Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Att bytta kolvringar på en 2T är inte värrer an att bytta motorolja på en 4T.
Jo det är helt rätt att det är lätt men just på en mindre båtmotor är det en hel del demontering innan man kan göra det lätta och sedan lika mycket montering:)
 

Oskar1

Medlem
18 jan 2010
26
0
1
Jag hoppas att elskotrar ska komma snart inte för att det är miljövänligt men elmotorer har grymt med NM villket betyder grymt bra acceleration
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Hej,

en hybrid-skoter låta kanske inte fel. Att montera en generator på en liten avstämt 2T som laddar hela tiden ett batteri. Jo, så är man i alla fall i trenden.

Hubbe
 
Last edited:

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
och batterier väger ju just ingenting.
Hej RotaX447,

batterierna blivar snart mindra, tyvärr är detta framtiden. Jag älskar högvarvige 2-taktare, men framtiden ta ingen hänsyn till mig. Men jag kan se framtiden för en liten 2-taktare med 3000varv/minut kopplat till en generator och ett batteri. Jag vet också att batterier i dag inte bara väger för mycket, de kosta också för mycket och är allt annat än miljövänlig.

Hubbe
 
Last edited:

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Jag hoppas att elskotrar ska komma snart inte för att det är miljövänligt men elmotorer har grymt med NM villket betyder grymt bra acceleration
Men kraftkurvan kommer vara som en vågrät linje tyvärr.
"Hästsparkskänslan" kommer att försvinna ganska kraftigt eftersom en elmotor saknar kraft-pik. Om man jämför med 2T..
 

_mik_

Medlem
17 jan 2010
6
0
1
Men kraftkurvan kommer vara som en vågrät linje tyvärr.
"Hästsparkskänslan" kommer att försvinna ganska kraftigt eftersom en elmotor saknar kraft-pik. Om man jämför med 2T..
Momentkurvan är relativt flack men det är bara till elmotorns fördel då
dess moment redan vid start ligger på nära 100% av dess kapacitet. Det
du kallar hästsparken är med andra ord tvärt om mycket starkare än
2T'ns...fast ett batteridrivet monster med räckvidd på 5km är nog ändå
bara kul en stund.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
varför jag kallade det hästspark var för att en 2T har en såpass stor pik i sitt register i jämförelse med en elmotor:)
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
En elmotor har samma kraftpeak bara att den kommer direkt från 0 i registret vilket betyder att du får en hästspark så fort du trycker in gasen....

Elmotorer är överlägsna alla förbränningsmotorer i verkningsgrad och effekturtag. Problemet är ju att få med sig energin till dom. Men en vacker dag kanske det räcker med en solcell på huven för att få ut 75kW ur motorn.:)
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
En elmotor har samma kraftpeak bara att den kommer direkt från 0 i registret vilket betyder att du får en hästspark så fort du trycker in gasen....

Elmotorer är överlägsna alla förbränningsmotorer i verkningsgrad och effekturtag. Problemet är ju att få med sig energin till dom. Men en vacker dag kanske det räcker med en solcell på huven för att få ut 75kW ur motorn.:)
Hej Predator,

Du har drygt 50% förlust när man omvandler den fossile energien till elen. Efter min mening kan man inte på denna basis genomföra verkningsgraden mellan el- och förbränningsmotorn.

Hubbe
 

_mik_

Medlem
17 jan 2010
6
0
1
varför jag kallade det hästspark var för att en 2T har en såpass stor pik i sitt register i jämförelse med en elmotor
Det är fel i sak, den förbränningsmotor som har lika kort stigtid på
momentkurvan som en elmotor är ännu ej uppfunnen.


Hej Predator,

Du har drygt 50% förlust när man omvandler den fossile energien till elen. Efter min mening kan man inte på denna basis genomföra verkningsgraden mellan el- och förbränningsmotorn.

Hubbe
Ditt resonemang haltar ganska mycket på att du förutsätter att elmotorn i princip skall drivas av en en annan (förbrännings)motor med låg verkningsgrad och tror inte för ett ögonblick på ditt framtidsscenario med en liten tvåtaktare som driver generator/batteri på grund av förlustfaktorn i konvertering av fossilbränsle till el. Måste man ändå släpa på en en tvåtaktare så kan den lika gärna kopplas till drivlinan på ett konventionellt sätt utan nämnda förlust.

Vad gäller jämförelse av verkningsgrad på förbränningsmotor och elmotor så torde detta redan vara utrett alltför många gånger till elmotorns fördel.

I snöskotersammanhang så lär vi nog aldrig få se en praktisk tillämpning av eldrift på grund av effektbehovet. Bara som enkel och ungefärlig jämförelse kan man säga att det bränsle som förflyttar en bil som väger 1500kg 10km räcker för att transportera en skoter som väger blygsamma 250kg ca 5km.

Nä, jag tror och hoppas som trådskaparen förutspår att utvecklingen av tvåtaktaren kan ta några rejäla kliv framåt särskilt vad gäller verkningsgrad och livslängd. Den är ju trots allt i sin enkelhet ganska fantastisk.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Jag tror att jag uttryckte mig dum, jag själv tror också som du och trådskaparen förutspår att utvecklingen av tvåtaktaren kan ta några rejäla kliv framåt särskilt vad gäller verkningsgrad och livslängd.
Det jag ville har sagt när man prata om verkningsgraden mellan el- och förbränningsmotorn är, att man skulle go ut ifrån samma basis (dvs. olja) där komma man till ungefär samma verkningsgrad. Jag tror man kaller det energetisk verkningsgrad. Det jag vet om strömframställning är, att minst 50% av oljans energi bliva i elverket plus 6% försvinna på varje 10 mil i strömledningen. Om man bor 20 mil ifrån elverket och ladda batteriet, jo så kan jag inte se hur man kommer på el-motorn verkningsgradsfördel. Men jag tror likaväl att hybriden också kommer till snöskotern, inte på grund av en energetisk fördel, men för att hybrid bliva modern
.
 

