Tror du att växthuseffekten kommer att göra att vi blir utan snö?

Kommer växthuseffekten att göra att vi blir utan snö i Sverige i framtiden?

  • Ja, inom 10 år kommer det att på sin höjd hagla någon dag under vintern.

    Röster: 114 21,4%
  • Ja, men det kommer att ta så länge att det inte är något vi behöver oroa oss över.

    Röster: 176 33,1%
  • Nej, ökningen av medeltemperaturen är bara endel av dom naturlig variationerna.

    Röster: 181 34,0%
  • Nej, vi kommer att ta oss i kragen och sluta förpesta naturen så att den kan återhämta sig.

    Röster: 34 6,4%
  • Växthuseffekt???

    Röster: 28 5,3%

  • Totalt antal som röstat
    532

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Ska jag vara ärlig så orkar jag inte ens spekulera om vad som kommer hända i framtiden. Man blir bara knäpp i huvet av det. Och som någon annan sa, så släpper sverige inte ut många 0,001% av vad USA gör. Varför skall alltid sverige bära facklan?
Sveriges andel är 0,3% av de totala utsläppen av koldioxid, men så är vi också ett litet land. Vi släpper ut i genomsnitt 6,5 ton/person och år. Givetvis är USA åt helvete mycket värre med 20 ton/person, men vi är inte så jäkla bra ändå.

Vadå alltid bära facklan? Någon måste ju visa att ett I-land kan funka bra utan att slösa på naturresurserna och Sverige ligger bra till i västvärlden. Hur ska man annars kunna motivera exempelvis Kina (2 ton/person) att tänka hållbart -förr eller senare tar resurserna slut.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
ähe växthuseffekten bara båg. Men om det skulle vara så att snön försvinner (Den dagen den sorgen) Du lever bara en gång ha det i tankarna.
Kul tankesätt :laugh: Skit i om kommande generationer får leva i misär - bara vi får ha det bekvämt och slipper tänka längre än näsan räcker.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Nytt fenomen, detta började det snackas om seriöst för några år sedan och blåstes upp så in i h-e. Samma sak som fågelinfluensan, alla gick och vaccinerade sig, jorden skulle gå under, sen försvann allt helt plötsligt?

Vist, det kommer säkert bli lite varmare på jorden pga alla utsläpp, men det kan lika gärna bli kallare om 10 år. Jorden har periodvis haft temphöjningar/sänkningar så allt detta miljösnack bryr jag mig inte om.

Dock så måste vi se till att vi inte släpper ut så mycket skit, och det är inte bara pga att det blir "varmare".
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Nytt fenomen, detta började det snackas om seriöst för några år sedan och blåstes upp så in i h-e. Samma sak som fågelinfluensan, alla gick och vaccinerade sig, jorden skulle gå under, sen försvann allt helt plötsligt?

Vist, det kommer säkert bli lite varmare på jorden pga alla utsläpp, men det kan lika gärna bli kallare om 10 år. Jorden har periodvis haft temphöjningar/sänkningar så allt detta miljösnack bryr jag mig inte om.

Dock så måste vi se till att vi inte släpper ut så mycket skit, och det är inte bara pga att det blir "varmare".
IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) etablerades 1988, vilket är mer än något år sedan. Men det är klart, ska man definiera ”snacka seriöst” med det som skrivs i kvällspressen så är jag beredd att hålla med dig. Då får man också räkna med att saker och ting blåses upp en gnutta och att nyhetsvärdet så småningom ebbar ut då inget nytt smaskigt nyhetsstoff dyker upp. Det är precis det som hänt i fallet fågelinfluensa. Flera fall av fågelinfluensa har konstaterats ute i Europa och Jordbruksverket höjde skyddsnivån söder om Dalälven före jul. Så försvunnit har det inte gjort, men det blir ju knappast några löpsedlar av det precis.

Skit i atmosfären leder snarare till sänkt temperatur på jorden genom så kallad dimming då en del av solljuset reflekteras bort.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Jag förvånas av mängden ogenomtänkta kommentarer här men har inget större behov av att framstå som en messerschmitt, så därför får det här avrunda mitt engagemang i den här tråden.

