Värna om era "sköra" motorer på bästa sätt! (800cfi-2 - Pro-ride 11-15)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.087
887
113
Stora Blåsjön
Nu kanske jag tänker helt galet, har hänt förr :blink: men man vill väl att det ska cirkulera genom kylaren för att minska kylchocken när termostaten öppnar.:confused:
Det som händer när du har kört hårt och stannar en liten stund är att motorn är varm och kommer bli något varmare än när du kör och hela tiden cirkulerar vattnet och termostaten kommer då att vara öppen, sedan har du stillastående vatten i kylarna och massor med snö på tunneln och kallt ute.
Det som då händer när du startar motorn är att det kalla vattnet från kylarna snabbt kommer in i motorn som då är varm, då är det ett dåligt läge att gasa fullt tills temperaturen har stabiliserat sig.
Alltså spelar det ingen roll om det sitter en termostat där eller ej i just det momentet då den ändå är mer eller mindre öppen.

Sen ang den främre kylaren så ser jag bara fördelar med den, man får en mycket stabilare temperatur, och motorn levererar jämnare effekt.
Att den går förbi termostaten ser jag inte heller som ett problem då den inte är större än att den ensam är för liten för att kyla motorn oavsett hur mycket snö man kan kyla den med.
Så att hampus maskin skar pga av det skulle jag vilja påstå är fel.

Men en riktig bypas som sitter på axyx är en klart bättre lösning, motorn blir varm fortare och man kan köra iväg snabbare efter en paus.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Det som händer när du har kört hårt och stannar en liten stund är att motorn är varm och kommer bli något varmare än när du kör och hela tiden cirkulerar vattnet och termostaten kommer då att vara öppen, sedan har du stillastående vatten i kylarna och massor med snö på tunneln och kallt ute.
Det som då händer när du startar motorn är att det kalla vattnet från kylarna snabbt kommer in i motorn som då är varm, då är det ett dåligt läge att gasa fullt tills temperaturen har stabiliserat sig.
Alltså spelar det ingen roll om det sitter en termostat där eller ej i just det momentet då den ändå är mer eller mindre öppen.

Sen ang den främre kylaren så ser jag bara fördelar med den, man får en mycket stabilare temperatur, och motorn levererar jämnare effekt.
Att den går förbi termostaten ser jag inte heller som ett problem då den inte är större än att den ensam är för liten för att kyla motorn oavsett hur mycket snö man kan kyla den med.
Så att hampus maskin skar pga av det skulle jag vilja påstå är fel.

Men en riktig bypas som sitter på axyx är en klart bättre lösning, motorn blir varm fortare och man kan köra iväg snabbare efter en paus.
Kanske Asker har något att säga om en orörd 600milare som jag skrev om i inlägget ovan?:-D
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Ja byt kolvar och gen den lite service så är 600 mil inget..
Du tro de ? Kring 65 för en rmk assault 220mil. Dämpare renovering kolvar matta variatorkitt kring 10-15 tusen då är ju Switchbacken uppe i 60 beslutsångesten knackar på
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
...plus en massa jobb.

Köp en som du slipper klydda med, som skåningarna säger.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Alltså, du har ju en god tanke någonstans. Men jag måste säga att du framstår som detta forums stora troll som du håller på.
Visst har du poänger i en snöskoters bristande kvalité. Men att i typ varje tråd folk frågar om tips dumförklara dom som inte väljer en Yamaha blir lite löjligt till slut.

(Ja här säger du ju inte att han ska skaffa Yamaha, men har man läst några av dina inlägg är det ju svårt å tro att det inte är det du antyder. ;))
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Alltså, du har ju en god tanke någonstans. Men jag måste säga att du framstår som detta forums stora troll som du håller på.
Visst har du poänger i en snöskoters bristande kvalité. Men att i typ varje tråd folk frågar om tips dumförklara dom som inte väljer en Yamaha blir lite löjligt till slut.

