Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Helt riktigt. 2T är i grund och botten en mycket bätre och billigare teknologi, :) Det är det som är poängen. Snöskotermotorer är idag precis som du säger på en väldigt primitiv nivå vad gäller utsläpp, därför är det svårt att tro att utvecklingskostnaderna är det som är den dyraste faktorn i produktionen. Detta trots att utvecklingskostnaderna garanterat skjutit i höjden mycket, vilket tyvärr syns på prislappen ordentligt. Därför är det dags att sätta stopp för skärpningar på rekreationsfordon. Det ger knappt någon effekt förutom att prislapparna exploderar. Vi kan inte bara pissa, skita och jobba, man måste ha nåt meningsfullt att leva för också.

TÄNK ifall du också skulle förstå att framtidens utsläppskrav inte kommer att vara inriktad på traditionellt vis (HC, CO och NOx) utan mot CO2. Knäpp bara på TVn så ser du någon prata CO2 inom fem minuter, :p Går knappt att titta på TV numera för man är så less. Och om utsläppskraven på CO2 skärps, då är 2T garanterat med i matchen just eftersom låg bränsleförbrukning är dess styrka. Och vet du vad det kuliga är? Teknologin FINNS redan och behöver inte forskas fram från grunden. Ojdå, det var visst precis vad BRP gjorde när de tog teknik direkt från Evinrude och stoppade i Rotax. Det behövdes lite vidareutveckling, men det drar även Evinrude nytta av. 2T utvecklingen har kommit för långt för att den ska kunna stoppas. Och det viktigaste av allt i hela ekvationen är; Folk vill inte ha den svintunga och tråkiga 4T skiten, :)

Se där. Du struntar igen helt i att en 4T Turbo är fantastiskt dyr att bygga jämfört med en sugmotor. I sann 4T anda är de motorerna också feta.

Vad gäller att bara ploppa i motorer från MC sidan i snöskotrar och gasa, så var det nästan det Yamaha gjorde med sina första två motorer; RX och RS. Jag kan lova att utvecklingen av dessa motorer inte kostade Yamaha mycket, krävdes nog mest bara nya block, resten av designen hade man redan. Det var liksom det som var Yamahas strategi gissar jag; Ta "befintliga" motorer, lägga ner enormt krut på chassin och marknadsföring och gå på knock. Att media inte precis talat dåligt om dem hjälper ju också en smula, :) Bra ide, men det gick inte. Med Nytro motorn är det annat. Yamaha TVINGADES att faktiskt lägga ner en massa pengar för att utveckla en bättre motor. Och det är det som kommer att knäcka dem. Det blir för dyrt för dem i längden. Att bara använda befintlig MC teknik räcker inte. Motorer av typen R6 och R1 är för dyra att producera, så de kommer "aldrig" att komma. Jag har verkligen inget emot dem utan vore bara glad för andra ifall de släpptes, men jag kallar mig själv "realist".
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Att dra påståendet:

"4T motorer är för dyra för kund, 2T är så mycket billigare"

Funkade nog bra för 5-10 år sedan. Nu har vi DI o allt vad det heter, snart lika (om inte mer) komplicerade än dagens 4T motorer.

Jag skiter personligen vilka takter som sitter i min skoter så längre den går som jag vill. Och har något o skruva med.
Fast dåliga argument avskyr jag! :D
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
4T motorerna har precis lika avancerad elektronik som 2T motorerna. Det som skiljer vid 2T DI är injektorerna som är lite dyrare, samt att det ibland (beroende på teknik) behövs en pump som ger ett högre bränsletryck än vid vanlig EFI. Om du tror att dessa små skillnader tillintetgör allt annat så är det ok för mig, :) En 2T motor har löjligt lite delar och toleransytor tex. Det är sånt som kostar.

PS. Dags att fara och lyfta skrot. It's time to start gaining some muscles, :)
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
ni disskuterar mycket utvecklings/tillverkningskostnad utan att någon ens kan ge en liten siffra som jämförelse, rena spekulationer alltså.
och att säga att en 2t är både bättre och renare än en 4t!
konstigt med dagens miljömål att det inte sitter en endaste 2t i en bil eftersom att dom är så rena och driftsäkra.
vilken dröm att äga en bil som man kan köra 1000mil och nästan klara sig utan motorhaveri......om man har tur.

ang. bastuskrönan.
på måndag så ska jag höra med han som var med och körde dessa skotrar.
 
S

StoxResearch

bonde456:
Jag har sett siffror som estimerar att en 2T DI som är jämförbar med en 4T effektmässigt har ca 70% av fyrtaktarens produktionskostnad. Och då har vi inte diskuterat viktskillnaden ens,

"(3) Simplicity - a low parts count (two-stroke cost-per-horsepower was estimated in 1991 as 70% of what an equivalent four-stroke would cost)."

http://www.snowtechmagazine.com/articles/2002/parrallell.php

Jag har sett liknande siffror på flera ställen för övrigt!

