Tror du att växthuseffekten kommer att göra att vi blir utan snö?

Kommer växthuseffekten att göra att vi blir utan snö i Sverige i framtiden?

  • Ja, inom 10 år kommer det att på sin höjd hagla någon dag under vintern.

    Röster: 114 21,4%
  • Ja, men det kommer att ta så länge att det inte är något vi behöver oroa oss över.

    Röster: 176 33,1%
  • Nej, ökningen av medeltemperaturen är bara endel av dom naturlig variationerna.

    Röster: 181 34,0%
  • Nej, vi kommer att ta oss i kragen och sluta förpesta naturen så att den kan återhämta sig.

    Röster: 34 6,4%
  • Växthuseffekt???

    Röster: 28 5,3%

  • Totalt antal som röstat
    532

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Delvis påverkad av skotrar dessutom.. :/
Inte nödvändigtvis, dvs om den sanna teorin är att vi är på väg mot en ny istid och därav smälter glaciärerna för att det ska bli mer vatten som sedan fryser, eller något sådant.

Det finns för mycket "experter" i dagsläget som uttalar sig om en massa saker som dom TROR eller tycker, antagligen får dom mutor att göra det också.

Går inte att säga exakt vad som är sant, går enbart att spekulera skulle jag vilja säga.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
att koldioxid ökar växthuseffekten, och att växthuseffekten ökar jordens medeltemperatur råder det nog inte några tvivel om!!!
Sen vad ökad medeltemeratur får för inverkan...är väl möjligen där spekulationerna kan komma in!
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Inte nödvändigtvis, dvs om den sanna teorin är att vi är på väg mot en ny istid och därav smälter glaciärerna för att det ska bli mer vatten som sedan fryser, eller något sådant.

Det finns för mycket "experter" i dagsläget som uttalar sig om en massa saker som dom TROR eller tycker, antagligen får dom mutor att göra det också.

Går inte att säga exakt vad som är sant, går enbart att spekulera skulle jag vilja säga.
Jo men det är ju spekulationer om 100tal år framöver.. Denna teori kommer ju från ökad nederbörd och översvämmning av golfströmmen vilket får följder som kallare klimat... Det har ja inte tänkt hinna me att uppleva.. :)
 
Last edited:

Jewhel

Ny medlem
27 nov 2006
2
0
1
Piteå
det stod i tidingen för några dagar sen att det inte kommer att finnas nåt vasa lopp om 20 år det har ju int så mkt att göra med det hära men då blir de inge skoter :(
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Växthus effekten är tveklöst här. Sedan 70 talet har min skoter säsong blivit 1 månad kortare på våren. I år var den rekord tidig. Snön försvann i Nikkaluokta den 16 April. Hösten var visserligen tidig jämfört med föregåenede år men trenden är glasklar.

Det går inte att förneka att vår påverkan på miljön :mad:
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag tror inte att någon här ska ta åt sig för vårat lilla skitland är ingenting emot störreländer.

åk till tex lossangeles eller någonstanns så förstår ni nog vad jag menar.

går snabbare att gå pga trafiken.

endå finns det riktig lokaltrafik osv.

tro väll fan att vi norrlänningar inte ikåer buss när den inte går dygnet runt och MAX 2 ggr i timmen.

ne för fan vi har inte ens deltagit i en % av världens miljöförstörning.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Om vi fortsätter släppa ut koldioxid och andra föroreningar, såsom metan osv, kommer vi om ca 50 år stöta på översvämmningar i över Sverige och snö finns det nog ej kvar. Har läst nått sånt, får hoppas att det inte blir så!
 
W

w3stman

När lata amerikaner och kineser eller va fan de kan va som gör en hel del av jordens befolkning gör något åt saken så kanske det blir skillnad. Sverige är så litet att det knappt märks, nej tycker främst USA:s befolkning får ta och göra något åt deras dåliga kondition och stora V8-motorer i alla bilar :p
 
D

Deleted member 9532

Många säger att denna vinter var så extremt dålig p g a växthuseffekten, men jag tror det bättrar sig til nästa år. Det kommer dåliga vintrar lite då och då. Pratade min min far och han sa att det var såhär dålig vinter 1995. Då var det inte en aktuell fråga och alla ansåg att det var en kass vinter bara, men det kommer bättre. Idag börjar alla skrika att vii är miljöbovar osv. Målet för EU var att alla länder ska sänka sina utsläpp med 20%. Sverige klarade detta och klättrade tillochmed upp till 40%! Tyskland däremot (exempel) Har inte klarat 20% än, men nu kommer EU med nya krav till endast Sverige: Ni ska klara 50%!

Hallå? Lägg ner tid på att få de andra länderna att klara det första målet innan man utser Sverige till någon sorts EU-Hjälte som ska göra jobbet helt för alla länder!
 
B

Biosteel

mkt är bara snack kring växthus effekten.. och vad är det som säger att dte e vi människor som påverkar den?.. det finns ju växthuseffekt på andra planeter så varför kan det inte finnas på våran? risken att vi får en istid till baltikum är en större risk :).. så utan snö blir vi icket :)(=
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Ska jag vara ärlig så orkar jag inte ens spekulera om vad som kommer hända i framtiden. Man blir bara knäpp i huvet av det. Och som någon annan sa, så släpper sverige inte ut många 0,001% av vad USA gör. Varför skall alltid sverige bära facklan?

Jag kan inte påstå att denna vintern är dålig, vi har rätt gott med snö ändå jämfört med tidigare år. Det som är lite lustigt är den varierande temperaturen.. först är det -15 sen efter nån timme runt -1 för att sedan återgå till -15 igen?? :S
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
4% av all koldioxid utsläpp kommer från motorfordon så vi köra skoter med gott samvete :D tänk på alla flygplan, bilar i asien mm
40-50% kommer från skogsbränderna i Sydeuropa, Sydamerika och Australien...

men det som förstör mest är metangasen från sibirien som bränns till värme och energi... så vi kan nog inte göra nått åt det här i sverige
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
ähe växthuseffekten bara båg. Men om det skulle vara så att snön försvinner (Den dagen den sorgen) Du lever bara en gång ha det i tankarna.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Målet för EU var att alla länder ska sänka sina utsläpp med 20%. Sverige klarade detta och klättrade tillochmed upp till 40%! Tyskland däremot (exempel) Har inte klarat 20% än, men nu kommer EU med nya krav till endast Sverige: Ni ska klara 50%!
Verkar som du har blandat ihop koldioxidutsläpp med andelen förnyelsebar energi, som i dagsläget är runt 40% i Sverige och som EU nu vill att vi ökar till 50% de närmsta 12 åren. Ingen omöjlighet i mina ögon.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
mkt är bara snack kring växthus effekten.. och vad är det som säger att dte e vi människor som påverkar den?..
Just det faktum att vi släpper ut växthusgas påverkar växthuseffekten. Hur mycket? Det vet ingen.

det finns ju växthuseffekt på andra planeter så varför kan det inte finnas på våran?
Det finns växthuseffekt på jorden också - som tur är. För övrigt är andra planeter är inte särskilt trevliga att leva på.
 
Last edited: