Tror du att växthuseffekten kommer att göra att vi blir utan snö?

Kommer växthuseffekten att göra att vi blir utan snö i Sverige i framtiden?

  • Ja, inom 10 år kommer det att på sin höjd hagla någon dag under vintern.

    Röster: 114 21,4%
  • Ja, men det kommer att ta så länge att det inte är något vi behöver oroa oss över.

    Röster: 176 33,1%
  • Nej, ökningen av medeltemperaturen är bara endel av dom naturlig variationerna.

    Röster: 181 34,0%
  • Nej, vi kommer att ta oss i kragen och sluta förpesta naturen så att den kan återhämta sig.

    Röster: 34 6,4%
  • Växthuseffekt???

    Röster: 28 5,3%

  • Totalt antal som röstat
    532

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
300 inlägg!!!

Tjoho, det här är mitt 300:e inlägg, grattis till mig! :D

Hoppas att det blir många intressanta till under den spännande säsongen vi har framför oss! :)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Inget alternativ stämmer

Om domedagsprofeterna får rätt kommer vi kanske faktiskt få mer snö men ffa rejält mycket kallare.

Den globala uppvärmningen kan tydligen få golfströmmen att stanna/vika av innan den når så långt norrut som nu. Den kommer således inte att passera upp förbi Norges kust och värma upp Skandinavien. Den lilla ökningen av temp i Sverige pga den "direkta" växthuseffekten kommer att motverkas och mer därtill av att golfströmmen inte värmer oss längre.

Experterna har pratat om klimat i Skandinavien liknande det i norra Sibirien.....å då blir det ju för kallt för skoter....eller :eek: ;)

Ha´de / Matti
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jo...

Jag hade faktiskt tänkt lägga in ett sånt alternativ också men, tja... jag ides inte...

Norra sibirien låter ju inte så lockande men jag har läst att vi kan få det ungefär som i alaska och det är ju inte fy skam, inte ur skoteråkar-synpunkt i.a.f.!
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
jaja

jjaja vi alla som är här är endå i skoter himlen när de inträffar för de där går ju inte på en dag direkt
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Personligen tror jag inte någon av oss kommer märka av minskad snötillgång. Betänk att jorden funnits 4,6 miljarder år och våra avgaser och utsläpp varat drygt 100 år. Alltså en pluttid som jag har svårt att tro kan påverka temperaturen jorden över. Temperaturerna borde rimligtvis bero på jordens naturliga värmeväxlingar, som många forskare också hävdar.

Jag tänker då inte köra mindre skoter för att minska växthuseffekten ; )
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Ond cirkel...

PolePosition skrev:
Jag tänker då inte köra mindre skoter för att minska växthuseffekten ; )
Nä, det gäller ju att passa på att köra så länge vi har någon snö här... :p
Hehe, vi har hamnat i en ond cirkel!
 

flunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
PolePosition skrev:
Personligen tror jag inte någon av oss kommer märka av minskad snötillgång. Betänk att jorden funnits 4,6 miljarder år och våra avgaser och utsläpp varat drygt 100 år. Alltså en pluttid som jag har svårt att tro kan påverka temperaturen jorden över. Temperaturerna borde rimligtvis bero på jordens naturliga värmeväxlingar, som många forskare också hävdar.

Jag tänker då inte köra mindre skoter för att minska växthuseffekten ; )
Problemet är att det också är under de senaste hundra åren som temperaturen ökat mycket. Det finns inte längre några tvivel om sambandet mellan mänsklig påverkan och global uppvärmning. Det som är mera osäkert är hur framtiden kommer att te sig, men om uppvärmningen fortsätter i samma takt som nu kommer norra Sverige att ha ett klimat liknande det i dagens Göteborg om hundra år. Huruvida den takten kommer att bestå är som sagt osäkert. Detta hörde jag på radio för några veckor sedan, har tyvärr ingen källa. :(

En intressant aspekt i sammanhanget är den nya teorin om den kosmiska strålningens eventuella påverkan på klimatet. Kolla in artikeln i New Scientist.

Håller med om skoterkörningen dock, det är ju vår miljö, vi har rätt att förstöra den. :) Nej kanske inte, men så länge USA fortsätter att släppa ut hälften av jordens koldioxid så kan vi andra utan dåligt samvete lugnt simma vidare i pudret med våra fyra-liter-milen-maskiner.

