Värna om era "sköra" motorer på bästa sätt! (800cfi-2 - Pro-ride 11-15)

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ni vet att leksaker är sköra så behandla dom varsamt. Gör det ni kan för att hålla dom i "liv" så länge som möjligt. Detta är en dyr hobby och det vi helst vill göra är ju att köra! :evil:

Tänkte ge lite tips hur ni kan motverka haverin. Detta är min syn på det hela och kan säkerligen ses annorlunda från andra ögon.
Kommer som sagt inte gå in å förklara varför kolvarna är svaga, vilka årsmodeller som är bra kontra dåliga etc. Det kan vi ta senare.

Oljeförbrukning
Skruva upp oljepumpen så ni känner er bekväm med oljeförbrukningen. Originalinställningen är sjukt lågt satt för att klara avgaskrav och det är helt enkelt inte gynnsamt för oss brukare. Skadar inte heller att ge den en sup med oljeblandad bensin av och till.
40:1 (~2.5%) ratio brukar jag köra med iaf. Vet många som kör ännu mer runt 3-3.5%
Då jag köpte min första pro 2012/13 så har jag för mig att den stod inställd på 78:1 från fabrik. Alltså runt 1.3% oljeinblandning... :mad2:

Oljelock:
Har ni möjlighet så fixa ett BRP oljelock. Polaris oljelock ventilerar knappt nånting och kan faktiskt hänga sig av å till.
Går t.om göra en variant med ventil i oljebehållaren & sedan dra en ventilationsslang ner i pyramidröret. Men då får man va snabb när man rullar skotern ;)
Kan hända man får justera ner oljeskruven lite om man gör en sådan ändring.
Finns mer info här angående org oljelock och brp oljelocken.
2015 BRP e-tec oljelock(Artikelnr: 519000273) använder sig av en annan teknik för att ventilera än vad polaris gör. Säkrare och flödar mer luft.

Termostat
Denna motor har ett värdelöst kylsystem som ej använder sig av bypass ventil. Dom modeller med frontkylare är ju självklart bättre..
Tänk efter när ni har kört fast och grävt er lös. Dra inte igång maskin och ge den full mutter direkt för att få er lös. Låt tempen stabilisera sig EFTER att termostaten öppnat(~45c).
Kylarvätskan i tunneln hinner bli kall fort och direkt termostaten öppnar skickar ni in kall vätska i en motor som skenar i värme.
Detta är extremt viktigt för er som har smidda kolvar då dom expanderar fortare/mer än gjutna!!

Finns en lösning och det är att byta ut org termostaten sedan montera en bypass termostat som t.ex etec har.
Mer info ang detta finns här

Kolvar / Fixkit
Ingenting håller ju självklart för evigt så när det är dags å byta så rekommenderar jag längre kolvar som sitter stadigare i loppet och shimsplatta. Alla durability kit som är på marknaden nu härstammar från Arctic kolvar... Så det billigaste å bästa skulle jag säga är ett fixkit med t.ex SPI gjutna arctic kolvar och shimsplatta.
Smidda kolvar funkar också men då får man vara extra vaksam om just det där med varmkörningen...

Bra bensin
Fräsch 95oktanig bensin är bättre än gammal 98oktanig. Behövs nog ingen superförklaring för detta hoppas jag... ;) Särskilt nu när vi har etanolinblandat i bägge två!! :eek:hwell:
Vet ni av att skotern är tankad ofta med dunkar och kanske gamla jeepdunkar så då ska ni nog ha i bakhuvudet att soppafilterbyte inte är en dum investering!

Vatten/Snö intrång.
Det är inte helt omöjligt att man åker på ett haveri just pga snö/vatten i förbränningen. Jag har ett skräckexempel på otät luftburk på min -13 155" maskin som jag fått täta lite extra. Tror det kan varit en remsprängning som slagit till burken lite...
Hade remrester ändå in på reedventilerna ;)
Så har ni isär för att byta kolvar så titta lite extra noga när ni monterar ihop luftburken hur allting passar ihop.
Har också sett en skoter som glappar lite vid insugsfiltrerna uppe på huven.

