Va ska de va tvåtakt eller fyrtakt?

Va ska de va tvåtakt eller fyrtakt?

• Totalt antal som röstat
    136

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Som vanligt är det ju de som "hört" att "Jöggas kusins farsas kompis styvfarsas grannes polare minsann har havererat sin Yamaha" som har mest att yttra i ämnet.

Belägg eller åtminstone rimliga resonemang lyser helt med sin frånvaro. De som själva åker fyrtaktare känner ju sällan igen de problem som de oinsatta hävdar finns och det är väl klokt att ta sådana uppgifter med en stor nypa salt.

Med tanke på hur många maskiner det finns idag så hade sådana problem definitivt uppmärksammats, men eftersom det i princip aldrig händer på MC-sidan så händer det i princip aldrig någon annanstans heller. Det är ju bara att jämföra volymen sålda motorcyklar 4t mot 2t.

Jag synar kraftfullt att en 800 2t går bättre än en RX-1motor i samma chassi, och definitivt går den kanske 1/8 så långt, eller ännu kortare innan det är dags för helrenovering.

vet inte om jag ska ta åt mig av ditt inlägg. Men när man jobbar på yamaha center så får man se rätt mkt nackdelar med 4takt, och det händer även att yamaha säger till om vilka fel dom gör, och det är inte lite.

Och varför skulle man göra en mätning i samma chassie? Ska de vara rättvist så ska man väll ändå jämföra olika skotrar mot varandra, klart som fan en 800 2t blir segare än "normalt" om den ska släpa runt på warriorns dövikt.

Och vad vet du om att en 2t bara skulle hålla en 1/8 så långt? Finns många 2taktare som gått en bra bit över 1000 mil som fortfarande inte måste renoveras. Vilken 4taktare har gått över 8000 mil?

(måste ju finnas sådana eftersom dom ska hålla 8 gånger så länge, och vi har fått in ett par 4taktare på renovering)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag menar rent generellt. En +140hk 800 2t är ingen långmilare i jämförelse med en +140hk 1000 4t. Helt enkelt beroende på motorernas grundkonstruktion, arbetsprincip och säkerligen också grundkvalitet. Men överallt där 4t har ersatt 2t har det gjorts inte utan anledning.

Det var nog inte du som skulle ta åt dig av inlägget, utan de som uttalar sig tvärsäkert om fyrtaktarnas nackdelar utifrån inga som helst bakgrundskunskaper och möjligen rykten utan grund.

Det finns gott om fyrtaktare som gått mycket långa sträckor - se på MC-sidan bara. Där finns (fanns) också tvåtaktare, men de slogs ut pga bristande tillförlitlighet och dålig driftsäkerhet.

Om diskussionen gäller 2t eller 4t är det väl väsentligt att ta bort ovidkommande faktorer som att Yamahas touringchassin är tyngre än Arctics crosschassin... nu var det ju motorerna som skulle jämföras, inget annat. Såväl BRP som Arctic har ju nu 4t i samma chassin som 2t och viktskillnaden är ju inte extrem som det verkar...

Man måste ju titta på vilka typer av skotrar som är populärast med 4t, och utvecklingen går ju mot 4t rakt över vilket få sannolikt missat. En maskin som Nytron eller SkiDoos senaste 1200 hade väl varit otänkbar 2005 när diskussionen pågick som mest om att 4t var bojsänken osv.

Men självklart finns det argument för tvåtaktare ännu. Det jag vänder mig emot är kritik som förs fram utan faktabakgrund.

Ztubben

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
46
Kiruna Swe
Båda beroende på vad jag skall syssla med men efter som jag har 4-takt (SWB FST) i nuläget och över lag är mkt nöjd med den trots att det mesta jag har hört och läst om den är att den skall vara mer eller mindre skit så svarar jag 4-takt.

