Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

Skotte:
Kul att du är tillbaks, om inte annat för ett gästinlägg, :D

Det där har varit lite svårt för de flesta att begripa. Jag har hela tiden hävdat att ju hårdare utsläppsregler desto BÄTTRE för den moderna 2T motorn, inte tvärt om. 4T skiten har blivit för dyr och för högt utvecklad. Den har kört i väggen.

Är det förresten någon som noterat att Yamaha hittills ligger på 3e plats i nyförsäljningen av snöskotrar? Jag har följt det hela länge och de senaste åren har de (om jag minns rätt) legat först tidigt på säsongen (kanske tvåa någon enstaka gång) för att sedan tappa under resten av säsongen. De är trea redan nu. Bara lite info, :)

http://www.skoter.se/scripts/nyhetsarkiv.php?artikel_id=19558
 
S

StoxResearch

Hubbe:
Det där du länkar till är tyvärr urgammalt (-99) och blev aldrig något. Men visst är det vackert att det idag rör sig i allt snabbare (2-)takt *sniff*. Jag håller med dig, exklusiva (dyra) bilar med banbrytande teknik som tex 2T hade varit SAABs bästa chans! Som det ser ut idag så är de döda. Att försöka tillverka Svenssonbilar i små serier och dessutom i Sverige (landet-som-är-dyrt-men-ändå-inte-rikt) är döden. Jag hoppades på Königsegg, men det blev ju som bekant inget, :(

Spana in det här ALLA pojkar och ALLA flickor! Att försöka hålla tillbaka teknik som i grund och botten är överlägsen någon längre stund är omöjligt. Tänk att få dra runt nyckeln i bilen och höra en BRA motor smattra igång. Alla Big-Bore kit sen *sniff*. Snart dominerar 2T världens maskinpark, :)

http://twostrokemotocross.com/2009/12/a-two-stroke-revival-without-the-blue-haze/
 
Last edited:

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
2 takt är det enda rätta !

Ljudet, lukten, blåröken, kraften.. en härlig kombination !
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Viktigare globalt: Evinrude 15hp E-Tec släppt! (Tack Lynxfun!)
Yw, tyvärr gick den inte att beställa här ännu, släpps i NA maj/juni så den kanske inte ens kommer till mig i år:bawling:, blir nog att byta kolvringar på trotjänaren så han orkar suga i sig 40 l alkylat en sommar till.
Men men, vi får se, ÅF skulle göra det han kan.
Bara de nu slänger in en 600 etec nästa år i Commandern blir det här bra