Den tekniken som finns idag (DI) fanns inte när 2T fasades ur bilar för evigheter sedan. Det betyder inte att de inte klarar det, nu kör de mest på av gammal dum vana. Lotus har bland annat utvecklat en 2T motor IDAG som klarar miljökrav, och kan köras EFFEKTIVT på ofantligt många bränslen tack vare variabel kompression,

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080813-lotus-omnivore/index.xml
http://www.youtube.com/watch?v=fIG9pWldO8U

Räcker det med två länkar? :)

Nu verkar det som att du bara hoppar in här mitt i allt. Det står massor med vettigt tidigare i tråden när jag faktiskt orkade engagera mig, :) Sätt igång och läs från sida ett nu.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
japp! jag hoppar in mitt i allt det måste jag erkänna.
lotusen är en konceptbil och serietillverkas inte, liknande projekt går att hitta hos alla biltillverkare men från test till tillverkning så faller många projekt.
4takt vet jag att den är dyr att tillverka men jag har inte sett att några fakta lagts fram.
urklippet du visar om kostnad per hästkraft baseras på en 18år gammal undersökning och hör väl inte hemma i en disskution om ny teknik.
 
S

StoxResearch

bonde456:
Ja, men så bra. Sök du fram fakta då, jag har slutat med sånt, :p Det har jag gjort i åratal. Nu väntar jag ut tiden. Jo, och du har rätt, på 18 år har såklart gapet i tillverkningskostnad ökat ytterligare, bevisa annars motsatsen, hahaha. Det jag vet är att Evinrude (BRP) effektiviserat tillverkningen av sina injektorer de sista åren, troligen en väldigt dyr post vid DI.

dahlqvist_:
Tråkigt för Honda. Tråkigt för Yamaha. Dumma drag. 2T är på väg tillbaks i MX, bäst att de är med också. I Europa kommer 2T tillbaks from nästa år och i USA lyckades japanerna med nöd och näppe skjuta upp regeländringarna ett år till. Bäst för dem att de utnyttjar tiden till att utveckla nya konkurrenskraftiga 2T modeller.

Har du förresten funderat på varför 2T fasats bort i diverse motorsporter? Är det marknadskrafter eller är det en sammansvärjning av ett gäng onämnda? Fundera på den du, :)
 
S

StoxResearch

Nya OPTIMALA förbränningsrum utvecklade!

Här är mina nyutvecklade förbränningsrum. De är bättre än de förra jag misslyckades ta patent på, :) Denna gång blir det dock inget patent eftersom det är en procedur utan dess like. Så jag satsar på att publicera resultaten istället så att ingen kan patentera detta någonsin mer.

Dessa förbränningsrum minimerar ytan i förbränningsrummet om tändstiftets placering är fixt. Mindre yta=Mindre värmeförluster=Effektivare motor.

Här är två exempel på fullständiga förbränningsrum,

http://stoxresearch.se/pictures_own/stox_chambers/StoxOptimal150chamber.jpeg
http://stoxresearch.se/pictures_own/stox_chambers/StoxOptimal135chamber.jpeg

Mer info finns på Snowest, http://www.snowest.com/forum/showthread.php?p=1507353#post1507353

eller på Hardcoresledder, http://www.hardcoresledder.com/forums/index.php?showtopic=420341

2T färdigutvecklad? Skulle inte tro det va! Sakta men säkert mosar vi 4T, :)
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nya OPTIMALA förbränningsrum utvecklade!

Här är mina nyutvecklade förbränningsrum. De är bättre än de förra jag misslyckades ta patent på, :) Denna gång blir det dock inget patent eftersom det är en procedur utan dess like. Så jag satsar på att publicera resultaten istället så att ingen kan patentera detta någonsin mer.

Dessa förbränningsrum minimerar ytan i förbränningsrummet om tändstiftets placering är fixt. Mindre yta=Mindre värmeförluster=Effektivare motor.

Här är två exempel på fullständiga förbränningsrum,

http://stoxresearch.se/pictures_own/stox_chambers/StoxOptimal150chamber.jpeg
http://stoxresearch.se/pictures_own/stox_chambers/StoxOptimal135chamber.jpeg

Mer info finns på Snowest, http://www.snowest.com/forum/showthread.php?p=1507353#post1507353

eller på Hardcoresledder, http://www.hardcoresledder.com/forums/index.php?showtopic=420341

2T färdigutvecklad? Skulle inte tro det va! Sakta men säkert mosar vi 4T, :)

Har inte denna design använts i bla tävlingsbågar ett "bra tag"?
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Helt riktigt! Min nya design är ganska säkert FÖRST I VÄRLDEN, *skryter* :)

Nedan kan ni läsa om vad som troligen blir slutet för utvecklingen av high-performance 4T för gatbruk (som vi känner dem). EURO 4 och EURO 5 är på G! Jag vet dock inte ifall det ännu är beslutat, men det kommer garanterat i en eller annan form. Ifall high-perf 4T motorer slutar utvecklas, vad ska då användas till snöskotrar?

http://www.autobloggreen.com/tag/Euro5Regulations/
 
Last edited:
S

StoxResearch

HEDBERG:
Vi får väl se, vi får väl se, :) Evinrude går för övrigt som tåget! 2T utvecklingen lever i högsta grad.