Men skall jag latjja lite efter en gropig led eller så hade jag ju gärna kört en 600RR eller någon Rev...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Mjo, men märket med flest "ersatta 2t till 4t" är ju yamaha, och varför dom nu har gjort det kan man ju diskutera bra länge. Men inte är det då bara fördelar med deras nya affärsidé.

nog finns det många 4takts hojjar som har gått jättelångt, men vet inte riktigt om det är vesentligt i denna tråd. Handlar ju om skotrar och inte motorcyklar. Och du har rätt i att 2 takt fanns "förut" och att det är påväg bort även där. Men även där så va ju 2taktarna överlägsna även på moto gp. Samma sak på crossbanorna. Att 144cc 2takt går i samma klass som 250cc 4takt säger väll sitt.

Och angående vikten så har du rätt i att det är rätt ovesentligt, men det är ändå konstigt att just 4taktarna bli så tunga? Varför satsar inte tillverkaren på riktigt lätta 4 taktare? Kan de vara så att det inte går?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nog minskar vikten år från år. Men det är nog svårt att få dem lättare då man använder motorer från hyllan. En liten lätt fyrtaktare på 600 cc med turbo tror jag skulle gå att få riktigt lätt, dessutom kan man placera olika komponenter som intercooler, turbo mm där de skadar minst viktmässigt sett.

Jag tror att det handlar om att man från början måste konstruera något som är avpassat för fyrtaktsmotorer i skotrar. Nu har det handlat om befintliga motorer från ATV eller MC som man tryckt ned i befintliga skoterchassin. Det har visat sig ha för stora nackdelar och den långa erfarenheten som finns när det gäller tvåtaktsskotrar har ju inte avbrutits direkt, utan den nivån är klart högre redan från början.

Men man ser tydligt att det sker en mycket snabb utveckling på 4t-sidan både chassimässigt och motormässigt. Nytron och Phazern är väl de främsta exemplen på just det - byggda från början som hela koncept. Betänk då att den första 4t-skotern från Yamaha kom för bara sex år sedan. Skillnaden mellan den första RX-1:an och den senaste Nytron är ju enorm på alla sätt som finns. Hur ser det då ut om tre år?

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Jag har en 2-takt touring och huvudorsaken till det är att jag ville ha en billig fläktkyld maskin då jag krypkör mer än gasar fullt och dessutom ofta med passagerare och släde. Jag har dålig erfarenhet av vattenkylda skotrar i liknande situationer. Det fanns/finns inte nån fläkt 4t men har däremot sett att det nu finns vattenkylda med fläkt som skulle funka kanon. Men nu till 2 ellr 4takt. Det beror väl på användningen vilken som är bäst. Att det som skrivs att "alla 2t måste renoveras efter 300 mil" osv är väl lika fel som att "jag har hört att den och den har haft problem med sin 4t". Jag har aldrig renoverat en skoter, bil, MC, moped, båtmotor 2 el 4t men har heller aldrig trimmat och bara sällan kört som en idiot. Min maskin drar mer än en liter per mil men det gör kompisarnas 4t också min vill ha ca ½-1 liter mer än 4t och rave600sdi när vi är ute och åker. OK det är säkert flera av de som skriver att alla 2t är skit och kolvbyten varje vinter osv har drabbats av det men både 4t och 2t-lovers verkar överdriva för att hävda sin maskin. Det finns trådar och inlägg där det debatteras med sakligt för och emot 2 eller 4t och de visar att helt eniga blir vi nog inte. Hade jag råd så hade jag nog köpt en 4t inte för att jag tycker 2t är pest eller 4t är bäst utan för att jag tycker de låter gött och 2t luktar mindre gott.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
varför vågar inte yamaha montera turbo orginal? Tycker det bevisar lite att inte ens dom litar på deras motorer.

Och med tanke på hur mkt som blev fel på R1a motorn, så är de väll inte konstigt att dom själva betvivlar deras RX motor.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
varför vågar inte yamaha montera turbo orginal? Tycker det bevisar lite att inte ens dom litar på deras motorer.

Och med tanke på hur mkt som blev fel på R1a motorn, så är de väll inte konstigt att dom själva betvivlar deras RX motor.

Japanerna experimenterar sällan, utan de tycker sannolikt att 150 hk räcker och att det inte är effekten som utgör begränsningen idag - något jag tror de flesta håller med om. Chassi och viktminskning är nog det man måste jobba med betydligt mer. Sedan är det skillnad på effektuttag - Arctic monterar turbo på en 1100cc 4t och tar ut 177 hk, något som Yamaha gör ur mindre volym utan turbo på MC-sidan... Anledningen är bla varvtalet och jag tror att RS-motorn och Nytromotorn bara är början på vad som kommer. Anpassningen till snöskoterförhållanden har ju knappt börjat.

