Trimma e-tec!

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Min gissning är
441 ramp, primärfjäder typ 200-250/380
Möjligen hårdare sekundärfjäder. Originalhelix rak 40. Därav priset
De flesta kit som säljs till 146-163" verkar ha:
Primär: 441 ramp med 200-380 fjäder ca 21g pinne
Sekundär: 44 till 46/40 helix 200-250/300-340 sekundärfjäder.
 
Last edited:

SkalMAN

Medlem
28 jan 2008
18
0
1
Någon som testat spi backcountry/boondocking kit 121-223?
Vad tycker ni om detta? Såg att de även är uppdaterat till 2016, någon som vet med vad?
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Linkaan, det finns ingen som hört av sig om nåt sånt, jag hittar ej heller nån Summit -15 levererad till dina trakter!
Men jag vet om en Summit -15 som blev nekad garanti pga. utan ström av en ÅF i dina trakter, (OBS. Inte nekad av BRP själva).
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Hallonet , Vet du vad dom stoppade i ?
Vad jag fattade d som så skulle dom bara ge sig på primären. Men var inte med upp själv och lämnade in dom. Va min bror som styrde det hela😊 Men ring dit och kolla annars. Är ju värt pengarna om den går bättre nu.
Säger inte att det skulle va något fel på Mulles heller, men ingen egen erfarenhet av den varan.
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Så, nu blir det även till att åka förbi M-performance i början av januari för att låta Mulle pilla lite😊
Efter det kan jag göra mitt eget utlåtande om hans programvara👍🏻 ger ju även lite roligare och bättre funktioner att använda också!
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Hängde på SPI helsystem ikväll som jag har lindat med avgasbandage. Verkar ge lite bättre register i alla fall då jag fick ge på 2g till i primären för att hejda den från varvstopp. Nästa mod blir mest troligt en termostat som flödar bättre.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har funderat på vad det är med en pipa/helsystem som ger effekt på en etec?
På en traditionell tvåtaktare är det ju solklart, den avstämda pipan ska se till att trycka in luft/bränsleblandning som har börjat smita ut genom avgasporten. Men på en etec så undrar jag vad det är med pipan som bidrar till högre effekt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.096
900
113
Stora Blåsjön
Jag har funderat på vad det är med en pipa/helsystem som ger effekt på en etec?
På en traditionell tvåtaktare är det ju solklart, den avstämda pipan ska se till att trycka in luft/bränsleblandning som har börjat smita ut genom avgasporten. Men på en etec så undrar jag vad det är med pipan som bidrar till högre effekt?
Etec är en 2-taktare så det är ingen skillnad i funktionen på pipan.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Visst är det en tvåtaktare, men bränslet sprutas in i cylindern (genom topplocket) efter att avgasporten har stängt. Därmed kan inte en pipa tillföra speciellt mycket på traditionellt vis.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du har helt missat pipans funktion.
En avstämd pipa ger högre fyllnadsgrad av motorn, den förhindrar inte bara färskgasförlust.
Motpulsen som trycks tillbaka in genom avgasporten ger bättre fyllnadsgrad, alltså mer syre i förbränningsrummet. Man kan då tillsätta mer bränsle och få mer effekt.

Med ditt resonemang skulle man ju inte behöva pipa på E-tec, vilket man såklart måste ha för att få nån effekt att tala om.

Sen är jag inte alls säker på att E-tec sprutar in bränsle efter att avgasporten stängt på höga varvtal?
På lägre varv, javisst, men hinner den in med rätt bränslemängd efter avgasportens stängning på höga varvtal?
Nån som vet säkert?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Kort svar: ja.
Den har ingen traditionell insprutare utan en spole("magnetisk hammare") som knackar in bränslet i sista stund.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.096
900
113
Stora Blåsjön
Kort svar: ja.
Den har ingen traditionell insprutare utan en spole("magnetisk hammare") som knackar in bränslet i sista stund.
I teorin så kanske det stämmer men i praktiken så fungerar den i princip som vilken annan insprutare som helst på dom högre varven.
Är bara att kolla på bänkningar som är gjorda på etec 800 och tex cfi800, är ingen skillnad i bränsleförbrukning på dom högre varven mellan dom motorerna. Skulle det vara så att etec fungerar som teorin så skulle den dra markant mindre soppa också.
Annat är det på dom lägre varven där fungerar det och det syns på den genomsnittliga bränsleförbrukningen om man jämför etec 800 och cfi 800.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nog är det väl så att E-tec sprutar in bränslet efter att porten har stängt, men de stora förlusterna på en konventionell tvåtaktare är vid dellast då mycket bränsle försvinner oförbränt ut med avgaserna, men en skotermotor får ofta ligga med maxeffekt och då krävs det bränsle oavsett för att hålla temperaturen i schack samtidigt som effekten skall finnas där.
E-tec finns utan pipa också i utombordare, kolla litereffekten där...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är inte alls så säker på att E-tec skickar in bränslet efter att avgasporten stängt på höga varvtal.

Kan mycket väl vara så att den skickar i soppan tidigare för att den ska hinna blandas med luften.
Vet att en av svårigheterna när E-tec för skoter togs fram var att det handlade om markant högre varvtal jämfört med båtmotorsidan som E-tec kommer ursprungligen kommer ifrån.

Så det kan mycket väl vara så att den fungerar som vilken insprutad motor som helst vid maxvarvtal.
Men eftersom det är vid maxvarvtal som pipan har sin huvudsakliga funktion så har man låga färskgasförluster där. Motpulsen trycker tillbaka det som hunnit ut i pipan under spolfasen.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Du har helt missat pipans funktion.
En avstämd pipa ger högre fyllnadsgrad av motorn, den förhindrar inte bara färskgasförlust.
Motpulsen som trycks tillbaka in genom avgasporten ger bättre fyllnadsgrad, alltså mer syre i förbränningsrummet. Man kan då tillsätta mer bränsle och få mer effekt.

Med ditt resonemang skulle man ju inte behöva pipa på E-tec, vilket man såklart måste ha för att få nån effekt att tala om.

Sen är jag inte alls säker på att E-tec sprutar in bränsle efter att avgasporten stängt på höga varvtal?
På lägre varv, javisst, men hinner den in med rätt bränslemängd efter avgasportens stängning på höga varvtal?
Nån som vet säkert?
Detta har du rätt i, men då borde det skapas ett annat problem på Etecmotorn. Eftersom den extra fyllnadsgraden endast (eller till största delen) består av luft istället för bränsle/luftblandning så kommer Etecmotorn att gå farligt snålt.
Vad jag har läst så går Etec 800 så pass snålt original att det inte finns bränsle till mer än några få hk till.

Edit. Jag hade börjat skriva detta tidigare idag och han inte skriva klart innan ditt senaste inlägg. Om din teori stämmer så skulle det kunna vara en förklaring.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Detta har du rätt i, men då borde det skapas ett annat problem på Etecmotorn. Eftersom den extra fyllnadsgraden endast (eller till största delen) består av luft istället för bränsle/luftblandning så kommer Etecmotorn att gå farligt snålt.
Vad jag har läst så går Etec 800 så pass snålt original att det inte finns bränsle till mer än några få hk till.
Ingenjörerna på Rotax har såklart koll på fyllnadsgraden som pipan kan ge och justerar bränslet efter det.