Va ska de va tvåtakt eller fyrtakt?

Va ska de va tvåtakt eller fyrtakt?

• Totalt antal som röstat
    136

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Beror ju lite på Rave 550n var lätt och rolig lek maskin. Seriösare körning i fjällen så är ju RX'1an oslagbar mil slukare. Vilken 2t med 145 Hk har räckvidden 25 mil utan att för den skull slö köra ? Och ospårat :)

Hårda och fina leder i högt tempo ~30 mil är en helt ok räckvidd :)
Motormässigt är ju 4-t oslagbar, nackdelen är vikten men det är också den enda nackdelen.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
största nackdelen med RX modellerna enligt mig är att dom slukar stift, dom bli glapp i framvagnen otroligt lätt, en 800 2t går bättre (bevisat mer än en gång), sen tar som inte mindre soppa än en modern 2t med bar insprutning osv.

Nje, 2takt får det vara, ska till bra mkt innan jag köper en yamaha, eller 4t överhuvetaget. Är så less på alla småfel på yamahas framvagnar, boggien, styrning och motorer.

2stroke 4 the win!

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
största nackdelen med RX modellerna enligt mig är att dom slukar stift, dom bli glapp i framvagnen otroligt lätt
Slukar stift?
Kör fortfarande med samma stift som jag har haft de senaste 1200 milen, bytte tändstift till CK10 i samband med ECP-kit.
(Om man har gasarmodellen och kör för länge på choke så kan man få problem)

Glapp framvagn, mjo, bytte faktiskt bussningar i höstas. De gamla var lite slitna efter drygt 1500 mil. Kanske man kan förstå.

Nåväl, 4T duger gott åt mig. Den fraktar mig dig jag vill utan krångel.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
ja, får man "ett fint exemplar" så är det klart det inte kronglar. Men njae, ingenting som tilltalar mig. Aldeles för många återkommande för att jag ska tycka om dom.

För att inte tala om phazern som man måste byta hela ***** subframen på efter några hundra mil. Bussningarna tar slut, sen börjar bultarna äta i subframen och gör hålen ovala = glapp framvagn så inni helvete.

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
32
luleå/Ösd/Storåbränna
2 takter för mej, annars får jag problem med kordinadtion osv ;)

Nä men sjäv tycker jag att sportmaskinerna har ett skönare "stuk" när dom är 2 takt.
Arbetsmaskinerna 4 takt ! :)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
största nackdelen med RX modellerna enligt mig är att dom slukar stift, dom bli glapp i framvagnen otroligt lätt, en 800 2t går bättre (bevisat mer än en gång), sen tar som inte mindre soppa än en modern 2t med bar insprutning osv.

Nje, 2takt får det vara, ska till bra mkt innan jag köper en yamaha, eller 4t överhuvetaget. Är så less på alla småfel på yamahas framvagnar, boggien, styrning och motorer.

2stroke 4 the win!
En 800a 2t som går bättre ? Tveksam. Ta tex Rotax 800a vid 500 mil är det renovering som gäller, om den ens har gått så långt.

Bussningar får man byta på alla maskiner, inte så du behöver göra det varje säsong. När det kommer till boggien har jag då iaf klarat mig utan problem, dock så har en ski-doo och en Polaris haft problem under våra fjällturer.

När det kommer till soppa mängden är jag också skeptisk att någon 800a på marknaden med orginal bestyckning skulle gå snålare då inte ens SDI600an har gjort det på våra turer.

Att sen inte RX'en är den mest lämpade att hoppa med inser väl dom flesta. Sluka stift ? Har inte gått ett enda stift för mig på min 05'a.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Som vanligt är det ju de som "hört" att "Jöggas kusins farsas kompis styvfarsas grannes polare minsann har havererat sin Yamaha" som har mest att yttra i ämnet.

Belägg eller åtminstone rimliga resonemang lyser helt med sin frånvaro. De som själva åker fyrtaktare känner ju sällan igen de problem som de oinsatta hävdar finns och det är väl klokt att ta sådana uppgifter med en stor nypa salt.

Med tanke på hur många maskiner det finns idag så hade sådana problem definitivt uppmärksammats, men eftersom det i princip aldrig händer på MC-sidan så händer det i princip aldrig någon annanstans heller. Det är ju bara att jämföra volymen sålda motorcyklar 4t mot 2t.

Jag synar kraftfullt att en 800 2t går bättre än en RX-1motor i samma chassi, och definitivt går den kanske 1/8 så långt, eller ännu kortare innan det är dags för helrenovering.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Mig kvittar det totalt.

Fast är det hopp och lek så väljer jag nog en 2-t maskin då det ännu inte finns någon 4-t maskin som tilltalar mig på samma sätt som min Pro-X.

För att sluka mil är farsans Vector ltx oslagbar.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
En 800a 2t som går bättre ? Tveksam. Ta tex Rotax 800a vid 500 mil är det renovering som gäller, om den ens har gått så långt.

Bussningar får man byta på alla maskiner, inte så du behöver göra det varje säsong. När det kommer till boggien har jag då iaf klarat mig utan problem, dock så har en ski-doo och en Polaris haft problem under våra fjällturer.

När det kommer till soppa mängden är jag också skeptisk att någon 800a på marknaden med orginal bestyckning skulle gå snålare då inte ens SDI600an har gjort det på våra turer.

Att sen inte RX'en är den mest lämpade att hoppa med inser väl dom flesta. Sluka stift ? Har inte gått ett enda stift för mig på min 05'a.

Alltind beror väll på hur långt man kör varje sessong, klart man inte måste göra de mer än en gång/sessong om man kör under 100 mil /vinter. Men nu räknar jag ju iaf på en 300 mil / sessong.

Bara för kul stälde vi upp polarens RX warrior på isen (skare, båda hade fint fäste) och min M8a hade inga problem att komma ifrån. Samma sak med F8an, den tog den med bra många skoterlängder (både före M8an och warriorn)

Och kör jag som morfar så drar M8an aldrig mer än vad RXen gör, men det gör jag ju iofs sällan. Men nog får jag en yamaha att dra bra mkt om man bara trottlar lite inspererat.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Läste på Sr då hade en kille kört med sin etec, snittförbrukning 0.94L/milen!!! Det är mindre än en 4t! Många hade kört den på just över litern, så den är snål!

4t är alldeles för många takter att hålla reda på ;)