Tvåtaktsmotorn är framtiden!

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
AHHHHHHHHH! ÄNTLIGEN! Arctic Cat tar hem sina snöskotermotorer från Japan och börjar tillverka dem själv :D Kan det gå mer åt rätt håll än vad det gör för tillfället? Jag tror inte det.

http://cs.amsnow.com/snocs/themes/blogs/sno/post.aspx?WeblogApp=news&y=2010&m=06&d=10&PostName=cat-moves-engine-manufacturing-to-us&utm_source=SilverpopMailing&utm_medium=email&utm_campaign=SNO_News_100615_final&utm_content=
Motorerna är ju det enda som håller på Arctic Cat.
Amerikanskkvalite vet vi ju alla vad det betyder, kan de överträffa Suzuki i tillförlighet
så är jag den första att buga och bocka. Polaris är nog kanske inte ute och cyklar,gör Mexico lika bra motorer som
Fuiji så är hälften vunnet. Jänkarna kan inte bygga 2T basta.
 
S

StoxResearch

HEDBERG/mora:
HUR kan ni ens (mellan raderna) antyda att jag tror att det kommer att leda till att Arctic satsar än hårdare på 2T? :p

Skämt åsido så är det nog inte svårt att lista ut vilken teknik Suzuki har försökt trycka ner i halsen på Arctic i åratal. Kan det måhända vara så att Arctic tröttnat på Suzukis (misstänker jag) ovilja att utveckla moderna 2T motorer? Det är ett hinder som snart är ur vägen.

Jag sammanfattar vad som hänt på snöskotermarknaden bara på sistone:
1. Yamaha (4T fanbäraren #1) tappar som en sten
2. Polaris börjar få ordentlig ordning på sin 2T flotta
3. Arctic släpper otroliga 2T effektmonster som std
4. Rotax E-Tec teknologi har tagits emot med stående ovationer
5. Polaris hävdar offentligt att 4T försäljningen har peakat
6. Arctic Cat tar hem produktionen av snöskotermotorer från Japan
7. ...

4T revolution?
 
Last edited:

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Jo jag håller med dig.
Mitt inlägg var menat till jänkarnas avsaknad till kvalitet.
Det enda dom kan vara stolta med (och med rätthet) är Briggs & stratton.
Du får gärna överbevisa mig, jag är ödmjuk.
Arctic kommer med Di 2012 påstår en av de mest inflytande personerna i svensk skotertabloid.
Vem vet? Vi får se.
 
S

StoxResearch

mora:
Asch. Idag är det faktiskt fler än Japanerna som kan bygga motorer så jag tvingas hålla hoppet uppe. Men jag håller med dig. Det är inte ofta de övertygat mig med kvalitet på motorer iaf, men nu är det väl förhoppningsvis dags!

EDIT: Evinrude verkar faktiskt inte pinka så illa kvalitetsmässigt.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Lätt att glömma att Österrike är riktigt stora med elko. Tillverkar de flesta cylindrar och kolvar åt polaris och brp, gör säkert mer också, vet dock inte hur det är med vev och motorblock?
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Och nu flyttar Polaris motortillvekningen till Mexico.
Det känns lika hårt (för de nordbor i de 50 sista staterna) som när Volvo flyttade tillverkningen till Holland.

http://www.hardcoresledder.com/forums/index.php?showtopic=487479.

Jag är 2taktsälskare så alla andra argument är som en gås+vatten.
Naiv blir jag inte utan kan acceptera mina fel när konkreta bevis finns.
Jag utmanar den som säger att 2T är död.
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Bombardier äger Rotax och det säger väl allt (Canada+Österike).
Polaris får sekunda (andra sorteringen).Jag hör inga klagomål på japanska motorer.
 
S

StoxResearch

Verkligen strålande det här. Snöskoterförsäljningen globalt är snart nere på all-time-low. Det är dels den dåliga ekonomin och dels den brutala kostnads-/prisexplosionen för snöskotrar som ligger bakom. Miljöfanatikerna som vill tortera en liten obetydlig marknad som snöskoterbranchen ska ha ett stort ehh "tack"! Here is what happens when you fuck with capitalism!

http://www.amsnow.com/en/News/Editors Column/2010/06/Snowmobile Sales Drop.aspx?utm_source=SilverpopMailing&utm_medium=email&utm_campaign=SNO_NEWS_100713_final&utm_content=

