Vilken skoter går bäst i lössnö?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
en arctic jag lång är fan den bästa skotern i särgoland. kör man fast med den så kliver man av och gasar lite försiktigt så är det bara att fortsätta. och den är ju lättare än en fjäder om man kör fast, och smal är den också så den är riktigt lätt att burka runt i skogen med.

men även en ranger2000 är en riktigt bra maskin i särgoland.
 

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
haha du ska inte klaga på min stavnin polarisindy400 det heter sargolandet:cheesy:
en rmk 800 156 lång,51 kammar,1 meter hög, smidig som fan.
annars en sno-tric sc4 röd dom går också bra
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
en arctic jag lång är fan den bästa skotern i särgoland. kör man fast med den så kliver man av och gasar lite försiktigt så är det bara att fortsätta. och den är ju lättare än en fjäder om man kör fast, och smal är den också så den är riktigt lätt att burka runt i skogen med.

men även en ranger2000 är en riktigt bra maskin i särgoland.
haha du ska inte klaga på min stavnin polarisindy400 det heter sargolandet:cheesy:
en rmk 800 156 lång,51 kammar,1 meter hög, smidig som fan.
annars en sno-tric sc4 röd dom går också bra
Hitta inte på nya ord i onödan. Vad är sargoland?

Gammelskotrarna var säkert bra förr men nu finns det nya mountanmaskiner som är bättre på allt. utvecklingen går framåt.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Detta är ju en rolig tråd om man vill vädra sina allmänna åsikter om lössnömaskiner eller läsa andras men tråden är ju i grund och botten rätt värdelös pga två saker:

1. Det finns ju givetvis ingen som testat samtliga maskiner i detta enorma marknadssegment. Detta räknar ju TS med iofs men det hela blir ju som en oerhört subjektiv diskussion...

2. Och egentligen är det ju två olika marknadssegment, arbetsmaskiner för lössnö och lekmaskiner för lössnö, så det beror ju på vad man menar med "Går bäst i lössnö"

Men det är klart att det är en kul tråd om man bara allmänt vill snacka om potenta lössnömaskiner utan att riktigt komma fram till nått slutgiltigt svar (kanske låter ironiskt det sista men det är inte så jag menar)...
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Alltså ja det är en rolig tråd om man vill vädra sina allmänna åsikter om lössnömaskiner men tråden är ju i grund och botten rätt värde pga två saker:

1. Det finns ingen som testat samtliga maskiner i detta enorma marknadssegment.

2. Och egentligen är det ju två olika marknadssegment, arbetsmaskiner för lössnö och lekmaskiner för lössnö, så det beror ju på vad man menar med "Går bäst i lössnö"

Men det är klart att det är en kul tråd om man bara allmänt vill snacka om potenta lössnömaskiner utan att riktigt komma fram till nått slutgiltigt svar (kanske låter ironiskt det sista men det är inte så jag menar)...
slutgiltigt svar går nog inte få hur man än gör, då smaken e som baken. =D
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
slutgiltigt svar går nog inte få hur man än gör, då smaken e som baken. =D
Haha ja exakt så bara det gör att man direkt kan räkna med att inte komma fram till nått slutgiltigt...
Så egentligen är det ju bara att ta det som en mer allmän tråd att snacka lössnömaskiner i. Hängde mest upp mig på att den blir ju lite väl bred och rörig när man båda snackar arbets och lekmaskiner...

Jaja jag lägger ju då rösten på en 2takts trippel på 250hk, IQR chassi och Challanger Extreme matta, kan även med fördel utrustas med nån sjysst framvagn och boggie :whistle: :cheesy:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Haha ja exakt så bara det gör att man direkt kan räkna med att inte komma fram till nått slutgiltigt...
Så egentligen är det ju bara att ta det som en mer allmän tråd att snacka lössnömaskiner i. Hängde mest upp mig på att den blir ju lite väl bred och rörig när man båda snackar arbets och lekmaskiner...