Kommentarer som ”naturliga temperaturvariationer”, ”jorden klarar mer än den lilla mängd vi tillför”, ”variationer i solens strålningsintensitet är orsaken”, ”det vi släpper ut är inget mot vad vulkanerna släpper ut” – alltså samma typ av kommentarer som i många av trådens inlägg - saknar i min mening substans och förefaller vara tagna helt ur luften av en eller annan anledning. Människan funkar ju ofta så, man hör det man vill höra.
Att man sedan använder det som argument i en fråga som inte har några JA- eller NEJ-svar beror troligen på att påståendena i omröstningen ovan uppmanar till det… men det blir bara fel. Vetenskap har aldrig några sådana svar, inte inom något område, utan bygger på teorier och försök att motbevisa teorier.

De allra flesta vetenskapliga rapporter ger en samstämmig bild av att en betydande ändring i jordens klimat är på gång och som sannolikt saknar motsvarighet under åtminstone de senaste 10 000 åren. Vidare att den globala uppvärmningen de senaste 50 åren sannolikt beror på de ökade halterna av växthusgas i atmosfären (allt enligt IPCC). Notera sannolikt, det behöver alltså inte vara sant, men det pekar mot att något är på gång att hända med vårat klimat som kan förändra våra levnadsförhållanden drastiskt.

Vi kan se det som varningar och börja tänka efter, eller så kan vi skita i det och låta kommande generationer ta smällen – om det nu visar sig att varningarna var sanning.
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
vi borde byta vanor helt och skita i skotern å byta till lågenergilampor osv. osv.
tänker mig ändå att kommande generationer skiter i snön å bara bryr sig om sina så kallade "datorspel"
då har vi offrat en hel del i onödan
- men skita i att kasta ölburkarna i skogen kan vi väl göra? :D
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag förvånas av mängden ogenomtänkta kommentarer här men har inget större behov av att framstå som en messerschmitt, så därför får det här avrunda mitt engagemang i den här tråden.

Kommentarer som ”naturliga temperaturvariationer”, ”jorden klarar mer än den lilla mängd vi tillför”, ”variationer i solens strålningsintensitet är orsaken”, ”det vi släpper ut är inget mot vad vulkanerna släpper ut” – alltså samma typ av kommentarer som i många av trådens inlägg - saknar i min mening substans och förefaller vara tagna helt ur luften av en eller annan anledning. Människan funkar ju ofta så, man hör det man vill höra.
Att man sedan använder det som argument i en fråga som inte har några JA- eller NEJ-svar beror troligen på att påståendena i omröstningen ovan uppmanar till det… men det blir bara fel. Vetenskap har aldrig några sådana svar, inte inom något område, utan bygger på teorier och försök att motbevisa teorier.

De allra flesta vetenskapliga rapporter ger en samstämmig bild av att en betydande ändring i jordens klimat är på gång och som sannolikt saknar motsvarighet under åtminstone de senaste 10 000 åren. Vidare att den globala uppvärmningen de senaste 50 åren sannolikt beror på de ökade halterna av växthusgas i atmosfären (allt enligt IPCC). Notera sannolikt, det behöver alltså inte vara sant, men det pekar mot att något är på gång att hända med vårat klimat som kan förändra våra levnadsförhållanden drastiskt.

Vi kan se det som varningar och börja tänka efter, eller så kan vi skita i det och låta kommande generationer ta smällen – om det nu visar sig att varningarna var sanning.
Jag håller absolut på dig "Gubbe"

Visst har tempen på vår jord varierat över tiden men det trista är att de naturlliga förändringar som har varit tidigare har pågått under 1000-tals år men nu så går det med en hiskelig fart tyvärr
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Om polerna smälter kommer vattenmängden till slut ändra golfströmmens riktning och det ger i sin tur ett mycket kallare klimat hos oss :)
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Om polerna smälter kommer vattenmängden till slut ändra golfströmmens riktning och det ger i sin tur ett mycket kallare klimat hos oss :)

Håller med, vad jag vet, så får polarisens sötvatten golfströmmen att sakta in, och då för det inte med sig värme till oss, och vi får ett kallare klimat. detta har hänt förut, och kommer hända igen. så enkelt är det.

Det enda vi gjort är att vi har bidragit till växthus gaserna, och inte lika mycket som vissa vill få oss att tro. (klart vi inte gnäller på bensinskattehöjningar om vi tror att jorden håller på gå under. ) det enda vi gjort är att vi har accelererat utvecklingen. istället för att värmevändpunkten skulle kommit om 50- 100 år, så kommer den om kanske 10 år, helst tidigare om jag får bestämma. =D

Senaste köldvändpunkten var för en 700-800 år sen, när vi svenskar kunde traska över stora bält å dänga dansken. =D

I skolan fick vi då, (i alla fall jag) läsa om flera år på rad där det var snö nästan hela året och det var svårt att överleva för skördarna slog fel. vargen var in på gårdarna och slog boskapen, det var svält osv.

jag oroar mig inte. gasa å var glad, detta med växthuspaniken känns som paniken över millenie-skiftet och datorskräcken som gick över världen då.
Min gamla dator funkar fortfarande haha.

