Yamaha 2010, vad tror ni?

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Tänkte man skulle dra igång den redan nu.
den 10e februari är det ju dags, 12PM,
då ni ska sitta klistrade vid dataskärmarna! ;-)

Så vad tror ni kommer släppas iår/nästa år? :)

Själv tror jag på en ny apex, och kanske en mer
modifierad nytro. Phazern kommer förbli som den är
för att försöka hålla kostnaderna nere, nu har ju dollarn
stigit så priset på nya yammor stigit till följd.

Posta era ideér och tankar, kul att se om man tänkt i rätt banor!
 
Last edited:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Kanske en DI 800 2-t trippel i något grymt chassie. Skulle vara festligt.

En helt ny 4-t trippel i samma nya grymma chassie på runt 150hk.
Kanske rent utav en 200hk 4-t motor med stressfläkt?

Hela sportprogrammet kommer i nya chassin och Nytron går över till att enbart bli en Touring.

Vem vet vad som kommer hända?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag tror att de stora förändningarna kommer att ske på chassisidan - motormässigt är ju utvecklingsbehovet mindre. Yamaha lanserar sällan "sista skriket" som inte är utprovat utan koncentrerar sig på sitt kvalitetsrykte i kombination med den senaste fyrtaktstekniken. Att Yamaha skulle lansera en tvåtaktare är mer än osannolikt eftersom de leder fyrtaktsutvecklingen. Varför utveckla någonting sämre och ålderdomligare när de har det bästa på hyllan redan?
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Jag tror att de stora förändningarna kommer att ske på chassisidan - motormässigt är ju utvecklingsbehovet mindre. Yamaha lanserar sällan "sista skriket" som inte är utprovat utan koncentrerar sig på sitt kvalitetsrykte i kombination med den senaste fyrtaktstekniken. Att Yamaha skulle lansera en tvåtaktare är mer än osannolikt eftersom de leder fyrtaktsutvecklingen. Varför utveckla någonting sämre och ålderdomligare när de har det bästa på hyllan redan?

Just därför skulle dom göra en 2t trippel för att chocka folket :p

Nä ja längtar efter å se dom nya, när kommer dom till sverige så man kan klämma å känna?
 

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Hej på er gissningkillar!!

Tror själv också att man skrotar RX chassiet helt och hållet förutom på Venture GT, den kom ju ifjol med det chassiet så jag tror att dom håller kvar det ett par år till kanske.

Men det skulle vara grymt med en touring med nyttro-chassiet!!
Orginal stress-fläkt kan nog också komma på någon model.

Annars blir det nog bara ett mellanår med lite nya färgsättningar etc.

Men Yamaha kan ju alltid överraska!!:rock:
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Mellanåret tror jag var iårför yamaha's del. Nu när de flesta andra märket kommit med något nytt och frestande tror jag att yamaha kommer slå hårt igen. Ungefär som 2007 med Phazern! ;>
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
skulle va kul me en EXITER 3 eller någe
samma chassi som phazern fast en lite maffigare motor
skulle det komma en sådan maskin så skulle nog jag fara till handlarn

a tror det ja å och då kommer den ligga på typ 100-115 hk lr nå sånt
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Jag har 2 alternativ som jag tror kommer som jag kan sätta en peng på :p
1 En phazer med en typ 110 - 120hk maskin i
2 En 2t liknande Vipern med ett modernt chassi som dom kommer döpa till vmax eller exiter =P
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Jag har 2 alternativ som jag tror kommer som jag kan sätta en peng på :p
1 En phazer med en typ 110 - 120hk maskin i
2 En 2t liknande Vipern med ett modernt chassi som dom kommer döpa till vmax eller exiter =P
Tror inte 2 takt längre excisterar på den japanska kartan hörredu ;-)
Och jag tror många yamaha frälsta har viper stuket höst upp på listan av
yamahas sortiment på snygga maskiner. Helt klart den grymmaste!
Sen har yamahas 2t tripplar kanske det skönaste o vackraste ljudet
man hört i skotermotorväg. Men exakt som ni säger så hade man velat ha ett mellanting mellan Phazer och Nytro, kring 100hk..Ungefär som XP TNT modellen har att erbjuda. Sen i touringväg tror jag att yamaha har ett komplett koncept redan. Bredbandaren rs viking, lyx-åket rs venture Gt, sen den billigare varianten Venture purpose osv. Hoppas man inte tappar hakan allt för mycket så nytron blir en touring..
så gammal har man inte blivit än tycker jag !
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Jo verkligen, tycker Rush.en är as grym! Men hur den håller återstår att se.
Man brukar ju ge en ny modell ett år iaf, den där påminner lite om rev 03,
då dom hade bäverstjärten. Som året efter försvann ! :)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om dom nu skrotar Apex chassiet vad ska dom komma med i stället ? Nytt chassie och Apex motorn ? En 1500cc trippel ? :) Eller en 800 Twin "Exciter" ?

Tror nog att Apexen har sin lilla kundkrets i Usa ändå. Sverige är ju bara en liten sketen handlare i jämförelse. Ett lätt chassie med 2T verkar ju inte heller så troligt. Det som skulle behövas är en smäcker sak ala phazern med 120Hp och torrvikt inte långt över 200kg.

