Yamaha och Arctic-cat går ihop.

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Då kan man ju tycka att de e dags att ta ner priserna på fyrtaktarna så vi får bort alla gamla tvåtaktare
Så som priserna e nu så slänger int jag bort min oljerigg ialf!
(Gäller båtmotor int skoter)

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Dom har för att dom har E-tech är ju samma med ski-doo och lynx dom har flera 2T för att dom köpte evinrude och kom över E-tech.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.637
105
63
Örnsköldsvik
Dom har för att dom har E-tech är ju samma med ski-doo och lynx dom har flera 2T för att dom köpte evinrude och kom över E-tech.
Ja? Och?
Du sa att det snart inte går att köpta 2T båtmotorer, men Evinrude som är en rätt stor tillverkare kör bara på 2T. Att dom ingår i BRP är jag väl medveten om.

Det är ju fortfarande 2T än fast att det är E-tech. Eller räknas det inte då?;)

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Evinrude kör e-tec
Mercury kör optimax

så 2-takt utombordare finns det ganska gott om.

Endel tester visar dessutom att dessa 2-taktare kan dra mindre soppa än 4-takt.

Problemet med 2-takt är väl oljan som förbränns och skitar ner avgaserna. Optimax kom 1998 och etec utombordarna nått år senare. Jag har svårt att tro att evinrude(BRP) utvecklar nått som inom en snar framtid skulle försvinna.

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Eftersom tråden redan är urspårad så fortsätter jag på OT-spåret. ;)
Till och med yamaha kan ju bygga moderna direktinsprutade 2T motorer.
http://www.yamahaoutboards.com/outboards/2-Stroke-HPDI/overview

Synd att dom inte förstod att efterfrågan på 2T skotermotorer skulle vara fortsatt stor, när dom begick det strategiska misstaget att satsa på 100% fyrtakt i skotrar för några år sedan. Hur mycket marknadsandel har dom tappat sedan dess?

Vill påpeka att jag inte är någon 4T-hatare. Vi har själv 2st moderna 4T skotrar i familjen, en renegade 1200 och en phazer mtx. Men erfarenheten av dessa maskiner har gjort mig övertygad om att 2T kommer att finnas kvar i många år i skotrar. Speciellt 500 kubikaren i phazern är en riktigt usel skotermotor främst pga de stora gyrokrafter den genererar.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Evinrude kör e-tec
Mercury kör optimax

så 2-takt utombordare finns det ganska gott om.

Endel tester visar dessutom att dessa 2-taktare kan dra mindre soppa än 4-takt.

Problemet med 2-takt är väl oljan som förbränns och skitar ner avgaserna. Optimax kom 1998 och etec utombordarna nått år senare. Jag har svårt att tro att evinrude(BRP) utvecklar nått som inom en snar framtid skulle försvinna.
Vart finns det 2T 15hk båtmotor?? eller 10hk

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Finns väl en tråd om det där med 2t vs 4t.Fortsätt där istället om ni tycker att verkligheten inte är tydlig nog.
Vart finns det 2T 15hk båtmotor?? eller 10hk
Nu tycker jag att ni ska ta eran demensmedicin och gå och lägga er en stund.
Sluta trolla sönder alla trådar med fyrtaktssnack, ni vet ju båda varåt det barkar när ni gör det.

Tvåtakt har enligt fyrtaktsfanatikerna varit dödsdömt sedan början på 2000-talet och fortfarande säljs det tvåtaktare i mängder. Acceptera och gå vidare!

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det blev dödsdömt 2003 i alla segment utom de lättaste superklättermaskinerna. Men det kommer. Utvecklingen har ju visat att jag hade rätt redan 2001. Och nu var det inte jag som lyfte frågan, denna tråd handlar om AC-Yamahasamarbetet... :p

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Tänk va fint det vore om arctics nya 2t motorer satt även i yamaha modeller i framtiden.
Det vore nog den bästa vägen för Yamaha. Att helt fokusera på 4t var ett misstag, alltför många kunder föredrar 2t.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
De flesta (alla?) kunder skiter fullständigt i vad det är för motor, de vill ha goda prestanda, låg ljudnivå, låg bränsleförbrukning, låga servicekostnader och hög driftsäkerhet. Detta kan uppnås med både tvåtaktare och fyrtaktare med olika kompromisser, framförallt när det gäller vikt. Sedan sker en utveckling, både vad gäller miljölagstiftning och motorteknologi. Utvecklingen av motorer kostar, och den kostnaden måste bäras av ett tillräckligt antal enheter. Därför är ett samarbete AC-Yamaha naturligt på samma sätt som det var naturligt att Lynx köpte Ockelbo och sedan blev uppköpta av Bombardier, som redan tidigare ägde både SkiDoo och Rotax.

Det är nästa generation snöskotrar som blir intressant. AC har varit väldigt innovativa på chassisidan, Yamaha är världsledande på motorer och finish. Win-win, bara de håller japansk kvalitet.