//Dennis
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Läste i Snowmobile (förrförra numret) att bensinen låg på runt 2.79 kr i USA.

Alla kan tjäna på att relatera till växthuseffekten. Regeringen höjer skatterna på vad f*n vadsomhelst. Efter nyår planerar dom att höja bensinen och dieseln tyyreligare 70 öre. Dom har redan höjt bensinen 30 öre och dieseln 50 öre. Var väl bara för några år sen då dieseln var 2 kr billigare än bensinen. Det är bara att relatera till växthuseffekten så har man en vettig orsak! Borgarsvin! Skäms Maud!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Läste i Snowmobile (förrförra numret) att bensinen låg på runt 2.79 kr i USA.

nej undra om man ska sälja skotern å ta sitt pick å pack å dra över sjön till staterna å bosätta sig där och köpa en skoter för där borta skiter dom ju i miljön å där är skotrarna mycket billigare, eller så skapar vi en motor-regering som vet hur det är att inte kunna ta tunnelbanan till jobbet, till ica, till ungarnas dagis osv osv..
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
nej undra om man ska sälja skotern å ta sitt pick å pack å dra över sjön till staterna å bosätta sig där och köpa en skoter för där borta skiter dom ju i miljön å där är skotrarna mycket billigare, eller så skapar vi en motor-regering som vet hur det är att inte kunna ta tunnelbanan till jobbet, till ica, till ungarnas dagis osv osv..

En sån regering har i alla fall min röst.

Läste någonstans nyligen att de ska höja skatten igen med 70 öre/liter, och att "när svenska folkets köpkraft ökar höja ännu mer, för det ska straffa sig att köra fossilt" och som kompensation bygga ut tågnätet....

Själv bor jag i en by en mil utanför samhället där jobbet finns och där lär det inte börja gå tåg, eller buss för den delen. Sommarn kan jag cykla och det lär jag göra också, men knappast i minusgrader i kolsvarta vintern...

Denna regerings bensinpolitik är helt skandal och jag önskar vi var mer som fransmännen än som vi vanligtvis är vi svenskar. vi gnäller lite, (som jag gör nu) och sen smörjer vi lite extra och böjer oss fram igen så att de kan dra över oss ännu mer......

Det är nästan dags för en revolution. Att de ens vågar...

Någon sa i en intervju att svenska folket var nöjd med bensinskatten, och när reportern frågade hur de kunde tro något sånt fick han/hon svaret.
"De har ju inte klagat nog mycket eller högt"


Sanslöst...
Slå inte undan benen på folk med bränslepriser innan det finns något att ersätta med. själv kör de ju hur de vill... (det är väl dit delar av den höjda skatten går kan jag tänka mig..)

Nåväl, mijlön och moder jord lär finnas kvar långt efter oss..

det är min åsikt.
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
det finns nå klisterlappar som det står " sänk bensinskatten" på, fanns hos motormännen förut
om alla här sätter sådana på bilarna så öppnas det nya tankegångar som kanske får ner bensinpriset.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Nu ser det inte ut som att snön kommer försvinna. Har mycket mer snö än normalt nu! :rock:
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Jag vart lite paff att det plötsligt blev -10 grader, i flera dagar.. och på nätterna ner mot -20. Jag tror våran s.k "vändpunkt" redan har börjat =) yeey!
 
4

426H

Är själv (ännu?) inte övertygad om växthuseffektens existens. Finns alldeles för stora ekonomiska intressen bakom denna hypotes för att man inte skall förhålla sig skeptisk. Om växthuseffekten existerar blir den ett problem för kommande generationer, vilket iofs är beklagligt. De två senaste milda vintrarna i skandinavien har i alla fall inget med någon växthuseffekt att göra, utan är naturliga lokala variationer. Faktum är att årets vinter är den kallaste på över 10 år i ett globalt perspektiv. Asien har haft en mkt kall vinter och i Kina har flera 100-åriga köldrekord slagits. Och just nu är det 24 minus i nysätrern.. :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det fina är att en kommande istid alltid föregås av en kortare period med högre temperaturer.
Det gör att Isen på grönland smälter och rubbar salt balansen i grönlands havet som är pumpen för golfströmmen. Golfströmmen upphör och snart kör folk skoter i Holland :)