Tvåtaktsmotorn är framtiden!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag vill minnas att bla Opel var inblandade i ett projekt för några år sedan, men dom lyckades aldrig få tekniken tillräckligt ren.
 
S

StoxResearch

berrob:
Inte sant. Det hela utspelade sig till största delen i mitten av 90-talet. Alla som försökte lyckades (så vitt jag vet) få dem tillräckligt rena då, men la ner av andra skäl; De visste inte om de skulle hålla tillräckligt bra, om det skulle gå att göra dem tillräckligt rena i framtiden, onödigt att använda 2T, mm mm. En massa spekulationer och svepskäl mao. Det som de flesta kom fram till då var iaf att 2T drog mindre bränsle, men det var inte så viktigt då. Om man orkar söka finns det en hel del att läsa om detta tex på internet.

Nu är tiderna annorlunda. Pga att beslutsfattarna vill sänka CO2 utsläppen så strävar man efter att sänka bränsleförbrukningen. Det är därför intresset för 2T motorer har ökat kraftigt de senaste åren.

Det är nog många som fortfarande har svårt att förlika sig med tanken att 2T kan dra mindre bränsle än 4T, men det är faktiskt sanningen. Bara att vänja sig, :)
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Som jag nämnt tidigare i tråden, man (Ford/Orbital om jag minns rätt) klarade inte att hålla emmisionerna så länge som OBD II stipulerar, dvs 8år eller 16 000 mil.

Undrar om det har ändrats?
//
 
S

StoxResearch

Skotte:
Du vet att jag vill ha en källa va? :p

Tidigare var jag själv jävligt noga med att ha källor till allt jag hävdade. Nu för tiden bryr jag mig föga, känns bara ansträngande. Numera ser man ju nästan dagligen hur det går framåt på 2T fronten och jag väntar bara ut tiden, :) Jag ids inte försöka övertyga folk lika hårt längre, allting driver sig självt numera. Sen Ski-Doo släppte XPn har jag känt mig helt trygg på snöskoterfronten tex.
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hmm man börjar bli gammal.. *S* men förbrukningen var lovande. Det vill jag minnas runt halvlitern eller strax under. Men om jag nu inte är helt senil så var det utsläpp och driftsäkerthet dom hade problem med.

Sedan är det tyvärr inte bara CO2 utsläppen man tittar på.
2takt är effektiv dels för att den bara har två cykler och dels för att den har mindre antal rörliga delar = mindre friktion. Vikten talar också för 2takt.

Det som talar emot är svårigheten att kontrollera förbränningen in en 2takt, något som är mycket enklare i en fyrtakt. Sedan har vi livslängden, där finns det endel att göra med 2takt.

Framförallt är det problem att få en 2takt till att gå rent och bra under hårdbelastning. Om vi tittar på skotersidan så är SDI motorerna snåla men än har jag inte varit med om att en SDI har gått snålare än min RX'1a, förmodligen skulle den göra det om vi puttrade fram i 30-40 på leden, dvs när belastningen är låg.

Nu skall man ju också komma ihåg att utveckligen på 4-takt sidan inte står still som en del verkar tro ;-) Downsize och Turbo + Kompressor på 4 takt har vi bara sett början på.

Men om någon hittar lösningen på kontroll av förbränningen, utsläpp och livslängd på 2takt så är jag inte sen att hoppa på tåget. Jag känner mig absolut inte fast i någon teknik, dock så anser jag att idag så är 4-takt bättre. Imorgon kan det mycket väl vara 2-takt.

Det skall bli spännande att se hur väl E-TEC motorerna fungerar och vad den riktiga förbrukningen hamnar på.
 
S

StoxResearch

berrob:
Jag håller med dig om det mesta faktiskt. Just det faktumet att 2T har en hel del teoretiska fördelar kan generera kanonmotorer ifall man lyckas lösa de problem som finns. Det gör att man i cykler alltid verkar komma tillbaks till 2T. Och jag tror att problemen går att lösa, frågan är bara när. Allt handlar om pengar och intresse.

För övrigt är det fullt möjligt att du och andra har bättre koll på motorprogrammen från mitten av 90-talet än vad jag har. Jag försöker att inte titta bakåt så mycket.