Snart är vi nog av med en snöskotertillverkare. Jag har min åsikt klar om vilken det blir isf. Wanna bet?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Ser det som helt kanon att gamla bränsleslukande, illaluktande 2-taktare fasas ut från marknaden och beträffande prishöjningningar på mera miljövänliga motorer/maskiner så glöm inte vad du "tjänar" in på bränslekostnader med en modern motor, ca 10000kr/år om du kör måttliga ca 300mil/år
Krav = utveckling
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ser det som helt kanon att gamla bränsleslukande, illaluktande 2-taktare fasas ut från marknaden och beträffande prishöjningningar på mera miljövänliga motorer/maskiner så glöm inte vad du "tjänar" in på bränslekostnader med en modern motor, ca 10000kr/år om du kör måttliga ca 300mil/år
Krav = utveckling
Och vad har du då jämfört för maskiner?? Blev bara nyfiken...Kan lova att jag INTE skulle få halverad bränsleförbrukning. Men det gör mig inget, för jag har KUL!!! :)
 
S

StoxResearch

runte:
Ahhhh. Here we go again. Mentaliteten som innebär att man tycker det är ok att tvinga på andra sina egna åsikter, ofta mha regler och lagar. Man avvecklar det fria valet och tvingar på andra nåt de troligen inte skulle köpt bara friheten varit i centrum. Utbudet av nya produkter minskar också, ibland försvinner tom tillverkare. Som grädde på moset förvägrar man en massa folk att köpa nya maskiner pga de höga kostnaderna. Man stjäl helt enkelt en bit av deras liv. Elakt? Det kan ni skriva upp! Som om inte det vore nog så straffar man ibland tom folk om de inte lyder och gör exakt det som är "bäst för dem själva" oavsett om de begriper det eller ej. Ahhh, pisk- och tvångsamhällen är underbara, visst?

Vad gäller snöskoterbranchen blir det hela bara än mer humoristiskt. Branchen är så liten så hur man än vrider och vänder på det så ger det inte miljömässiga effekter oavsett vilka motorer som sitter i maskinerna. Humor humor.

Aja, nog med OT nu :) Nästa gång blir det om motorer igen.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Och vad har du då jämfört för maskiner?? Blev bara nyfiken...Kan lova att jag INTE skulle få halverad bränsleförbrukning. Men det gör mig inget, för jag har KUL!!! :)
Håller med dig till fullo där. När de gäller skoter så kör då jag inte skoter för att det är billigt, då ska man inte ens titta på en skoter. Skoter är en "hobby" och en hobby ska man inte ha för att spara, den ska kosta och man ska ha KUL !

Hoppas verkligen att 2T inte försvinner för det är bra motorer att ha i tex skotrar för dels så gör de servicen för vanliga människor mycket lättare och delarna är mycket billigare. Sen då dom är lättare än 4T och har bättre effekt uttag, då dom kommer ut från produktions bandet !
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag har många gånger fått otaligt med "anledningar" till att 4Takt skulle vara bättre på alla sätt och vis. Men änsålänge har jag inte sett EN enda sak, som 4t är bättre än 2t på. OAVSETT VAD.

Dom är inte
* Lättare
*Smidigare
*Starkare
* Bränslesnålare
*Tystare

än en modern 2t. Så varför ska man tro att 2t är påväg bort? Hemska tanke
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag förstår fortfarande inte varför det måste vara antingen eller. Jag kör en 4taktare idag och kan absolut tänka mig en 2 taktare igen. Jag jämför maskin mot maskin och användningsområde istället för vilken takt. Folk får köra i vilken takt dom vill. Bra vrid på låga när man drar en kälke är en fördel med 4 takt och soppaförbrukningen på verkas lite med kälke på. Kanon nöjd med min fula Multi P.
 

Vire

Medlem
29 jul 2010
8
0
1
Hej!
Är ny på forumet och blev så glad när jag såg denna jättediskussion kring tvåtaktsteknik.
Mitt problem är: jag skulle vilja läsa om hur tvåtaktsmotorn utvecklades, om DKW och senare IFA och MZ samt om jobbet med Nymanbolagens utombordare och om Hans Müller, om K.G. Knutsson, om företaget Karl Schmidt i Hamburg etc etc.
Alla tips om böcker, webbsajter osv mottages med jäkla stor tacksamhet.
 

Vire

Medlem
29 jul 2010
8
0
1
Tack Hubbe,
det är just det som är problem: min tyska är ingen vidare. Fast teknisk tyska klarar man kanske hjälpligt av.
Jag tar gärna emot tipsen och vi får se vad jag får ut av dom. Jag har förresten en kompis som bott i Tyskland och kan det tungomålet.
Walter Kaaden är väl också ett bra namn. Han jobbade med MZ - RR maskiner med idéer som japaner snodde.
 

Vire

Medlem
29 jul 2010
8
0
1
Jag fortsätter lite grand: fast egentligen är jag mest intresserad av utvecklingen mellan ca 1920-1950.
Mvh
Vire