Tvåtaktsmotorn är framtiden!

E

eMe181

Då jag inte tror ett skit på att framtiden kommer att bestå av tvåtaktsmotorn.. Om den skulle det så skulle dom ju inte sluta tillverka 2 takt... 4 takt kommer vinna... dom släpper ut mycket mindre tar mindre soppa. så cya om ni sitter på en 2 taktare ;D :aetsch:
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
I cross är den enda anledningen till att 4taktarrna "tog över" marknaden att 2taktaren inte klarade av miljökraven som ställs....men nu när man kan göra en 2 taktare som klarar miljökraven är det annat, 2taktare väger mindre och ger mer effekt, alltså stor fördel framförallt i tävlingssammanhang. Ganska säker på att 2taktaren kommer dominera cross inom snar framtid, i skotervärden dominerar ju 2taktaren ganska rejält och det ser inte ut som det skulle ändras. Men 4taktare har ju sina fördelar med, dock vet jag inte vilka:beer:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Vi säger såhär.. jag kan inte namnen på dessa race.. men de är nån blandning då man får ha både 2T och 4T (nu pratar jag om crossar).

Då tillåter man max 500cc 2t cross men 1000 cc 4t?

Varför?

4T är helt enkelt för slött för att jämföras med 2T
 
B

Biosteel

2t är ju kul om man gillar att skruva mer än man gillar att köra...Vi som gillar att köra mer än att skruva föredrar 4t:D
Bra skrivit bonde:beer:
spelar ingen roll vad ni föredrar. det här är en diskussion om vilken motortyp som är framtiden som bör behandlas med seriösa inlägg med fakta. (nu tänker säkert många. OCH DET SKA HAN SÄGA.) men saken är så att jag blivit mer seriös precis som ni borde bli så tillför stoxx tes nånting eller gå till eran sandlåda :mad::eviltongue:
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Då jag inte tror ett skit på att framtiden kommer att bestå av tvåtaktsmotorn.. Om den skulle det så skulle dom ju inte sluta tillverka 2 takt... 4 takt kommer vinna... dom släpper ut mycket mindre tar mindre soppa. så cya om ni sitter på en 2 taktare ;D :aetsch:
var de inte i fjol som e-techen sopa banan mot 4 taktarna på soppaförbrukningen?

sedan vad de gäller utsläpp ska jag låta vara osagt men sett till effekten som man får ut oxå av en 2t jämfört mot 4t gör ju oxå en fördel till 2t

denna diskussion kommer endast bli längre å längre ja kan tycka att de kan vara bra om båda finns den största fördelen med 4t som jag ser de är hållbarheten och de är nog de enda annars tycker ja at 2t är ljusår framför:rock:
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
var de inte i fjol som e-techen sopa banan mot 4 taktarna på soppaförbrukningen?

sedan vad de gäller utsläpp ska jag låta vara osagt men sett till effekten som man får ut oxå av en 2t jämfört mot 4t gör ju oxå en fördel till 2t

denna diskussion kommer endast bli längre å längre ja kan tycka att de kan vara bra om båda finns den största fördelen med 4t som jag ser de är hållbarheten och de är nog de enda annars tycker ja at 2t är ljusår framför:rock:
Det är ju den enda anledningen till att jag valt 4t..Samt att man har möjlighet att öka effekten till det dubbla och ändå ha rätt bra hållbarhet...
 
S

StoxResearch

bonde:
Jag förstår inte varför du tror så. En överladdad 2T motor belastas inte hårdare än en överladdad 4T motor. Det finns folk som kört i åratal med sina 2T Turbo utan större problem. Så länge man ger dem tillräckligt med bränsle är hållbarheten inget reellt problem. Hela den här myten verkar komma från faktumet att en hårt trimmad SUGMOTOR håller sämre än en måttligt ÖVERLADDAD motor. Äpplen och päron.

Det är så ***** nice numera. För några år sen fick man nästan bara prata om teori och saker som stod i böcker. Nu är det andra bullar. Överlägsenheten börjar visa sig tydligt i praktiken också, :) Snöskotrar, Motocross, Utombordare, mm. Det är först när det syns i praktiken som "vanligt" folk förstår. De tillverkare och eftermarknadsfirmor som inte hoppar på 2T tåget i rekreationssektorn tycker jag ärligt synd om.
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
bonde:
Jag förstår inte varför du tror så. En överladdad 2T motor belastas inte hårdare än en överladdad 4T motor. Det finns folk som kört i åratal med sina 2T Turbo utan större problem. Så länge man ger dem tillräckligt med bränsle är hållbarheten inget reellt problem. Hela den här myten verkar komma från faktumet att en hårt trimmad SUGMOTOR håller sämre än en måttligt ÖVERLADDAD motor. Äpplen och päron.

