Tror du att växthuseffekten kommer att göra att vi blir utan snö?

Kommer växthuseffekten att göra att vi blir utan snö i Sverige i framtiden?

  • Ja, inom 10 år kommer det att på sin höjd hagla någon dag under vintern.

    Röster: 114 21,4%
  • Ja, men det kommer att ta så länge att det inte är något vi behöver oroa oss över.

    Röster: 176 33,1%
  • Nej, ökningen av medeltemperaturen är bara endel av dom naturlig variationerna.

    Röster: 181 34,0%
  • Nej, vi kommer att ta oss i kragen och sluta förpesta naturen så att den kan återhämta sig.

    Röster: 34 6,4%
  • Växthuseffekt???

    Röster: 28 5,3%

  • Totalt antal som röstat
    532

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Hr Mård skrev:
Jag kan ju upplysa dig om att både bensin och tvåtaktsolja utvinns från samma ställe, det vill säga oljan som sägs ta slut om 10 - 15 år, så det blir till att montera gengasaggregat på skotern om det ska bli nå åka av. ;)
Dragster bilar kör dom väl på alkohol.
Sen hydrazin N2H4 Oxideras lätt med flytande syre m.m. och därför använts som effektivt raketbränsle, så det går nog att lösa på andra sätt med.



Ironi:

Tidigare i år (läs höstas) så var det varmare än normalt. Då skrek miljökämparna att de e växthuseffekten. Det blir så varmt på grund av miljöbovar... Nu har vi haft en köldknäpp, och isen i bottenviken är besvärligare än på 10 år, då sticker miljökämparna fram och ropar att det är miljöpåverkan som bidrar till det kalla klimatet. Hur skall dom ha det...?

Månne om dom skriker ut att det är miljöpåverkan som gör sommaren varmare än normalt när nu Scröder spår tropisk sommar i mitten på Juli? :)
Du skrev ju visserligen att du var ironisk men tycker man hört att miljöpåverkan kan orsaka varmare sommrar och kallare vintrar alltså större variationer. Hurra säger jag =) ingen vår och ingen höst skulle vara perfa.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Dragster kör dem väl på typ w nånting...!? elr har ja fel? nå högoktanigt bränsle som är värre..
 

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
Nuförtiden finns det ju vanliga bilar som drivs till största delen av etanol, så kallad E85, och även äldre bensinmotorer går efter små eller inga modifikationer att köra på sprit, så nog kan man klara sig utan olja, bara man anstränger sig. Etanol går att utvinna från det mesta, till exempel potatis, spannmål osv.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Benar ut lite

Efter att ha läst igenom tråden känner jag att jag måste skriva lite om växthuseffekten, fast jag eg. inte orkar..

Koldioxid, som är den huvudsakliga växthusgasen tillsammans med vattenånga , har på tvåhundra år bidragit till en ökning på 30% av koldioxidhalterna i atmosfären. Varje år stiger halten med ytterligare ca 0,4%. Ökad växthuseffekt kommer att bidra till en temperaturökning (som de flesta säkert vet) och enligt teoretiska beräkningar borde förändringarna av atmosfärens sammansättning hittils ha höjt den globala medeltemperaturen med ca 0,5 grader.

Glaciärer har smält och har medverkat till 10-25cm ökad havsnivå. FNs internationella expertpanel för klimatfrågor har räknat på olika scenarier för hur jorden kommer att påverkas av utsläppen, ett grundläggande scenarie är att vi kan vänta oss en temperaturökning med 2-4 grader under de kommande hundra åren om utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser kommer att fortsätta i samma takt som idag.

Om Sverige kommer ha snö eller inte i framtiden är inte det största bekymmret (även om det vore mycket tråkigt) utan det är förändringen av den Svenska naturmiljön som är oroande; nordligare arter trängs undan eftersom där det nu idag främst växer björk kommer att komma mer barrträd som trivs bättre i varmare temperaturer och det innebär i sin tur att fjällbjörken kommer att försvinna och trädgränsen flyttas allt länge upp mot fjällkanterna. Med detta förstör många arters naturliga habitat och kommer tillslut försvinna helt.

Att börja använda mer miljövänliga bränslen som t ex etanol är i och för sig bra, men det kommer inte ha någon betydande effekt, förrutom en viss uppbromsande. Det vi har släppt ut och kommer att släppa ut, kommer att påverka klimatet många hundra/tusen år framåt i tiden. Detta har att göra med att naturen (främst haven) inte kan binda upp allt koldioxid som släpps ut och det blir ett överskott + vissa växthusgasers långa uppehållstid i atmosfären.

