Va ska de va tvåtakt eller fyrtakt?

Va ska de va tvåtakt eller fyrtakt?

• Totalt antal som röstat
    136
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Huaaaaaaah vad less jag är på sådana här diskussioner. Jag ger mig, du vinner, :) Nu väntar vi på vad som släppts om 1-2 månader visst? Fram till dess ska jag smiska min gamla sur-Lynx, :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Ställer mig bakom StoxResearch i den här diskutionen. Förstår inte riktigt heller vad det är som är bättre med 4takt. Visst, yamaha leder utvecklingen av 4t idag och naturligtvis blir en 4takts motor tyngre då dom har mer rörlgia delar osv. Men hur fan kan det komma sig att phazern måste väga 365 kilo och RX modellerna över 10 kilo mer? Kan ju inte bara ha med motorn att göra. Så där säger jag väll iofs emot mig själv litegranna då det är motorn vi diskuterar här.

Men om man radar upp det som är "för" 4takt: Bränsle, hållbarhet, luktfritt?

Kan då säga att warriorn drar inte många dl mindre soppa än min M8a. Dessutom måste 4taktarna, och angående hållbarheten. Ifall man skulle serva en 2t lika ofta som man måste serva 4t så är det klart det håller. Och det där med att det itne luktar förstår jag mig inte på. Man luktar fan likt förbannat när man har grillat lite.

På rak hand, vem som helst. EN sak som VERKLIGEN överglänser 2takt från 4taktarnas perspektiv? (tvivlar på att någon överhuvetaget kan komma på en ritkigt bra fördel)

Tillochmed i tubro synpunkt så börjar ju 2t glänsa ifrån nu. m100 leverar ju mer hästar med turbo än vad Apex gör med tubro...

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hjulboggie rules:
Jag tror också att Yamaha tjänar fruktansvärt lite pengar på sina 4T, om något alls. De har gjort jordens storsatsning flera år i rad (medans de andra haft problem) för att försöka knocka in de andra på 4T spåret. Så känns det. De kom långt, men inte ända fram. De andra börjar få till bitarna nu.

För mig är det 2T som gäller, inget snack. Tror inte det finns en 4T som skulle kunnat följa efter där jag och brorsan körde idag: Branta backar och tät skog.
Vars har du vart? Kört med jonas? =)

Var vid tjotti i nå snårskog och körde, fyfan vad kul!

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Har skrivit på annan ställe på detta forum att man ska emmisionstesta ett antal skotrar i DN´s regi. Detta gjordes i fredags (16/1)

Där ställdes fyrtakt mot tvåtakt och gissa vem som var smutsigast......Jo rätt svar är Yamaha, att denna så ultimata 4t teknik inte är bättre än att den så (för vissa) förhatliga 2t är bättre ur miljösynpunkt måste vara ett rejält avbräck för bla. Yamaha som sattar så hårt på 4t.

Hela testet kommer i DN inom kort så håll utkik i tidningen.

S

StoxResearch

Max_K:
Ja, med pojkjäveln, :) Vi har skotrarna i byn, stan är skit.

REVare:
Förvånar mig inte ett smack faktiskt, speciellt inte om man tittar på CO2. Säg till när testen finns på DN.

4

426H

Om motorn har rykte om sig att rasa får du andrahandsvärde därefter när det dags att byta in den och då handlar det om kanske 40.000 lägre inbyte efter två år, dvs en merkostnad på 20.000/år. Är det värt det tycker du?
Vet inte vilka modeller du jämför men faktum är att sämsta andrahandsvärdet av -08:eek:rna verkar yamaha nytro ha. Finns mängder till salu på blocket från 78k och uppåt. Nästan 50 procent värdeminskning på ett år. Måste ju vara nåt slags rekord i dåligt andrahandsvärde?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det beror väl ändå inte på motorn, eller hur? Dyra maskiner tappar mest.

Det jag pratar om är att det inte är oväsentligt om motorn håller eller ej, se inlägget jag svarade på.