/P
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
flunken, jag måste erkänna att mina kunskaper om växthuseffekt och andra miljöproblem inte är överdrivet stora. Men, som jag förstått av diverse tidningsartiklar och tv-program (som jag givetvis inte kan referera till : I ) är forskare ännu oeniga i saken. Kraftiga temperatursvängningar har skett för, visserligen inte, precis som du säger, så snabbt som under de senaste 100 åren. Jag kan varken säga bu eller bä då jag som sagt inte är direkt kunnig eller insatt i ämnet.

När jag är lite mindre trött ska jag läsa artikeln, och förresten, ska man se egoistiskt på saken lever ingen av oss om 100 år ; b
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
som sgt så har alltid naturliga temperaturväxlingar funnits och jag tror ej att utsläppen har påverkat så mycket, t.ex. när istiden försvann det var en global uppvärmning om något, och vad jag vet så hadde inte grottmäniskorna några skotrar :p
 
E

Ej medlem/Inloggad

Det har skett en otrolig ökning av medeltempen under dom senaste 100 åren, så att människan inte påverkat miljön är ju bara dumt att tro.
 
E

Ej medlem/Inloggad

--------------------------------------------------------------------------------
Helt klart har det globalt sett blivit varmare på jorden dom sista 100 åren, men är det verkligen bara människans verk ?
En liknande temperatur stegring som under 1900-talet har man kunnat konstatera skede på norra halvklotet under 1400-talet, och då fanns det inga industrier eller andra liknande utsläpp som dagens.
Man har genom forskning även kommit fram att jorden haft temperatursvängningar, som gjort att det med ca. 30 000 års cykler har funnits istider på norra halvklotet.
Det finns faktiskt forskare som hävdar att när sista inlandsisen smälte för ca. 15 000 år sedan, så blev det en markant temperaturstegring på jorden under en relativt kort period (50-100år) och som fick till följd att isen smälte. Trots att det "Troligen" inte fanns några förbränningsmotorer vid denna tidpunkt.
Hur kom man fram till detta?
Man har studerat borrprover från både botten av Norra Ishavet och isen över Antarktis.
Allt detta enligt ett program som gick på Discovery för några månader sedan.

Sedan så kan man ju undra över vad som är den normala temperatur på jorden som ju funnits i ca. 4 000 000 000 år ?
Är det temperaturer som vi mätt upp nu i modern tid, med hjälp av termometrar dom sista 250 åren, eller uppskattningar på dom borrprover på snö, is och bottensediment som är upp till ca. 300 000 år gamla.
Men före det .... !!!!
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Senast idag pratade vi om detta på geografilektionen och forskare är enligt den dokumentär vi fick se fortfarande oeniga om vi människor ställt till med de senaste årens väderomställningar; om det bara är jordens makter eller en kombination av de båda som gjort vädret annorlunda mot tidigare.

Faktum kvarstår dock att under de senaste 15 åren har det varit ovanligt mycket orkaner, översvämmningar, regn, smältande isberg och glaciärer samt minskad snömängd för oss skoterchaufförer (endast en liten parentes) plus så mycket mer.

Men, precis som föregående talman/kvinna skrev så har det tidigare inträffat snabba klimatförändringar.

Fast, vi kan vara överens om att hur man än vrider och vänder på saken är våra koldioxidutsläpp _inte_ hälsosamt för jorden. Fast jag har på något vänster fortfarande svårt att tro att 100 års nedskitande kan få sådana förödande konsekvenser. Men, det är kanske bara sanningen?
 

flunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Usepa

Ok, här har vi fakta om vad som är säkert och inte. Länken är till det amerikanska EPA, en motsvarighet till svenska miljöskyddsstyrelsen. Ett citat från sidan:
"In short, scientists think rising levels of greenhouse gases in the atmosphere are contributing to global warming, as would be expected; but to what extent is difficult to determine at the present time."

Jag medger att det är lite elakt att citera, men läs gärna sidan själva för en mer nyanserad bild :)

Edit: Hittade en ny grej på New Scientist.

/P
 
Last edited:
E

Ej medlem/Inloggad

Vad är verklig fakta ?

Det enda fakta som människan har om jordens klimat är väl dom avläsningar som är gjorda och nertecknade på vind, temp. osv dom sista 200 åren.
Men dom andra 3 999 999 800 åren av jordens år finns ju inte dokumenterade på samma sätt. Är det verkligen troligt att vi med dessa 200 års väder- och klimat information kan avgöra vad som är normalt och inte normalt på jorden ?