Du har fel. Jag har faktiskt hyfsad koll på 4T utvecklingen också, know your enemies, :p Dock vet jag också att 4T är så pass utvecklad idag så att det verkar som att varje litet steg framåt kostar allt större pengar. Tom gigantiska tillverkare som Toyota samarbetar numera med andra när nya motorer ska tas fram. 2T har ett klart bättre läge här och det är troligt att det är en av anledningarna till att intresset verkar öka.

Sen undrar jag exakt hur hårt du kör med din skoter, :) Just RX1an har visat sig kapabel få stryk i bränsleförbrukning av flertalet motortyper, sett över en vinter. Och det är inte jag som hävdar det, utan bla välrenommerade snöskotertidningar som SnowTech.
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag kan ju bara jämföra med mina vänner som kör 2takt, och under våra turer så har ingen kommit lägre än RX'1an. MEN jag vet att lugn körning kan få 2taktarna att gå riktigt snålt, dock så har jag aldrig varit med på en såndan tur. Svärfar till en kompis var och körde långstyrning med packpulka där en körde 05'ans RX'1a under samma förhållande. Samma sak där. Den gick alltid snålast. Men skillnaden är rätt blygsam inte så det handlar om 3-4 deciliter.. utan kanske 0,5 - 2 dl /milen.

Fast kör man med dem som har 600cc i sina maskiner blir det ju automatsikt att man glider med RX'1an och dom kanske får gasa lite extra.. för prestanda mässigt är det rätt stor skillnad.

Men så är det också låg belastning 2-takt vinner , hög belastning 4-takt vinner. Ser man över en vinter kanske en del kör större delen lungt och snällt. Dock inte jag :)

Personligen tror jag att framtidens motor är en kombination av 2-takt och 4-takt. Man forskar ju idag om motorer som kan gå från 2-takt till 4-takt och tvärtom. Om jag inte nu har helt fel så var bla Saab inblandade.

Och sen är det inte bara 4-takt motorerna som är dyra att utveckla idag. 2-takt går säkert att förbättra mycket med mindre pengar, frågan är bara om det räcker till. Om 2-takt skall vinna måste sifforna landa rätt. Dvs mindre utsläpp, mindre förbrukning och minst lika bra hållbarhet, gärna bättre.

Fast jag har ju kikat på din "hemsida" och ser att du är väl påläst :)
Bara framtiden kan visa vem som får rätt ...
 
S

StoxResearch

berrob:
Jag håller helt med om att körstil och tillfälle är mest avgörande för förbrukningen, inget snack.

Problemet med en sådan 2T/4T "kombimotor" är att jag inte tror att någon av motortyperna har chansen att göra sitt bästa. Jag ser tex inte hur någon annan 2T design ska kunna slå uniflow, dvs när bränslet kommer in i ena änden av cylindern och ut i andra änden. Men men, man får väl se. Huvudsaken är att det forskas, och att det forskas på 2T, :)

Man får väl se vad som händer framöver. Inom några månader kan vi nog iaf glädja oss åt allt mellan 1-3 nya 2T DI motorer i snöskotrar; Minst någon av Cat och Polaris, samt kanske även Rotax med en till. Faktiskt så utesluter jag inte heller Yamaha, men det är mer långsökt, iaf nästa år.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jo det kommer säkert komma, men hur kommer livslängden på dem att vara ? :) En 2 takt går ju som bäst ju närmare döden den är. På 4 takt kan man ju iaf kyla olja, oljesprut på kolvar osv.. Rotax har kommit lång med bränsleförbrukning och effekt nu väntar vi bara på att dom skall börja hålla. Dvs inge kolvbyte under 1500 mil.
 
S

StoxResearch

berrob:
Ja, det är där all elektronik kommer in, :) Knacksensorerna tex är det bästa som har hänt 2T motorerna. Jag har själv sett att det fungerar.

Varför ska kolvarna hålla 1500 mil? Det är +10 år för en normalförbrukare, :) Jag är nöjd med 1000 mil jag, om ens det. Snöskoter är i huvudsak ett nöjesfordon, och sådana har för de flesta inte samma krav på sig som ett bruksfordon.
 
