Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

liggsår:
Som jag har förstått det så har KTM och Polaris så gott som avbrutit sitt samarbete. De hade en "provperiod" för att sedan eventuellt smälta ihop helt, men det fungerade inte. Polaris har sålt om inte alla, så iaf de flesta andelarna i KTM. Enda samarbetet de har idag är att Polaris köper motorer till sina Quads från KTM. Det är allt.

Här finns det förresten en bild av KTMs elektroenduro, http://hellforleathermagazine.com/2008/10/ktm-presents-electric-enduro.html

Som jag skrivit tidigare så tror jag att tvåhjuliga fordon till stor del kanske kommer att övergå till eldrift. Åtminstone KTM verkar se det som en möjlighet iaf, :) En klart bättre utveckling än att försöka vrida alla fordon till 4T iaf, vilket jag ser som ett steg bakåt för miljön.

Återfallet:
Jag har länge beskyllts för att vara en nästan så gott som galen konspirationsteoretiker, :) För det första så vet jag inte var de har fått sådant ifrån, :p. För det andra så kan man ju undra ifall inte andra börjar tro på det efter japanernas senaste fultrick. Nu är det riktigt ***** tydligt att andra kanske börjar tro på sådant. Jag gör det såklart inte, :p Men vilka märken jag aldrig kommer att köpa ett endaste fordon av, det vet jag.

Barthol (KTM) är riktigt ***** rasande för övrigt. Han hävdar att de har ljugit honom och KTM rakt upp i ansiktet. När de trädde in i 250GP var det sagt att reglerna skulle förbli oförändrade fram till 2014. Så gick det med det. Inga trick är för fula tydligen.

runte:
Jag förstod att vissa skulle se det som bra, trots att det hela går hur svinigt till som helst. Inga medel är tydligen för fula för vissa, :(
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
matti:
Utombordsmarknaden är ett ypperligt bevis på att 2T kan göras så hållbara så det tar årtionden att byta ut majoriteten av de gamla utombordarna. De som jag känner som har utombordare tuffar omkring med 70- och 80-tals motorer. ... , :)
Dom flesta kör inte så många timmar med båten säsong.
 
S

StoxResearch

berrob:
Nä, men tillräckligt många timmar. En båtmotor går ofta väldigt hårt belastat också.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
berrob:
Nä, men tillräckligt många timmar. En båtmotor går ofta väldigt hårt belastat också.
Inte om du valt rätt propeller

Har haft en HT-båt i flera decennier ute vid kusten och vet att man kan inbilla sig att man kört en hel del under en säsong säg 400 dm och vid en snittfart på 20 knop så har du blott kört 20 timmar vilket jag vill påstå är otroligt lite, väldigt väldigt många båtägare är inte i närheten av 400 dm/säsong
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Inte om du valt rätt propeller

Har haft en HT-båt i flera decennier ute vid kusten och vet att man kan inbilla sig att man kört en hel del under en säsong säg 400 dm och vid en snittfart på 20 knop så har du blott kört 20 timmar vilket jag vill påstå är otroligt lite, väldigt väldigt många båtägare är inte i närheten av 400 dm/säsong

Där ser man,nån som har praktisk erfarenhet:beer:.
Praktisk erfarenhet slår teoretisk erfarenhet "anyday in my book":p

Sen finns det andra som har en annan åsikt.
 
S

StoxResearch

runte:
Ok. Tack för den. Jag har släktingar som åker upp till fjälls nästan varje helg (och mer därtill) på sommaren. Huruvida dom sitter på stranden och dricker öl eller faktiskt är ute och fiskar har jag dock ingen aning om, :p

130fi:
Det finns inget bättre i praktiken än en väl fungerande teori, :) Jag vill ha en ny TV, kan du fixa en sån praktiskt åt mig? :) Det är faktiskt teori som har fått snöskotrar dit de är idag.

På tal om teori och praktik. Här har ni praktik. M8 Turbo! Ja, det är framtiden ni ser.

http://www.youtube.com/watch?v=E5VWdnHOd1Y
 
Last edited:

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Som jag sa,det finns andra som har en annan åsikt.

Visst kan jag fixa en tv åt dig rent praktiskt(köpa/skicka)men varför skulle jag det?
Jag vill också ha en ny tv,men jag får ingen om jag inte rent praktiskt köper en.
Blir ingen tv om jag ska sitta och räkna och fundera på det.