En uppdaterad apex vore ju inte helt fel, visst tung är den, men satan vilken motor och monoshocken är ju inte alls dum. 180-200Hp vore ju nice :) Man kan ju inte vara utan en lakeracer i usa...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
This is from AM Smow....

Yamaha - Yamaha has flooded the snowmobile market with a tsunami of new technology the past few years. By analyzing when, what and how it has brought technologies into the snowmobile market, we're able to predict what we may see from Yamaha in 2010, or beyond.
A perfect example of Yamaha introducing new technology into snowmobiling was its launching of the RX-1 in 2003. Yamaha stuck its neck out and built a 4-stroke sled when the market was married to the 2-stroke. Yamaha released the RX-1 the same year that Arctic Cat launched the Firecat and Ski-Doo expanded its REV line.
Yamaha engineers are good at adapting technology and manufacturing derived from other product lines, like motorcycles and ATVs, to snowmobiles. The RX-1, featuring a 4-stroke engine and Deltabox chassis, has DNA from its R1 sport motorcycle. This wasn't new for Yamaha. It has been adapting cycle technology to snowmobiles since 1968 when it produced its first sled; the SL350. Like the RX-1 and many other Yamahas, that '68 SL350 used an engine based on a motorcycle engine.
If we follow Yamaha's fairly predictable trend of introducing a new sled model each year, it's a pretty safe bet we'll see yet another new model for 2010. Will the Apex be replaced? A 3-cylinder may be a better fit for a snowmobile than a 4-cylinder because triples are lighter and better balanced. Yamaha has both a 3- and 4-cylinder engine available, so putting a 3-cylinder into Apex would be doable. That said, Yamaha has more 4-cylinder technology just because 4-cylinder engines are a staple in sport motorcycles.
Given Yamaha's movement away from 5-valve technology on multi-cylinder engines, any new sled engine will likely feature 4 valves per cylinder. Yamaha returned to the 4-valve per cylinder format probably because any horsepower advantage gained from the extra valve was not greater than the horsepower loss that came from more mass in the valvetrain and loss in compression.
Yamaha's Chip Controlled Throttle (YCC-T) or fly-by-wire throttle technology will likely debut in a sled soon. Yamaha has been using this technology for several years on the R6 motorcycle and recently the R1. YCC-T means there is no cable opening and closing the throttle bodies, instead they are electronically controlled. This has several benefits, probably the biggest being that the computer can control the throttle bodies to meet different riding conditions.
YCC-T allows Yamaha to offer variable throttle control too, which gives the rider the option of switchable throttle characteristics for different riding situations. Different throttle modes may not have as much of an application on the snow as it does on dirt and street, but Yamaha could use it on sleds.
In addition Yamaha also has new air intake systems. It recently released Yamaha Chip Controlled Intake (YCC-I) technology on motorcycles. YCC-I varies the intake tract length for excellent cylinder filling and a broader power band.
A new Yamaha sled will almost certainly use a CF die-cast frame as well. Yamaha has been using this on snowmobiles since the RX-1 and has increased its use across its product lines. CF die-cast frame manufacturing allows Yamaha to build complex and contoured frames that are strong, light and rigid.
If Yamaha decides to use a 4-cylinder engine in a new sled it may also feature a new firing order that its engineers have just launched in the R1 sport bike. This technology is called Crossplane Crankshaft Technology (CCT) and is sometimes referred to as Big Bang. CCT is a unique order of firing four pistons that makes the engine run smoother, it does this by using a crankshaft that fires the pistons at 270°- 180°- 90°- 180° as opposed to other 4-cylinder engines where the two outer and two inner pistons move in pairs at 180° intervals. CCT overcomes the inherent fluctuation in inertial torque with each revolution, and peaky torque characteristics, so torque continues to build smoothly for awesome power and traction.
Finally, any new Yamaha sled will have the latest in EPA compliant emissions controls. The EPA is in the first phase of its Exhaust Emission Standards plan that all sleds must meet. The second phase begins in 2010 and the third in 2012.
These rules force sledmakers to comply with EPA rules or face heavy penalties. Although the word emission strikes fear in the hearts of many motorheads who think it synonymous with less power, Yamaha and the other OEMs are working hard to not only make their machines cleaner, but also produce strong horsepower with emissions equipment installed.
A cleaner snowmobile is not a bad thing, but the relationship between the 4-stroke portion of the snowmobile industry and the EPA hasn't changed as the EPA says "there is still a fundamental need for time to pass to allow us to assess the success of 4-stroke engine technology in the marketplace. This is an important aspect of the assessment we need to conduct with regard to 2012 and later model year emission standards."
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Låt oss nu få ha kvar två skidor och ett drivband!! :)
Är ingen som helst förtjusare till snowhawk stuket..

Allt återstår att se, men yamaha har alltid förvånat
oss det är ett som är säkert!
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Visst har Yamma alltid förvånat på något sätt.

Men jag har hittills inte sett någon maskin ifrån deras sida som fått mig att verkligen spärra upp ögonen på riktigt, som t.ex REV och F-serien gjorde när de introducerades.

Vore riktigt skoj om Yamaha kunde komma med något helt galet och skruvat.
Det är det som krävs idag för att folk ska köpa en skoter.
Man ska i princip inte veta vad det är som man köper :D