Som någon tidigare skrev så kan en uppbromsning av vattnets cirkulation i haven till följd av växthuseffekten innebära att strömmar (t ex Golfströmmen) rubbas. Det innebär att norra Europa får ett kallare klimat, men en sådan rubbning lär inte komma under vår livstid.

Blev lite väl mycket text..i fyllan och villan /Daniel, Miljö-och hälsoskydds stud, Umeå Univ.
 

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
AnteNord skrev:
Ett steg i rätt riktning vore om USA anslöt sig till Kyotoavtalet.

(Kanske redan har gjort det, är inte insatt i detta)
Tror inte de har gjort det. Man tycker ju att de borde få sig en funderare efter alla oväder som drabbade USA i somras, som troligen till stor del beror på växthuseffekten.
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
Jag tror absolut på växthuseffekten och att jordens vinkel kanske har rört sig..

Sålde min skoter i Februari, bästa jag gjort någonsin.. grymt skönt va det.
Köper hellre en bättre/dyrare/roligare bil.

Kändes helt enormt onödigt att ha en skoter värd 40000 som går att åka 2 turer på per vinter!
Dom turerna va inget vidare heller eftersom lederna är under all kritik!

Dom som har stuga i fjällen är det ett måste, det förstår jag..
 
E

ejwbegysv

Gördalen har 9dm med snö nu.. Så nja.. Det går upp och ner hela tiden..
 

E33T

Välkänd medlem
1 okt 2006
142
0
6
Sundsvall men snart Älvdalen
Det jag vill veta är vad det finns för grund till allt snack om vexthuseffekten med tanke på att alla fosila bränslen mm kommer från jorden och återgår dit när vi har
gort det vi ska med det, det tar bara lite extra tid.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
"En annan utgångspunkt för detta arbete var att undersöka om de senaste 20-30 årens övervägande snöfattiga vintrar i södra Sverige skulle kunna härledas till den globala uppvärmningen. Statistiska beräkningar av korrelationen mellan snödata och den globala medeltemperaturen visade emellertid, tvärtemot vad man kanske skulle förvänta sig, att det faktiskt inte går att styrka något direkt samband. Orsakerna till de i genomsnitt allt kortare vintrarna lär troligen finnas att söka i mer lokala faktorer. Noteras kan ändå att snödata och den globala medeltemperaturen i grova drag stöder varandra, d v s mildare vintrar - kortare snösäsong under de senaste 15 åren."



Utdrag ur SMHI's snöstatistik. Inget samband mellan den globala uppvärmingen och den dåliga snötillgången m.a.o.
 
4

426H

Inte för att jag tror på växthuseffekten men om det innebär varmare somrar och kallare vintrar i Svergie så är vi ju vinnare!!!
Regeringen borde ta bort bensinskatten så att alla har råd att åka V8-bilar, då kan vi ju skynda på växthuseffekten!
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
I umeå hade vi ju ett tag 3-4 Dm pudersnö för 3 veckor sen skulle jag tippa på, sen smälte det och nu äre gräs o 3 - 6 + grader och ibland -1 - -3 , dag från dag!

Det är ju bara att hoppas på att det kommer mer snö!

p.s jag har hört att sverige är en av dom största miljöbovarna av alla världens länder, sant eller ej , vem vet... men ja läste det i aftonbladet tror jag!
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Sverige är nog mer ett föregångsland vad gäller miljöarbete. Största boven är utan tvekan nordamerika.
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Men när det nu gäller växthuseffekten så tänker jag såhär att eftersom de förändringar som blivit hittils är resultatet av de utsläpp som är sen 30år tillbaka så hur kommer då sverige att se ut om 30år när denna dunst kommer då?.. Det betyder ju att även om man slutar nu, helt totalt, med utsläpp så kommer ju ändå snön i princip att vara bort i södra och mellersta sverige.. Det är alltså ostoppbart :( Ger ju en liten känsla av vmod om inte annat. Och bara av att många är medvetna om detta så gör det nog att många inte bryr sig och fortsätter i samma bana.. (talar nu generellt om alla länder) Vissa tänker att det gör ju inget om det blir varmare somrar. Men har dom tänkt på nederbörden som kommer öka något fruktansvärt? Så somrarna kommer säkert vara skittrista om 30år de med.. Tur man nästan är i pensionsålder då.
Det är nog helt enkelt att ta vara på den lilla tid man har kvar med snön och leka av sig de mesta.. Sen får man vänja sig med att sitta i shorts och hawaiskjorta på julafton :(