Yamaha 2015

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
400hk med turbo ur en 1,5L motor. Är det bara jag som tycker att det inte är direkt super revolutionerande? Den är ju lätt, men samtidigt är det ju en race motor. Den behöver ju inte hålla super duper länge.
Vad väger en Nytro motor egentligen? En apex?
Vi snackar ju ändå om en jätte bilkoncern som utvecklat motorn.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Problemet på skotern är väl varven? För vad tar Yamaha ur sin R6 motor på 600cc...det är ju en bra bit över 100hk men dock vid varvtale omkring 15000-16000rpm

Edit:
123.7hk vid 14.500rpm och dom varven gillar väl inte variatorena
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
400hk med turbo ur en 1,5L motor. Är det bara jag som tycker att det inte är direkt super revolutionerande? Den är ju lätt, men samtidigt är det ju en race motor. Den behöver ju inte hålla super duper länge.
Vad väger en Nytro motor egentligen? En apex?
Vi snackar ju ändå om en jätte bilkoncern som utvecklat motorn.
Litereffekten är väl inget revolutionerande men jag tyckte mej läsa att dom gjort det vid 7500 RPM och det är fan bra gjort.
Sen är den byggd för 24-timmars så hållbarheten lär knappast vara ett bekymmer. Tuna ner den till 200 kusar för ytterligare driftsäkerhet, bygg all kringutrustning som krävs väldigt lätt och tvinga ner den i en skoter snarast! =)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Litereffekten är väl inget revolutionerande men jag tyckte mej läsa att dom gjort det vid 7500 RPM och det är fan bra gjort.
Sen är den byggd för 24-timmars så hållbarheten lär knappast vara ett bekymmer. Tuna ner den till 200 kusar för ytterligare driftsäkerhet, bygg all kringutrustning som krävs väldigt lätt och tvinga ner den i en skoter snarast! =)
Nä nog lär den hålla hyffsat då den lär plågas rätt bra i en racebil.
Men om man sänker effekten till 200hk. Hur mkt skiljer sig den då emot en Nytro motor med turbo? Låt säga att Nytro motorn väger 60kg med turbo m.m. hur mkt måste man betala för dessa 20kg?

"•More power per kilo than a Formula 1 engine"

Det där är ju lite rolig kommentar då F1 dels är V6or samt dels är en bärande del av bilen. Så det är ju lite svårt att gör an F1 motor hur lätt som helst då den liksom måste tåla lite mer än bara de interna krafterna.
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Bmw hade väl en F1 motor på de glada 80-talet som va på 1,5 liter o gav 1200-1500 hk, beroende på laddtryck. Fyrcylindrig tror ja den va oxå...
 

kxk

Medlem
4 jun 2013
38
0
1
Det jag menar är att nog finns det potential i 4t vad gäller vikt m.m ..Kan Nissan nog kan yamaha
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Spännande viper mtx men vad för motor ? kan väl inte vara nytro 130 hk för då är det boring...
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Bmw hade väl en F1 motor på de glada 80-talet som va på 1,5 liter o gav 1200-1500 hk, beroende på laddtryck. Fyrcylindrig tror ja den va oxå...
Stämmer, det var 1,8l 4an som var ombyggd ned till 1,6L (tror jag) som dom laddade nå kopiöst i, typ 4-5 bar om ja minns rätt... sjuka grejjer :)
 

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Det är därför Pazern är nerdrevad 1:2 til variatorn, för den motorn varavar också typ 14000 varv!

Problemet på skotern är väl varven? För vad tar Yamaha ur sin R6 motor på 600cc...det är ju en bra bit över 100hk men dock vid varvtale omkring 15000-16000rpm

Edit:
123.7hk vid 14.500rpm och dom varven gillar väl inte variatorena
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
F1- snurrorna på det glada "Turbotalet" gick utav faan, men inte sällan bröt halva startfältet med motorproblem under ett tvåtimmarslopp. Dom varvade väl närmare 20 000rpm också.
Så att dom lyckats kräma ut den effekten vid det låga varvtalet och tror sej klara det i 24h i sträck är det imponerande i kråksången.

Oavsett vad "vikt är inga problem"-Yamahafantasten tror så är 20 kg på en motor enormt mycket, och vartenda kilo bortplockat är ett kilo i rätt riktning. Sen så tror jag knappast att Yama, eller någon annan skotertillverkare heller, kommer vilja/få/ha råd att köpa den motorn från Nissan.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Jag vill inte vara negativ men vad har F1 bilar å tävlingsmotorer med Yamaha 2015 att göra?
vill inte vara negativ, men om du hade läst hela tråden och dess inlägg så borde du förstått hur diskussionen glidit in på det ämnet :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det är ju vikt/kontra hållbarhet verkar det som. Verkar ju som att dagens 2takts 800 typ inte håller mer än ett par hundra mil. Medans dom flesta 4taktare på Yamaha skotrarna funkar nästan hur länge som helst. Hade inte David här på forumet över 2000mil på sin Nytro när han monterade turbo på den...

Och så länge allt ska bli lättare/mer effekt/ och helst billigare så lär det ju inte gynna hållbarheten. Men jag har svårt att se att Yamaha överger sin 4T strategi...så en längre Viper kommer ju som ett brev på posten...sen blir det intressant om det kommer mer sammarbetsmaskiner med AC eller om det kommer något eget