3-4 riktigt stora vulkanutbrott under samma år skulle säkert ha minst lika mycket inverkan på jordens klimat som vad människans påverkan skulle ha gjort. Detta har ju dock inte inträffat under modern tid, men garanterat under den tid inte mänskligheten fanns på jorden (år 15000-).

Ett stort problem med all forskning överhuvudtaget (inom alla områden) är ju att inkomsterna kommer ju i stort sett bara av bidrag från olika håll, och kampen om dessa medel är ju stor. Så det ligger lite grann i sakens natur att man försöker övertrumfa varandra (med fakta!) för att få sina egna teorier så intressanta som möjligt, detta för att få en så stor bit av "Kakan" som möjligt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nog finns det väderstatistik längre tillbaka än 200 år. Med hjälp av bla pollenanalys eller jordanalys kan man på relativt säkra grunder dra slutsatser hur klimatet såg ut för 1.000, 10.000 eller för den delen 100.000 år sedan. Man ser alltså vilka växter som växte var och så kan man dra slutsatser kring klimatet.

Problemet är väl att man dels inte vet om dagens förändring är en del i den naturliga cykeln eller om det är fara å färde - växthuseffekten och koldioxid utsläppen är en realitet men vi vet inte hur den slår eller när det eventuellt blir försent.

För vår del kan det mycket väl innebära att havsnivån höjs med, säg 30 meter vilket innebär stora delar av landet under vatten - ett annat alternativ är att Golfströmmen tar en annan vändning vilket för vår del betyder permafrost och Norra Sibirienklimat. Kanske kul ett tag men knappast i längden även för den mest ihärdige skoterälskare.

Svårigheten är att säga när eller exakt hur mycket klimatet kommer att ändras.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Forskare befann för en tid sen vid norra Ishavet, det vill säga Nordpolen och borrade genom isen och ner på havsbotten. Och där fann de något så trevligt som rester av utdöda djur och växter som vanligtvis bara lever i tropiska vatten. Resterna skullle vara runt 25 miljoner år gamla!

Så enligt detta har Nordpolen varit som dagens tropikerna, och detta borde bevisa att jorden genom åren haft stooora klimatsvängningar.

Men som med all forskning inom det här törs man inte tro på något..
 
E

Ej medlem/Inloggad

Hjulboggie rules skrev:
Nog finns det väderstatistik längre tillbaka än 200 år. Med hjälp av bla pollenanalys eller jordanalys kan man på relativt säkra grunder dra slutsatser hur klimatet såg ut för 1.000, 10.000 eller för den delen 100.000 år sedan. Man ser alltså vilka växter som växte var och så kan man dra slutsatser kring klimatet.

Problemet är väl att man dels inte vet om dagens förändring är en del i den naturliga cykeln eller om det är fara å färde - växthuseffekten och koldioxid utsläppen är en realitet men vi vet inte hur den slår eller när det eventuellt blir försent.

För vår del kan det mycket väl innebära att havsnivån höjs med, säg 30 meter vilket innebär stora delar av landet under vatten - ett annat alternativ är att Golfströmmen tar en annan vändning vilket för vår del betyder permafrost och Norra Sibirienklimat. Kanske kul ett tag men knappast i längden även för den mest ihärdige skoterälskare.

Svårigheten är att säga när eller exakt hur mycket klimatet kommer att ändras.
http://www.smhi.se/
SMHIs ursprung brukar anges med årtalet 1873. Det var då Statens meteorologiska centralanstalt (MCA) bildades.
 
J

jonkevibron

gemensamt problem

Här har vi ett problem om vi skidåkare delar med skoterfolket.
Snötäckets årliga återkom är en befrielse för själen. Motsatsen är ren tragik.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Är inte "växthuseffekten" egentligen ett utslag av om hur bra vi människor tycker vi är?

- Jorden har funnits i x miljarder år
- Människan är x miljoner år gammal
- Vi har mätt klimatet i ett-två hundra år

... och nu tror vi att vi vet allt. En generation är en mikrosekund i jordens historia. Ett stort vulkanutbrott spyr ut mer växthusgaser på några veckor än bilismen på flera år.

Miljövård är definitivt ett bra ändamål värt att stödja men tyvärr har det mycket blivit ett slagträ för diverse personer med andra, gömda politiska ambitioner.