Jaja jag lägger ju då rösten på en 2takts trippel på 250hk, IQR chassi och Challanger Extreme matta, kan även med fördel utrustas med nån sjysst framvagn och boggie :whistle: :cheesy:
Jag var länge sugen på en summit 162" med passande motor, men övergick till att drömma om en m8, då jag nästan aldrig körde led med den skoter jag hade, en ext 530 -91. Men ju mer jag körde, speciellt sen jag skaffade ockelbon istället, så började jag inse vad jag själv personligen vill ha för maskin.

Då jag vill kunna smyga, puttra i trång skog, osv, och inte göra krondiken var jag än for fram, (tycker det är trist att se meterdjupa diken överallt numera, det är finare med ytliga mattmönster ala gl250) så insåg jag att just för mig så går en mountainmaskin bort.

visst skulle det vara kul att nån gång emellanåt kunna dra sig uppför kullar och branter med skidorna en halvmeter över snötäcket, men då jag antagligen aldrig kommer ha råd med mer än 1 maskin i taget, får det bli en kompromiss, mest vinklat åt det jag gör/vill göra 85% av min skoterkörning. dvs, trampa och sladda skidspår, smyga runt i skogen, åka fiska, dra kälke, dra ved osv.....

sitter själv och undrar om tex xtrim 600 kan vara en kompromiss, eller är det en helt vanlig crossover? Lutar mest åt ranger v-800 i dagsläget då jag tror att den körmässigt är bästa alternativet för mig, trots att jag inte är helt förtjust i utseendet.

Och liksom jag nu gjort en utläggning av mina förutsättningar, har ju alla andra precis sina egna förutsättningar. Och jag är övertygad om att vilken modell du än väljer, så blir det till viss del en kompromiss om den ska vara helt omoddad.

Den kommer aldrig till 100% vara helt rätt, men de flesta är nöjda med 95% vilket även jag lär va. Ockelbon är det bästa jag haft hittills efter mina förutsättningar, och den är kanske 65% rätt. extn, var kanske 20% rätt osv.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Hitta inte på nya ord i onödan. Vad är sargoland?

Gammelskotrarna var säkert bra förr men nu finns det nya mountanmaskiner som är bättre på allt. utvecklingen går framåt.


sargoland är då det är risigt och jäklit, så man nästan inte kan se genom det typ. förlåt om jag använde det ordet
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Svaret är enkelt.

Lynx Yeti Pro V-800

Jag har försökt köra fast i nästan 100 mil nu men det går inte..den är helt outstanding och det finns ingen annan maskin som ens är i närheten
 
Last edited:

Frebster

Ny medlem
13 jan 2011
4
0
1
Huddinge
Jag tycker Ockelbo Fighter! har bara provat den och en Yamaha venture lite eller va de va, helt kass. Har hört att Polaris Wide trak är bra att dra och spåra med?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En sak jag tänkte på häromveckan när jag var ute på en myr är att de flesta av dagens lössnöskotrar med paddelmattor går oerhört djupt. Förr gick en lössnöskoter ovanpå snön och spåren blev aldrig så djupa som idag. Nu gräver man sig fram, snarare än åker ovanpå snön.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Den stora skillnaden mot förr är att dagens lössnömaskiner tar sig även upp för branta backar. En gammal bredbandare med 20-30hk flyter på snön men börjar det bli uppför så kommer man inte långt.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
nog är det så.. men svårt att urskilja nånting ur den här tråden...

Kan ju som inte jämföra en 59:a från 85 med en m1000 från 08a..

Av dom arbetsmaskiner jag har kört så har då aldrig commandern svikit.. men är ju jävligt mycke roligare att paddla sig fram ibland oxå :D
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
har en polare som säger att ski-doo bara är rat gämfört med polaris i lössnö, han syftar mest på rmk då, nog måste det väll finnas nån skidoo som kan klassas med den?:)