Fixkörning å mellanregister
Dessa motorer går EXTREMT snålt på mellanregistret. Har kört med avgastempmätare på en utav mina skotrar och ligger man länge efter en sjö med jämngas då skenar avgastempen ordenligt. Brukar av å till pumpgasa lite för att få den å feta på med soppa så avgastempen sjunker.
Tänkte länka in ett youtube klipp där dom monterat en lambdamätare på en -13 rmk och ledkör. Man ser värden upp emot 17-18 vid extremfall. Men hittar den ej. Länkar in den senare om jag kommer över den.


Detta är väl dom generella tipsen jag har till er. Har ni egna som jag ej tagit upp så äre bara å skriva.
 
Last edited:
26 dec 2015
36
2
8
Tack för denna tråd.
Jag är ganska ny på detta med snöskoter och har några frågor.
Gällande oljepumpen.
Anpassar sig inte den efter varvtal?
Går den på tomgång så ger den lite men när du gasar på ökar den oljetillförseln ?
Gäller detta enbart motor fram tills 2015 innan axys?
Hur ser det ut på min axys 2016 SKS?

Oljelocket:
Gäller detta alla modeller även 2016 axys?

Bränsle:
Kört alkylat 95-98 i våra skotrar. Borde väl vara bra?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Oljepumpen på pro-ride är kopplad på gasspjället. Så ju mer du gasar ju mer matar oljepumpen. Bara det att den är väldigt snålställd från fabrik.
På Axys chassit har vi ingen möjlighet (än så länge) att justera oljepumpen. Det måste göras i styrboxen nämligen. Men där är den ju garanterat också kopplat efter varvtal så den matar mer ju mer du gasar.

Samma lock på axys chassit. Fast dom har gjort så locket monterats plant på behållaren istället för snett som på pro-ride chassit. Men själva konstruktionen av luftningen är densamma. Har ännu inte bytt locket på min axys, men kommer göra det efter jag mätt in oljeföbrukningen. Ska mäta oljeförbrukning före och efter byte av lock hade jag tänkt.

Har ingen erfarenhet av det där bränslet. Du kan med gott samvete köra på 95oktan dock.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Olje pumpen har jag ställt upp 2.5 varv på alla mina pro rmk 800 jag haft, årsmod.-12-13-14-15, olje lock std.på alla, inga problem, ca.2-2.5% olja har dom dragit(mer i fjällen, iomed mkt.wot på gasen)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Det här med både oljelock och bypass är verkligen intressant. Nu har jag en PRO600:a men det är läskigt att se på displayen vad snabbt tempen droppar när man stått en kort stund och ska dra iväg.

Vad kan det bero på att det i princip inte rapporteras några problem med 600-motorn? Kylsystemet och oljesmörjningen har samma konstruktion och brister.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Lät ju oroande om oljelocket dära. Om jag byter till skidoos oljelock kan jag få lite högre oljeförbrukning säger du? Fast du sa även att oljeförbrukningen är sjukt lågt satt original så då borde det ju jämna ut sig i slutändan?
Du får gärna dela med dig om infon när du bytt på din Axys, tänkte byta på min Axys sks i så fall också.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Lät ju oroande om oljelocket dära. Om jag byter till skidoos oljelock kan jag få lite högre oljeförbrukning säger du? Fast du sa även att oljeförbrukningen är sjukt lågt satt original så då borde det ju jämna ut sig i slutändan?
Du får gärna dela med dig om infon när du bytt på din Axys, tänkte byta på min Axys sks i så fall också.
Precis, det kan mycket väl jämna ut sig. Först var det mycket tal om att ställa upp pumpen. Sen började några sätta en separat avluftning till oljetanken och oljeförbrukningen har då ökat så pass mycket att de fått ställa ner oljepumpen igen.

Ett annat sätt att uppnå detta kan vara att byta ut originallocket som föreslås här till ett annat lock med bättre funktion.

Jag tänker att det är enklare att först byta locket, kontrollera oljeförbrukningen och först därefter justera pumpen om det skulle behövas. Avluftning känns som en troligare rotorsak till problemet än oljepumpens inställning.

