att man tjänar för lite pengar på denna del av verksamheten, så kan man helt plötsligt bara dra sig ut, som t.ex Ford och Honda har gjort.
Till skillnad mot gamla klassiska racingstall som t.ex. Ferrari, Williams, Tyrell (som tyvärr vart uppköpta av Honda) som har en racingsjäl som en röd tråd i verksamheten, vilket gör att deras verksamhet i första hand drivs av att dom är nöjda av att vinna på banan, även om det inte ger något överflöd av pengar.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det finns inget företag som idkar välgörenhet, jag tror inte ett skvatt på någon "skotersjäl". Tjänar de mer på att gå över helt till fyrhjulingar så gör de det.
Problemet är att det är så dyrt med utveckling och att totalmarknaden för snöskotrar är liten. Därför måste man dels få upp volymen och dels få ned kostnaderna för utveckling. Därför är Yamahas försprång fortfarande stort på motorsidan där utvecklingen är billig för dem pga MC-sidan och därför är tex chassiutvecklingen hos BRP längre fram då de kan slå ut den kostnaden på större volymer. AC har köpt motorer av Suzuki men när egen anpassning av nya fyrtaktare krävs blir det för dyrt. Så vad skall de göra?
Win-win är förstås planen, men först nästa generation lär bli riktigt konkurrenskraftig. Nu är det ett ihopplock av en amerikansk slarvprodukt (men bra design) och en japansk motor.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Detta samarbete är ju bara fördel för Yamaha just nu iallafall. Arctic cat har ju 7 olika motorer i år. Tror det gått bra med 6st också. Men det är väll bara hoppas att Yamaha tar fram en motor som är lika bra som suzukis men hadde ju hellre sett ett förlängt avtal med dom.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Är det någon som sett /kan visa avtalet mellan dem?

Måste ju finnas mer i Arctics vinning än bara nytro motorn då den är gammal och sliten vid det hör laget, vad är de egentligen ute efter så att säga?
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Måste ju finnas mer i Arctics vinning än bara nytro motorn då den är gammal och sliten vid det hör laget, vad är de egentligen ute efter så att säga?
Största vinsten för arctic är att man får en gigantisk kund av skoterchassien.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag skulle tro att det är affärshemligheter, men uppenbarligen ser bägge parter fördelar. Nästa Yamahamotor kombinerat med nästa AC-chassi, byggt i Japan med japansk finish. Då är det match!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Alltså - Yamaha är en gigantisk koncern så resurserna finns. Däremot är det dyrt med utveckling av sådant som specifikt rör snöskoter, tex chassin. Detta är ett sätt för BÅDE AC och Yamaha att öka marknadsandelar och satsa på de områden de är bra på. Men finishmässigt går det inte att leverera AC när folk förväntar sig Yamaha.
Vad menar du skulle vara bättre på en äkta Yamaha? Detta är en seriös fråga, bara så du vet.

Detta samarbete är ju bara fördel för Yamaha just nu iallafall. Arctic cat har ju 7 olika motorer i år. Tror det gått bra med 6st också. Men det är väll bara hoppas att Yamaha tar fram en motor som är lika bra som suzukis men hadde ju hellre sett ett förlängt avtal med dom.
Är det någon som sett /kan visa avtalet mellan dem?

Måste ju finnas mer i Arctics vinning än bara nytro motorn då den är gammal och sliten vid det hör laget, vad är de egentligen ute efter så att säga?
Nytromotorn är en riktig tröttmössa original, det är ingen hemlighet.
Måvara att Arctics 1100 utan T har ett ännu mesigare ljud än Nytron men den erbjuds ju iaf med ett T!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vad som är bättre på Yamaha?

Det är en japansk maskin med finish från MC-världen. I den japanska traditionen finns också noggrant utprovade lösningar och slitstyrka. Däremot väldigt sällan "mest", "värst" eller "lättast" - eftersom detta innebär svagheter som inte går ihop med den japanska filosofin.

AC är typiskt amerikansk med allt vad det innebär, både för- och nackdelar. Som vi har sett de senaste fyrtio åren innebär det ofta barnsjukdomar och monteringen lämnar ofta en hel del att önska.

Det finns absolut intressanta potentialer i samarbetet, och precis som på bilsidan så gäller samarbete för att stärka marknadsandelar.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Vad som är bättre på Yamaha?

Det är en japansk maskin med finish från MC-världen. I den japanska traditionen finns också noggrant utprovade lösningar och slitstyrka. Däremot väldigt sällan "mest", "värst" eller "lättast" - eftersom detta innebär svagheter som inte går ihop med den japanska filosofin.

AC är typiskt amerikansk med allt vad det innebär, både för- och nackdelar. Som vi har sett de senaste fyrtio åren innebär det ofta barnsjukdomar och monteringen lämnar ofta en hel del att önska.

Det finns absolut intressanta potentialer i samarbetet, och precis som på bilsidan så gäller samarbete för att stärka marknadsandelar.
Nu tänkte ju jag få lite mer konkreta svar.
Jag har ägt och/eller kört ofta med alla nu förekommande (roliga) modeller och Yamaha ligger inte så högt upp på min lista.
Vad jag vill veta är vad Yamaha är bättre på än Arctic cat.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu låter det som att du är ute efter något märkeskrig... jag var tydlig i svaret, det är det saken handlar om.

I de fall de haft skotrar i samma segment (touring, sjöraket) är det ju såhär efteråt väldigt tydligt vad skillnaderna består i. Pantera/Venture, ZRT/SRX, Bearcat/Viking. Hur ser de ut efter tio år? Tjugo?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Nu låter det som att du är ute efter något märkeskrig... jag var tydlig i svaret, det är det saken handlar om.

I de fall de haft skotrar i samma segment (touring, sjöraket) är det ju såhär efteråt väldigt tydligt vad skillnaderna består i. Pantera/Venture, ZRT/SRX, Bearcat/Viking. Hur ser de ut efter tio år? Tjugo?
Jag är inte ute efter ett märkeskrig, det har vi en egen tråd för.
Man läser ofta om Yamahas kvalitet och finish och jag undrar vad menas med det?
Motorerna håller bra, det vet jag också.

Alla skotrar du nämnde ser ungefär likadana ut idag som när dom gjordes, eller har jag missat något?