_mik_

Medlem
17 jan 2010
6
0
1
Det jag ville har sagt när man prata om verkningsgraden mellan el- och förbränningsmotorn är, att man skulle go ut ifrån samma basis (dvs. olja) där komma man till ungefär samma verkningsgrad..
Nej, det blir en fundamentalt felaktig jämförelse. Kraftkällans verkningsgrad vid konvertering från fossilt bränsle till el är irrelevant i jämförelsen mellan motorernas verkningsgrad.

...hybrid bliva modern
Jag ställer mig mycket skeptisk till hybridteknologi på grund av att snöskotern sällan ställs inför några situationer där effektbehovet är så litet att en förbränningsmotor/generator av acceptabel storlek kan leverera kraft till både framdrivning och laddning. Behovet av framkomlighet är nog inte så trendkänsligt.
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Jag tror siffran på 6% förlust per 10 mil elledning är fel och aldeles för hög med jag vet inte säkert. Att transportera el är hur som hälst det absolut effektivaste sättet att flytta energi. Med dom beräkningarna på förluster som du presenterar hur många % tappar du i energi i bensinen från borrhållet till förbränningsrummet?

Och som sagt så ligger inte problematiken med en elmotor i om verkningsgraden är bättre eller inte för den är mycket bättre. Problemet ligger i hur man ska få med sig energin som driver den. Bästa energisystemen är idag förnyelsebar energi från exempelvis vattenkraft som går direkt till elmotorn eller steget under via någon typ av batteri.

Sen som tråden avser så är det ju grymt bra att 2T motorn är på frammars för den går att göra betydligt effektivare än 4T motorn. Och det finns väll redan idag en massa 2T motorer som har betydligt bättre verkningsgrad än bästa 4T.
Sen kanske det kan komma ny teknik som gör att wankel, stirling eller diesel ytterliggare går ifrån 4T ottomotorn.
 
S

StoxResearch

Huh? Det har hänt lite här sen jag kikade in sist :p Kul att ni är inne på el- och hybridteknik.

2011 blir ett alldeles strålande år för 2T motorn i snöskotrar! Är det 2012 tvåtaktsmotorn påstods vara nära på utdöd? I så fall får de allt skynda sig att skrota ett gäng nya fina motorer och chassin som släppts de sista 2 åren :p Istället för att stöna och dö så är nu 2T trupperna omgrupperade och slutoffensiven har inletts. Davids kamp mot Goliat går alldeles strålande!
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Har fått höra att det 2012 kommer komma utsläppskrav på skotrar. Det kommer dock inte drabba de som redan finns på marknaden, alltså redan sålda maskiner. Utan det kommer gälla nyproducerat. Hur står sig 2-takt mot 4-takt när det gäller utsläpp? Har lite dålig koll..
 
S

StoxResearch

ajsman:
De motorer som finns i 2011 års flottor är med största sannolikhet de som kommer att finnas 2012. Evenuellt att man finslipar på befintliga motorer eller att ytterligare någon/några motor/motorer tillkommer (tex 600DI från Polaris och/eller Arctic). Utbudet av vissa skitigare motorer kan också minska (tex fläktkylda och/eller Arctics 1000). I det stora hela är det dock klart. 2T motorn stod pall och det med bravur! Den gick inte att hetsa/knocka bort. Huvudskälet är såklart att 2T motorn fungerar alldeles strålande i snöskotrar och att den därför efterfrågas och köps.

ÄNTLIGEN börjar vi närma oss 2012 så att hetsjakten mot renare motorer tar slut. Kostnadsexplosionen bromsas förhoppningsvis. Nu är det chassin som gäller! Vissa tillverkare har redan varit över tröskeln något/några år och har kunnat satsa på chassin.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Idag läste jag:

"Die Evinrude E-TEC Technologie bestand alle Tests und wurde von der “ European Notified Body Lux Control“ zertifiziert, unter den Abgaswerten der von der EU für 4-Takt Motoren gültigen Werten zu liegen."

Jag trodde inte att det var sant, Evinrude E-TEC klarade testen „ European Notified Body Lux Control“ och dessutom hade dom bättre avgasvärden an 4T-motorer.

D.v.s. att 2T är tillbaka på Bodensee.

Jag var lite skeptisk till en början med Stox 2T framtidsutsikter, men Idag är hans förutsägelser blevat till verklighet.

Hoppas pa flera goda 2T-nyhetar.

Hubbe
 
S

StoxResearch

Hubbe:
Jag tycker det är skitkul att du skriver här trots att du är tysk :) Fortsätt med det. Och jo, det verkar stämma det du säger; En av motorteknologierna går allt mer på knäna, den andra står upp rak i ryggen.

Här är ett test av Evinrude E-Tec 25HP för dem som är intresserade, http://rides.webshots.com/album/575786874HHbrwx

Jag säger som jag alltid har sagt: WHY four-stroke?