Litar på sina motorer tror jag Yamaha gör till 100%, det har inget med turbo eller inte turbo att göra.

S

StoxResearch

Snowmobile hade ju precis en sådan här omröstning på sin förstasida för bara några veckor sedan. Resultatet blev en förkrossande seger för 2T. Endast 23.1% föredrog 4T om jag inte minns fel.

Lämplig tidningsrubrik: "Endast två av tio gillar fyrtakt," :p

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Snowmobile hade ju precis en sådan här omröstning på sin förstasida för bara några veckor sedan. Resultatet blev en förkrossande seger för 2T. Endast 23.1% föredrog 4T om jag inte minns fel.

Lämplig tidningsrubrik: "Endast två av tio gillar fyrtakt," :p
Javisst är det så. Som man frågar får man svar. Men det är väl som om man skulle fråga "Aftonbladet eller Dagens Nyheter" - de flesta svarar då Aftonbladet särskilt om det är en webfråga på ett forum där de flesta är kanske 16-18 år - men är Aftonbladet därmed en bättre tidning?:hmmmm:

Jag skulle tro att de flesta gillar tvåtaktare av den enkla anledningen att det är det de har erfarenhet av. Som bekant gillar man det man själv har.

Ztubben

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
46
Kiruna Swe
Håller med föregående talare..

Märker jag ju extra tydligt när jag själv nu mer har 4-takt och knappast kommer köpa 2-takt igen.

För 2-3 år sen fanns det inte ens 1 tanke i mitt huvud att jag skulle köra 4-takt för det var ju bara skit och alla man kände hade ju 2-takt osv ge det några år till så får vi se vad som händer..

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nästan alla är ju vana vid 2-takt och är rädda för att prova på nått nytt, dom kanske gillar att köra 4-takt helt plötsligt.

Hur skulle det gå för alla Ski-doo, Lynx, Arctic Cat och Polaris älskare om alla märken följde med i Yamahas fotspår och sluta med 2-takt och bara sattsa på 4-takt.

Som det låter på alla forum osv så skulle skoterkörandet minska med mer än 50%.

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Nästan alla är ju vana vid 2-takt och är rädda för att prova på nått nytt, dom kanske gillar att köra 4-takt helt plötsligt.

Hur skulle det gå för alla Ski-doo, Lynx, Arctic Cat och Polaris älskare om alla märken följde med i Yamahas fotspår och sluta med 2-takt och bara sattsa på 4-takt.

Som det låter på alla forum osv så skulle skoterkörandet minska med mer än 50%.
Tror du har en poäng där!

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
- Arctic monterar turbo på en 1100cc 4t och tar ut 177 hk, något som Yamaha gör ur mindre volym utan turbo på MC-sidan...

Du kan inte jämföra med bågar hela tiden! alla Japanska tillverkare tar ut mer än 177 hk per liter nu men det hör inte till saken alls, det är helt andra maskiner.
Du kan lika gärna jämföra med trabanter eller M3:eek:r...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du kan inte jämföra med bågar hela tiden! alla Japanska tillverkare tar ut mer än 177 hk per liter nu men det hör inte till saken alls, det är helt andra maskiner.
Du kan lika gärna jämföra med trabanter eller M3:eek:r...
Kan jag inte? :p

Jag jämför 2t med 4t och då är MC högst relevant eftersom utvecklingen sker över alla tillämpningar. Samma utveckling som skett på alla andra områden sker på snöskoterområdet också. Och då har vi ändå inte miljökrav på skotrar ännu...

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Kan jag inte? :p

Jag jämför 2t med 4t och då är MC högst relevant eftersom utvecklingen sker över alla tillämpningar. Samma utveckling som skett på alla andra områden sker på snöskoterområdet också. Och då har vi ändå inte miljökrav på skotrar ännu...
Varför har då Rx-1 150 hk istället för 190 hk som i R1 då? rätt stor skillnad.

R1 hade 150 hk redan 1998! :)