Det är så ***** nice numera. För några år sen fick man nästan bara prata om teori och saker som stod i böcker. Nu är det andra bullar. Överlägsenheten börjar visa sig tydligt i praktiken också, :) Snöskotrar, Motocross, Utombordare, mm. Det är först när det syns i praktiken som "vanligt" folk förstår. De tillverkare och eftermarknadsfirmor som inte hoppar på 2T tåget i rekreationssektorn tycker jag ärligt synd om.
Hur kommer det sig då att så få kör 2t turbo jämfört med 4t turbo om de funkar så bra? Kört utan större problem kan ju betyda mycket....
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Turbomountain här på forumet körde 2-3säsonger på samma kolvar i sin M8 Turbo så nog håller dom bra.
Mycket sitter i att folk inte VÅGAR testa nått nytt. Men 2T turbo kommer allt mer. Speciellt på Arctic cats och Polarisar.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Turbomountain här på forumet körde 2-3säsonger på samma kolvar i sin M8 Turbo så nog håller dom bra.
Mycket sitter i att folk inte VÅGAR testa nått nytt. Men 2T turbo kommer allt mer. Speciellt på Arctic cats och Polarisar.

tycker inte att 2-3 sessonger utan att behöva öppna motorn på en turbomotor är så mycket att skryta med.

har aldrig hört om någon som öppnat nån rx turbo motor....


sen att man inte vågar prova något annat är väll fel,,
en stor hake är väll att det inte finns något stort svenskt företag som sysslar med två takt turbo i samma utsträckning om på fyrtaktare.

ungefär som att det är väldigt sällsynt med kompressormatning här..är det mer än en handfull kompressorskotrar i sverige?
 
S

StoxResearch

2T Turbo har helt enkelt inte kommit över tröskeln i tex Sverige än. Det är lite av ett Moment 22. Men det är på G och det kommer allt mer även här. I Nordamerika används 2T Turbo redan i mängder.

För övrigt så är Mountain Mod Mania 7 fullsmäckad med 2T Turbo om någon är intresserad av att kika på sådana.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
tycker inte att 2-3 sessonger utan att behöva öppna motorn på en turbomotor är så mycket att skryta med.

har aldrig hört om någon som öppnat nån rx turbo motor....


sen att man inte vågar prova något annat är väll fel,,
en stor hake är väll att det inte finns något stort svenskt företag som sysslar med två takt turbo i samma utsträckning om på fyrtaktare.

ungefär som att det är väldigt sällsynt med kompressormatning här..är det mer än en handfull kompressorskotrar i sverige?
Hade inte du en fyrtaktare nyss?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hade inte du en fyrtaktare nyss?
Den sålde han och köpte en XP 800.

Att 2-3 säsonger på en 2T turbo utan att öppna motorn tycker jag säger mycket. Det håller längre än vad MÅNGA tror. Många säger att en trimmad 2T bara är skit för de rasar men ställer man in de bra så håller de..
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Allt har väl att göra med vad man själv tycker är tillförlitligt..Själv har jag kört sporthoj en massa år och i dessa behöver man inte oroa sig för ras..
Hur många högprestanda 2t känner man inte till som rasat helt original?...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Den sålde han och köpte en XP 800.

Att 2-3 säsonger på en 2T turbo utan att öppna motorn tycker jag säger mycket. Det håller längre än vad MÅNGA tror. Många säger att en trimmad 2T bara är skit för de rasar men ställer man in de bra så håller de..
JAG tycker också att en m8t med 220 hästar(tror jag det var?)
som kör på samma kolvar är bra.
MEN inte om man jämför mot standard eller mot en fyrtaktsturbo.

jag kommer nog själv äga en 2t turbo nån dag.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Finns ju ett turbokit på blocket till m8. 50bananer. Hade vart sjukt fränt att testa, men det skulle ju bara ge 180-200 med vanlig bensin, så är väll inte så högt laddtryck men då lär det ju hålla. Skotern får ju som ändå den "lilla" kicken ;)