S

StoxResearch

Skotte:
Fy faaaan! Tack så mycket! *Läser som en demon*

EDIT:
Hmm, jag är ledsen, men vad som står i den där källan kan närmast sammanfattas med följande: 2T drog betydligt mindre bränsle då, de betvivlade hållbarheten hos Orbitals lösning (spekulation), och i framtiden kommer 4T att vara mer effektiv (spekulation).

Hållbarheten är svårt att säga något om, eftersom det knappt finns några mindre Heavy Duty 2T motorer, men effektivitetsdelen motsägs av följande källor/faktum:

1. Heywoods book "The Two-Stroke Cycle Engine".

2. Bränsleförbrukning i snöskotrar, utombordare mm.

3. Stora fartygsdieslar där 2T är klart effektivare, ca 15% lägre bränsleförbrukning än 4T. Dessa är för övrigt designade för att hålla 300 varv runt jorden, så helt ohållbara kan de inte vara.

Faktum är att i Heywoods bok finns det exempel på 2T Bensin motorer som har BSFC värden jämförbara med 4T Dieslar, och det är helt otroligt faktiskt.

Min slutsats är fortfarande att bilindustrin la ner sina 2T satsningar då "bara för att". Som tur är finns det idag folk som tagit upp forskningen igen, :)
 
Last edited:

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Snöskoter nr 5/92:

V-max4: standard:138hk/8250varv
mod trim:166hk/9000varv
max trim:194hk/10000varv

Hur mycket trim mod/max är har jag ingen aning om,men förmodligen skulle väl delarna du räknat upp göra att den hamnar under maxtrim.

Quadpipes+portning hamnar nog runt 160hk.
 
S

StoxResearch

V-Max 4an var en riktigt ***** häftig maskin, fyrcylindrig och allt. Skulle vara fruktansvärt intressant att se någonting liknande idag (2T), fast med en motor som inte är byggd av "golfcart-people" utan av MX/Race avdelningen. Men en fyrcylindrig 2T får vi nog aldrig någonsin mer se.

Förresten. Åter till utombordare. Är det någon som har koll på hur bra motorerna är radiellt lagrade? Klarar de av att belastas liggande? Jag har länge funderat på att stoppa in en utombordare i någonting, men tvekat pga det. Nu borde det ju vara så att de dynamiska krafterna inne i motorn är mycket starkare än gravitationskrafterna och därmed borde det funka. Men bäst att höra ifall någon vet.
 
Last edited:
S

StoxResearch

Eyyy. Jävligt coolt. I nyaste American Snowmobiler är det någon som har byggt ihop en laydown trippel av två stycken Arctic Cat twinnar, :) Jag har bara väntat på att någon skulle göra det. Nu är det Arctic Cats tur att starta serieproduktion!

Den finns att beskåda online på American Snowmobiler's hemsida, men då behöver man en online prenumeration som minimum.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Förresten. Åter till utombordare. Är det någon som har koll på hur bra motorerna är radiellt lagrade? Klarar de av att belastas liggande? Jag har länge funderat på att stoppa in en utombordare i någonting, men tvekat pga det. Nu borde det ju vara så att de dynamiska krafterna inne i motorn är mycket starkare än gravitationskrafterna och därmed borde det funka. Men bäst att höra ifall någon vet.
Det här är ingenting jag har belägg för. Men en äldre herre påstod för några år sedan att det gick utmärkt att använda en utombordare i en skoter men att man måste sätta ett lager på vevaxeln mellan motorn och variatorn för att ta upp radiella krafter. Han skulle tydligen ha provat det själv.
 
S

StoxResearch

arjeplogarn:
Jag är hur sugen som helst att testa nåt sånt! Behöver inte vara en snöskoter heller. Man vill ju äntligen känna på lite TORQUE! 4T motorer är ju så klena i botten och så PEAKIGA, :bawling:

Tänk att ha en våldsam 2T utombordare i tex en sån här, fan vad skoj!

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Ford_Escort_RS1600_-_Race_Retro_2008_03.jpg

Jag diggar gamla bilar. Det där är en Ford Escort Mark I. Nu för tiden ser bilarna ut som skit, :(
 
Last edited: