Precis min poäng.Och det har nånting med vad att göra?
Hursomhelst så ligger dom ju på ganska precis samma hk, och det sitter variator i skotrar som växlar på optimalt varv.
Precis min poäng.Och det har nånting med vad att göra?
Hursomhelst så ligger dom ju på ganska precis samma hk, och det sitter variator i skotrar som växlar på optimalt varv.
Som vanligt är det ju de som "hört" att "Jöggas kusins farsas kompis styvfarsas grannes polare minsann har havererat sin Yamaha" som har mest att yttra i ämnet.
Belägg eller åtminstone rimliga resonemang lyser helt med sin frånvaro. De som själva åker fyrtaktare känner ju sällan igen de problem som de oinsatta hävdar finns och det är väl klokt att ta sådana uppgifter med en stor nypa salt.
Med tanke på hur många maskiner det finns idag så hade sådana problem definitivt uppmärksammats, men eftersom det i princip aldrig händer på MC-sidan så händer det i princip aldrig någon annanstans heller. Det är ju bara att jämföra volymen sålda motorcyklar 4t mot 2t.
Jag synar kraftfullt att en 800 2t går bättre än en RX-1motor i samma chassi, och definitivt går den kanske 1/8 så långt, eller ännu kortare innan det är dags för helrenovering.
varför vågar inte yamaha montera turbo orginal? Tycker det bevisar lite att inte ens dom litar på deras motorer.
Och med tanke på hur mkt som blev fel på R1a motorn, så är de väll inte konstigt att dom själva betvivlar deras RX motor.
Javisst, det gör RX-1 med...En frisk motor tänder på varje varv...:hmmmm:
Javisst är det så. Som man frågar får man svar. Men det är väl som om man skulle fråga "Aftonbladet eller Dagens Nyheter" - de flesta svarar då Aftonbladet särskilt om det är en webfråga på ett forum där de flesta är kanske 16-18 år - men är Aftonbladet därmed en bättre tidning?:hmmmm:Snowmobile hade ju precis en sådan här omröstning på sin förstasida för bara några veckor sedan. Resultatet blev en förkrossande seger för 2T. Endast 23.1% föredrog 4T om jag inte minns fel.
Lämplig tidningsrubrik: "Endast två av tio gillar fyrtakt,"![]()
Tror du har en poäng där!Nästan alla är ju vana vid 2-takt och är rädda för att prova på nått nytt, dom kanske gillar att köra 4-takt helt plötsligt.
Hur skulle det gå för alla Ski-doo, Lynx, Arctic Cat och Polaris älskare om alla märken följde med i Yamahas fotspår och sluta med 2-takt och bara sattsa på 4-takt.
Som det låter på alla forum osv så skulle skoterkörandet minska med mer än 50%.
- Arctic monterar turbo på en 1100cc 4t och tar ut 177 hk, något som Yamaha gör ur mindre volym utan turbo på MC-sidan...
Kan jag inte?Du kan inte jämföra med bågar hela tiden! alla Japanska tillverkare tar ut mer än 177 hk per liter nu men det hör inte till saken alls, det är helt andra maskiner.
Du kan lika gärna jämföra med trabanter eller M3r...
Varför har då Rx-1 150 hk istället för 190 hk som i R1 då? rätt stor skillnad.Kan jag inte?
Jag jämför 2t med 4t och då är MC högst relevant eftersom utvecklingen sker över alla tillämpningar. Samma utveckling som skett på alla andra områden sker på snöskoterområdet också. Och då har vi ändå inte miljökrav på skotrar ännu...