Visst det finns resurser och kapital, så att det blir över hos Yamaha.
Problemet kan ju dock vara att Yamaha är ett för stort företag för skotermarknaden.
Till skillnad mot t.ex Arctic och Polaris som inte har lika mycket kapital och resurser, men å andra sidan så besitter dom något som är nog så viktigt, en riktig genuin skotersjäl i företagsledningen.
Yamaha bygger endast skotrar i ett enda syfte, att tjäna pengar till koncernen, och då företaget är så stort, så finns ju risken att man kanske tycker att man inte tjänar nog med pengar på snöskotersektorn i företaget. Enklast då att bara lägga ner den delen och istället kraftsamla där man tror sig kunna tjäna mer pengar.
Jämför gärna hur det ser ut i Formel 1, där biltillverkare kan pumpa in massor av pengar, då man kan sälja fler bilar på att synas på racingbanorna, men när man tycker att man tjänar för lite pengar på denna del av verksamheten, så kan man helt plötsligt bara dra sig ut, som t.ex Ford och Honda har gjort.
Till skillnad mot gamla klassiska racingstall som t.ex. Ferrari, Williams, Tyrell (som tyvärr vart uppköpta av Honda) som har en racingsjäl som en röd tråd i verksamheten, vilket gör att deras verksamhet i första hand drivs av att dom är nöjda av att vinna på banan, även om det inte ger något överflöd av pengar.