Det viktigaste är att motorn får sin smörjning och att den drar ca 2% olja som det är tänkt.
 

JIIG

Välkänd medlem
7 okt 2010
124
1
18
umeå
Bra att tänka på! Tack davajn!
Är det enkelt att skruva upp oljepumpen? har skotern i fjällen men tänkt länge att det bör göras på min pro 600-13 så tänkte fixa det åt helgen!
Tillvägagångsett vore ju bra om det är nått särskilt att tänka på så det inte går fel?
 

JIIG

Välkänd medlem
7 okt 2010
124
1
18
umeå
Tackar! såg ju inte omöjligt ut;-)
lär väl inte behöva 3 varv på min stock 600 antar jag.
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
man bör ha i åtanke att brp locket bara luftar åt ena hållet... så man inte ställer bort skotern inför sommaren med full oljebalja utan att glänta på locket.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Oljelock:
Går t.om göra en variant med ventil i oljebehållaren & sedan dra en ventilationsslang ner i pyramidröret. Men då får man va snabb när man rullar skotern ;)
För att slippa vara snabb om man rullar så monterar man en backventil i änden av slangen.

Har gjort det på min SWB A, alla artikelnummer är polaris original.
Du behöver:
12.5mm borr
Grommet art:7052362 (84kr)
Fitting art:7052321 (87kr)
Vacuum check valve art:7052118 (138kr)

1: smörj in borren rikligt med fett och borra hål i oljebehållaren på den platta delen bakom locket.
2: tryck fast gummiplutten i hålet (grommet)
3: tryck igenom slanganslutningen (fitting)
4: montera en slang på anslutningen
5: montera ventilen i andra änden (vacuum check valve)
6: dra slangen upp till övre pyramidfästet och stripa fast den där

OBS se till att du har "nedförsbacke" hela vägen från ventilen till tanken samt att ventilen står så upprätt som möjligt så att olja som kommer in i slangen och eventuellt ventilen vid rullning kan rinna ner i tanken igen så det inte samlas massa olja i slangen eller ventilen som hindrar luften från att komma in i tanken, så dra inte ner slangen i pyramidröret.

tycker man ventilen är lite dyr finns det även på Ebay för några kronor.

kan ta bilder imorgon på hur det ser ut.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Oljepumpen på pro-ride är kopplad på gasspjället. Så ju mer du gasar ju mer matar oljepumpen. Bara det att den är väldigt snålställd från fabrik.
På Axys chassit har vi ingen möjlighet (än så länge) att justera oljepumpen. Det måste göras i styrboxen nämligen. Men där är den ju garanterat också kopplat efter varvtal så den matar mer ju mer du gasar.

Samma lock på axys chassit. Fast dom har gjort så locket monterats plant på behållaren istället för snett som på pro-ride chassit. Men själva konstruktionen av luftningen är densamma. Har ännu inte bytt locket på min axys, men kommer göra det efter jag mätt in oljeföbrukningen. Ska mäta oljeförbrukning före och efter byte av lock hade jag tänkt.

Har ingen erfarenhet av det där bränslet. Du kan med gott samvete köra på 95oktan dock.
Har du mätt in oljeförbrukningen Davajn?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Termostaten med mindre hål är från Standard RMK:n som har den främre kylaren, och den har bypas genom den främre kylaren så den har inte riktigt samma problem.
Så att montera denna termostat med mindre hål i en pro rmk eller assault skulle alltså inte hjälpa. Sedan att ha mer hål hjälper inte heller då vattnet fortfarande går genom kylaren.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Nu kanske jag tänker helt galet, har hänt förr :blink: men man vill väl att det ska cirkulera genom kylaren för att minska kylchocken när termostaten öppnar.:confused:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Sen att dom frontkylare är bättre skulle jag påstå motsatsen, min swb assault med frontkylare kallnöp plötsligt när ja kom ut i puder eftersom den kylaren går utanför någon som helst termostat. Vattnet flödar fritt hela tiden genom den kylare dvs, så på min har jag löst de genom att sätta kulventil på främre kylare och monterat bypass från en brp 800r.