(Ja här säger du ju inte att han ska skaffa Yamaha, men har man läst några av dina inlägg är det ju svårt å tro att det inte är det du antyder. ;))
+1

Det är fortfarande mindre jobb att byta kolvar med intervall på odugliga 2T-motorer än att få en Yamaha att gå i snö.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
+1

Det är fortfarande mindre jobb att byta kolvar med intervall på odugliga 2T-motorer än att få en Yamaha att gå i snö.
Men här tror jag faktiskt ni missuppfattar hjulboggie... nog tror jag han menar att det är bättre köpa en nyare maskin för lite högre prislapp än ett renoveringsobjekt som kommer kosta lika mycket eller mer i färdigt resultat.
 
Reactions: trixa

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Men här tror jag faktiskt ni missuppfattar hjulboggie... nog tror jag han menar att det är bättre köpa en nyare maskin för lite högre prislapp än ett renoveringsobjekt som kommer kosta lika mycket eller mer i färdigt resultat.
Mmm. du kan nog har rätt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men hallå - är ni inte läskunniga? Det enda jag säger är att det oftast är smartare att köpa en "färdig" skoter än en som behöver service/rep. Det blir ofta dyrare än man tänkt sig, det tar tid och under tiden kan man inte köra.


Märkestjafs håller vi i avsedd tråd. Jag förstår visserligen att det finns de som surar och hänger läpp för att någon motbevisar viktmyterna men det får ni lära er att hantera, grabbar. Jag är tex den förste som ger tex Polaris cred för att göra extremt lättkörda maskiner. Men kvaliteten på motor och elsystem lämnar mycket övrigt att önska. Ungefär tvärtom för Yamaha.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
vart en assault rmk. 214 mil orörd förutom kedjehus som bytts och att lampan glappar. Han har bytt lampa men vart då glapp. har inte kolalt så noga. glappade inte vid köpet men när jag tagit hem den på vagn så;P kolvbyte eller inte på 214?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kolvbyte känns absolut inte akut vid det miltalet.

Däremot kan du ju fundera på varför man bytt kedjehuset på en nästan ny maskin samt om det kan finnas andra relaterade problem som inte åtgärdats...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.087
887
113
Stora Blåsjön
vart en assault rmk. 214 mil orörd förutom kedjehus som bytts och att lampan glappar. Han har bytt lampa men vart då glapp. har inte kolalt så noga. glappade inte vid köpet men när jag tagit hem den på vagn så;P kolvbyte eller inte på 214?
Nu står det inte vilken årsmodell det blev. Är det en 11 eller 12 så tycker jag du ska byta kolvar så vet du att det är grett.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Kolvbyte känns absolut inte akut vid det miltalet.

Däremot kan du ju fundera på varför man bytt kedjehuset på en nästan ny maskin samt om det kan finnas andra relaterade problem som inte åtgärdats...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det kan ju ha med drivaxel haverierna som var ett tag att göra. =)
Någon av haverierna lär väl ha kunant tagit med sig ett kedjehus.

Alltid lurigt det där. Samma med skotrar (eller bilar för den delen) med helt ny motor t.ex.. Egentligen är det väl jättebra. Men jag kan inte låta bli att få den där känslan av att det är knas.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Det kan ju ha med drivaxel haverierna som var ett tag att göra. =)
Någon av haverierna lär väl ha kunant tagit med sig ett kedjehus.

Alltid lurigt det där. Samma med skotrar (eller bilar för den delen) med helt ny motor t.ex.. Egentligen är det väl jättebra. Men jag kan inte låta bli att få den där känslan av att det är knas.
Det var bultar som gick av till dreven så där rök väl några kedjehus. Drivaxelproblemet var väl på PRO med remdrift?
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det var bultar som gick av till dreven så där rök väl några kedjehus. Drivaxelproblemet var väl på PRO med remdrift?
Jaha ok. =)
Var det så? Var det inte alla med limmade aluminiumaxeln som hade en risk att få problem? Varpå man satte på klämmor? Nu var väl inte alla axlar misslyckad i limningen men några stackare.