En fråga till dig:Jag vill åka upp på fjället,vad är det som faktiskt tar mig dit av teori/praktik?
 
S

StoxResearch

130fi:
Ehhh. Nu är jag inte längre med på vad diskussionen går ut på, :) Titta nu på M8 Turbon istället och se hur smidig den är, med massor av pulver.
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
en liten reflextion, kommer ihåg när fars gubben till allas förvåning kom hem med en trippel 750 2.takts kawasaki ( han var nämligen stor honda fantast) tror det va -76 minns inte exakt men tror att den var på ca 70-80 hk. och det var hissnade på den tiden. tror att han om han vart i livet skulle bli mäkta förvånad om han visste att nu för tiden så är dubbla hk på liknade cc inga problem, ska bli spånnande att följa utveckling dom närmaste 10 åren, går väl endast ha vilda spekulationer...
 
S

StoxResearch

majkel:
Kawatripplarna skulle i dagens läge ses som rena dyngan, men då var det grymma grejer. Det går iaf att faktiskt ta ut mycket mer än vad Kawasaki gjorde ur dem. Ebos har en del skoj, http://www.ebos.se/triples.asp
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
130fi:
Ehhh. Nu är jag inte längre med på vad diskussionen går ut på, :) Titta nu på M8 Turbon istället och se hur smidig den är, med massor av pulver.
Diskussionen handlade om:
Du föredrar teori och jag(tillsammans med förmodligen dom allra flesta) föredrar praktik,så min fråga till dig:

Jag vill åka upp på fjället,vad är det som faktiskt tar mig dit av teori/praktik?

Vem av oss har "rätt"?

Har inget överhängande behov av att alltid "vinna" en diskussion,som vissa,ville bara se vad du hade att säga,rent teoretiskt:p.

Nä,nu blev det mer OT än det brukar vara.
 
S

StoxResearch

130fi:
Allting har sin plats såklart. Om du ska upp på fjället blir det ju lite svårt att slå upp en bok, :p Men ska man ta utvecklingen framåt idag så behövs teori, även på mekaniska konstruktioner. Förr i tiden så liksom testade man ju sig liksom fram många gånger, ungefär som de flesta (tex jag) gör när de är i garaget och meckar. Ingen snöskotertillverkare idag skulle komma nån vart med "brute force" metoden.

Man kan leva ett jävligt gott liv utan att kunna desto mer teori, vilket ju många gör också. Jag är skitnöjd iaf att jag orkat slita ihop (ja, det är jobbigt) lite teoretiska kunskaper, för det hjälper en att förstå saker och ting i praktiken. Intuition räcker inte i alla lägen.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
runte:
Jag har släktingar som åker upp till fjälls nästan varje helg (och mer därtill) på sommaren. Huruvida dom sitter på stranden och dricker öl eller faktiskt är ute och fiskar har jag dock ingen aning om, :p
Ehhhhhhhhhh vad pratar du om??????? Trodde vi pratade gångtimmar på utbordare och inte hur många öl dina släktingar dricker, inbillar mig att det är högeligen ointressant för dom flesta
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
coolt ! tänk att det finns såna entusiaster mkt trevlig, ja just ja tänker på länken ang. trippel kawasaki..
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Stox grym den där M8 an, Jag åker ju Yamaha 4-takt och är nog villig att erkänna att jag skulle ha svårt att hänga med den där M8an....sen kanske han är bara en liten aning vassare än mig på skoter men det vet jag inte..... sen kan jag inte låta bli att säga att jag tycker bättre om att titta på TV i praktiken än i teorin...tycker att det senare inte förmedlar känslor lika bra...men det kanske bara är jag.:hmmmm2:
 
S

StoxResearch

Prickskytt:
Tror att de som hänger med Chris Burandt kan räknas på väldigt få fingrar. Killen lever ju (iaf delvis) på det där, och det finns ju skäl till det, :) Han är väl så gott som Arctic Cats skyltfönster, eller? Kan tänka mig att en del blir sugna på en M efter en sån där film, jag tex.

Vad jag menade med praktik och TV är att försök att konstruera en TV utan att ha läst en ***** massa teori först. I det fallet mycket Elektronik. Det går liksom inte att bara springa ut i garaget och hugga till en TV med hammaren. Det var hela poängen med mitt svammel, :)