Tvåtaktsmotorn är framtiden!

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
inte helt opartiska test om jag får säga det.
det senare vill man ju bara skratta ihjäl sig åt.

även om evinruden är bättre så går jag inte med på att det är dubbelt så mycket att köra med i en 225hp evirude än i en 225 yamaha.

är effekten samma i motorerna ska det inte kunna vara sån skillnad.helt klart riggat
har själv beställt ski-doo med 800 e-tech så tror jag är ganska neutral endå.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Jag tyckar också, att det låta otroligt. Men efter min mening är det inte en jämförelse av 225hk, det är mere hur fort dom komma upp till max. effekten. Efter min erfarenhet accelererar en 2T-motor fortare an en 4T med samma effect och ungefär samma cc på grund av att en 2T-motor har sin max. effekt vid lägre varv, dvs. den är fortare på 225hk.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Ja det var det löjligaste "test" jag någonsin sett, tex. ett litet felval (medvetet?) av propellern får ju den effekten och det gäller ju oavsett vilken typ av motor det handlar om
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Man behöver nog inte vara någon Einstein för att ana att om 2 olika båtmotortyper med samma hk bara kan ge marginella skillnader åt något håll om motorerna är bestyckade optimalt med propellerdim/stignig för en specifik båttyp + last
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Har någon erfarenhet med Husqvarnas ”Stratifierad spolning”?

Som jag förstå, suga motorn luft i spålkanalerna, och vid spålning är det denne luften som strömmer först i cylindern och reducerar
spålförlusterna till ca. 75%.


Husqvarna specifikation:

Emissionsnivåer 73.5 cc proffssåg H575XP
H575 har en behållningsgrad på ca 92%
En reduktion av spolförlusterna på ca 75%
Motsvarar en emissionsnivå på 38-40 g HC/kWh


Emissioner lagkrav:

EPA och EU, Emissioner HC + NOx
Motorer över 50 cc 72g/kWh
Motorer under 50 cc 50g/kWh
Standard tvåtaktare har en behållningsgrad på ca 75 -80 %
Nästan en tredjedel av bränslet spolas rakt igenom
Motsvarar en emissionsnivå på 140-200 g HC/kWh

Mvh. Hubbe
 
S

StoxResearch

Jävlar vilken debatt de där Youtube filmerna ledde till :) Om jag inte minns fel var båda del av Evinrudes massiva reklamkampanj i USA för några år sedan. Enough said!

Hubbe:
Ingen egen erfarenhet. Husky är iaf inte de enda som använder detta. Finns en länk långt tidigare i tråden som visar till en annan tillverkare, någon japansk har jag för mig. Minns tyvärr inte vilken. Hur som helst, många av konkurrenterna övergick genast till 4T när avgaskraven skärptes (först i USA vill jag minnas) för gräsklippare och annat. De andra (smarta) beslöt att istället utveckla sina 2T motorer. Enkla lösningar som gav stora förbättringar (som du visar) togs fram. Vilken motortyp jag skulle välja? Gissa ;)
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Hej,

jag fundera på att modifera spolsystemet till min gamla Saabmotor lik motorsåger från Stihl eller Husqvarna.
Har någon prövat ett av de systema på en gamla 2T-motor ?
Det måste också vara interessant för äldra snöskotermotorer.

Tyvärr kan jag inte lägga Stihls bild in i denna tråden.
Text:
Under spolningen lägger sig ett skikt med friskluft i vevhuset mellan den förbrända och oförbrända bensinen. Denna luftkudde förhindrar att oförbrända bensinångor släpps ut med avgaserna, man säger att spolförlusterna minimeras. Belastningen på människa och miljö minskas avsevärt.

Mvh. Hubbe
 
Last edited:
S

StoxResearch

Last edited:
S

StoxResearch

Strongliquid:
Hehe. Tror ni jag orkar göra allt? Lite får ni väl göra själva :p

Fan också! Den skulle man köpt ju. Rimligt pris tycker jag.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Med tanke på att den var nyflidd så var nog 1280euro bra pris. Såg en tidigare som gick för 260euro dock var den utan el och inte nyflidd.
 
S

StoxResearch

asker:
Fan. Nu vart man ju sugen på nån sån motor! Du håller på med nåt QUAD bygge va? En sån skulle du ha för att få lite mos i grejerna :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
asker:
Fan. Nu vart man ju sugen på nån sån motor! Du håller på med nåt QUAD bygge va? En sån skulle du ha för att få lite mos i grejerna :)
Skulle vara brutalt att ha den i någon quad, men jag är orolig över vibrationerna, den verkar inte ha någon balansaxel heller vad jag kan se. Verkar som vibrationerna bir värre i en quad än på en tvåhjuling. Har en CR500af också och mer viberationer än så vill man inte ha :)
 
S

StoxResearch

asker:
Ähhhhhhhhhh! Du är ju som en kyckling ;) Nä, allvarligt. De kanske borde använda balansaxel på allt över 250ccm/300ccm iaf. Alla 4T motorer har ju det tex, fast det är ju å andra sidan inte så konstigt. När det bara smäller en gång i timmen vibrerar det ;)

Du som gillar att bygga kan ju kanske testa fixa en extern balansaxel eller nåt. Trial and error borde duga gott för att få till det tror jag.